«آمدنیوزهای داخلی» و نمایش اختلاف سران قوا

رواج شبکه‌های اجتماعی در ایران، نوع جدیدی از تسویه حساب سیاسی را رواج داد که شاید کامل‌ترین مصداق آن را بتوان در ماجرای «آمدنیوز» مشاهده کرد. شکلی از رقابت سیاسی که با «برتری اطلاعاتی» و با بهره‌گیری از «محرمانگی در شبکه‌های اجتماعی» در کنار «ژست امنیتی» ترکیب جذابی را برای کسانی می‌سازد که به دنبال راه حل کم‌هزینه و فوری برای جنجال‌آفرینی هستند.

به گزارش راه شلمچه، رواج شبکه‌های اجتماعی در ایران، نوع جدیدی از تسویه حساب سیاسی را رواج داد که شاید کامل‌ترین مصداق آن را بتوان در ماجرای «آمدنیوز» مشاهده کرد. شکلی از رقابت سیاسی که با «برتری اطلاعاتی» و با بهره‌گیری از «محرمانگی در شبکه‌های اجتماعی» در کنار «ژست امنیتی» ترکیب جذابی را برای کسانی می‌سازد که به دنبال راه حل کم‌هزینه و فوری برای جنجال‌آفرینی هستند.

 

تجربه آمدنیوز برخی جریان‌ها را به این نتیجه رساند که می‌توان با صرف هزینه کمتر و با نشت بولتن‌های سوخته و نه چندان ارزشمند، سبک جدیدی از خبررسانی را در شبکه‌های اجتماعی پایه‌گذاری کنند. در این روش، «آمدنیوزهای داخلی» از بین گزینه‌هایی انتخاب می‌شوند که قابلیت اشراف اطلاعاتی روی مدیران آن به قدری باشد که در هر بزنگاهی به سادگی -از طریق تهدید، تطمیع یا آتوهای امنیتی- بتوان هر مدل خروجی مورد نظری را از آن دریافت کرد.

 

«اخبار نیمه محرمانه» یکی از این کانال‌هاست که ابتدا توسط جمعی از طلاب «به اصطلاح» انقلابی و پر سر و صدای قم اداره می‌شد. این کانال پس از دستگیری مدیر اصلی، تبدیل به ابزار پیاده‌سازی منویات یک جریان امنیتی خاص شده که حیات خود را در بحران‌آفرینی میان مسئولان عالی کشور دنبال می‌کند. اطلاعات تکمیلی مدیران فعلی این کانال در اختیار رجانیوز قرار دارد.

 

این کانال در ماجرای حواشی سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه، سعی داشت تا با مرتبط نشان دادن این ماجرا با اطرافیان رئیس جمهور، این رخداد را نقطه‌ای برای تقابل میان مجلس و دولت یا به طور مشخص رئیسی و قالیباف قرار دهد. اما با وجود آب و تاب بالای سبک نگارش این جنس اخبار، غالبا حوزه اثر آن از جمع‌های محدود رسانه‌ای فراتر نرفت.

 

همین امر باعث شد تا فاز دوم برنامه از طریق ائتلاف با رسانه سعودی پیگیری شود. یک فایل صوتی از مهدی طائب که در آن، او نزدیکان رئیس جمهور را به هدایت ماجرای افشاگری سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه متهم کرده و به سرعت در فضای رسانه‌ای خارجی انعکاس می‌یابد. هرچند گوینده، در فضای سیاسی ایران وزن قابل توجهی نداشته و به مواضع کذب متعدد شهرت دارد، با این حال ایران اینترنشنال در خبر خود وی را به غلط «یک مقام ارشد امنیتی» خوانده تا بر اثرگذاری «خبر سفارشی» خود بیافزاید.

 

تحلیل محتوای خبر سفارشی «ایران اینترنشنال» با متن «اخبار نیمه محرمانه» به خوبی نشان می‌دهد که اتصال ارگانیکی میان «آمدنیوزهای داخلی» با شبکه سعودی» برقرار شده، رسانه‌ای که حیثیت حرفه‌ای خود را در ازای دریافتی نامشخصی مبادله و عنوان «مقام ارشد امنیتی» را برای یک بازیگر درجه چندم فضای سیاسی کشور جعل می‌کند.

 

به گزارش رجانیوز، به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید نسبت به خطر جدی «آمدنیوزهای داخلی» با فوریت و دقت بیشتری رسیدگی کنند. مساله‌ای که در آینده نزدیک و پس از دستگیری گرداننده یکی دیگر از کانال‌های محفلی در روزهای اخیر، وارد فاز جدیدی خواهد شد.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار