اجلاس شرم

تهران - ایرنا - ساعت کمی تا برگزاری نشست کشورهای گروه ۲۰ به ریاست عربستان باقی مانده است و به دلیل نقض حقوق بشر توسط این کشور و حمله به مردم بی گناه و مظلوم یمن و سکوت کشورهای شرکت کننده در برابر جنایات مرتکب شده ریاض، ناظران سیاسی و فعالان حقوق بشری، «اجلاس شرم» را بر روی آن نامگذاری کرده‌اند.

به گزارش راه شلمچه به نقل از ایرنا، اجلاس یاد شده در شرایطی عصر امروز (شنبه) به ریاست عربستان برگزار خواهد شد که به دلیل نقض حقوق بشر توسط این کشور و حمله به مردم بی‌گناه و مظلوم یمن و ایجاد بزرگترین فاجعه انسانی جهان در منطقه توسط آل سعود، بسیاری از سازمان های بشردوستانه و حقوق بشری، انجمن‌ها، رسانه‌ها و برخی از نمایندگان پارلمان اروپا خواستار تحریم این اجلاس و موضع گیری سران کشورهای عضو در برابر نقض حقوق بشر توسط دولتمردان ریاض شده‌اند.  

به نظر می‌رسد که این اجلاس بیشتر برای اینکه یک نعمت برای دولتمردان عربستان باشد، به یک نقمت برای آن‌ها تبدیل شده است و آن‌ها طی روزهای گذشته و با نزدیک شدن به زمان برگزاری این رویداد با انتقادات شدید جامعه جهانی، انجمن‌های حقوق بشری و فعالان سیاسی کشورهای مختلف روبرو شده اند.   

به اعتقاد بسیاری از ناظران و تحلیگران سیاسی، هدف عربستان از میزبانی این اجلاس که به دلیل شیوع بیماری کرونا بصورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، بازگرداندن جایگاه و چهره این کشور در افکار عمومی جهانیان و اتحادیه‌های حقوق بشری است که پس از قتل جمال حاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی به دست ماموران ریاض در کنسولگری این کشور در استانبول و همچنین جنگ ۶ ساله علیه مردم یمن و کشتن هزاران کودک و شهروند این کشور است به شدت آسیب دیده است.  

اجلاس گروه ۲۰ در حالی توسط عربستان به مدت ۲ روز برگزار خواهد شد که شیوع بیماری کرونا امیدهای ریاض برای بهره برداری تبلیغاتی از این میزبانی را کمرنگ کرده است زیرا جلسات در مدت کوتاهی و بصورت آنلاین از راه دور انجام می‌شود و پای هیچیک از مقامات کشورهای شرکت کننده به عربستان باز نمی‌شود تا «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور بر روی فرش‌های قرمز از آن‌ها میزبانی و با آن‌ها عکس یادگاری بگیرد و در کنار آن‌ها به فعالیت‌های تبلیغاتی برای دولتی کند که متهم به نقض حقوق بشر در سطح داخلی و بین المللی متهم است.  

اجلاس یاد شده در حالی به میزبانی و ریاست عربستان برگزار خواهد شد که انتخاب ریاض به عنوان ریاست این دوره، انتقادات زیادی را از سوی سازمان‌های بین المللی حقوق بشری و اعضای پارلمان بسیاری از کشورها و رسانه‌های بین المللی به همراه داشت و آن‌ها با راه‌اندازی کمپین‌هایی خواستار تحریم این نشست شدند.  

۶۵ نماینده اروپا  در بیستم مهر امسال با ارائه طرحی خواستار آن شدند که اتحادیه اروپا نمایندگان خود در اجلاس گروه ۲۰ که قرار است در ریاض برگزار شود را کاهش دهد و بسیاری از ناظران سیاسی اقدام این نمایندگان را شدیدترین پیام سیاسی دانستند که از سوی نمایندگان اروپایی به عربستان سعودی ارسال شده است.  

سازمان حقوق بشری «هیومن رایتس واچ» چندین بار که آخرین آن ۹ روز قبل بود در اعلامیه‌هایی از رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ ( G۲۰)   خواست تا قبل از برگزاری اجلاس،  رژیم عربستان را تحت فشار قرار دهند تا همه کسانی که به طور غیرقانونی بازداشت کرده را آزاد کند و پاسخگوی اقدام‌های گذشته خود برای نقض حقوق بشر باشد.  

این دیده بان حقوق بشری در ماه ژوئیه و آگوست نیز در نامه‌ای به رهبران دولت‌های گروه ۲۰ از آن‌ها خواسته بود تا درباره حقوق بشر در عربستان سعودی شفاف صحبت کنند.    

  «مایکل پیج» معاون مدیر خاورمیانه دیده بان حقوق بشر «هیومن رایتس وچ»، واگذاری ریاست گروه ۲۰ به عربستان را اعطای جایگاه بین‌المللی ناعادلانه به دولت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از سوی کشورهای عضو دانست و افزود: این گروه به جای ابراز نگرانی از تخلفات شدید عربستان و با وجود افزایش قابل توجه سرکوب [مخالفان] از سال ۲۰۱۷، زمینه‌ای را برای تلاش تبلیغاتی دولت عربستان به منظور اصلاح چهره و تقویت جایگاه خود در سطح بین‌الملل فراهم کند.  

وی افزود: دو سالی که از قتل وحشیانه «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستان به دست ماموران این کشور در اکتبر ۲۰۱۸ می‌گذرد، برخی از مقامات عالی رتبه مرتبط با این جنایت به طور تشریفاتی محاکمه شده‌اند و از آن زمان، عربستان در یک استراتژی آگاهانه میلیاردها دلار برای میزبانی رویدادهای مهم تفریحی، فرهنگی و ورزشی بزرگ به منظور تغییر چهره این کشور ناقض حقوق بشر هزینه کرده است.  

دولتمردان عربستان به دلیل راه‌اندازی حمایت از گروه‌های تروریستی و افراطی منطقه، از بین بردن منتقدان خارج نشین که برخی از آن‌ها از خانواده سلطنتی این کشور به شمار می‌آیند و همچنین جنگ علیه مردم یمن و نابود کردن زیرساخت‌های این کشور فقیر و ایجاد فاجعه انسانی در این کشور در سطح بین المللی جایگاه خود را از دست داده‌اند و افکار عمومی جهان آن‌ها را ناقضان حقوق بشر و در حد جنایتکاران جنگی می‌دانند.   

اشتباهات دولت عربستان تا جایی پیش رفته است که برخی از رسانههای دولت‌های هم پیمان با ریاض را علیه خود به صدا در آورده است که در این بین می‌توان به مطالب روزهای اخیر روزنامه واشنگتن پست اشاره کرد.   

ریاض در حالی امروز با نشستن بر کرسی ریاست گروه ۲۰ بصورت ویدئو کنفرانس به مدت ۲ روز اجلاس این گروه را میزبانی می‌کند که با حمله به یمن و محاصره این کشور از زمین، هوا و دریا افزون بر کشتار هزاران کودک، زن و کهنسال یمنی، این کشور را در آستانه یک قحطی بزرگ قرار داده است به گونه‌ای که   «آنتونیو گوترش»  دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته نسبت به وقوع قحطی بی‌سابقه در یمن هشدار داد.  

دبیرکل سازمان ملل متحد مراجع هشدار داد که یمن اکنون با خطر قرار گرفتن در معرض بدترین قحطی رو به روست که طی دهه‌های گذشته جهان دیده است و خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از فاجعه از دست رفتن جان میلیون‌ها یمنی به دلیل گرسنگی شد.  

بی اعتنایی ریاض نسبت به اعتراض‌های جامعه جهانی برای پایان دادن به رنج و درد مردم یمن در پی محاصره بیش از پنج ساله این کشور از سوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان و برگزاری اجلاس گروه ۲۰ به میزبانی این کشور در حالی انجام می‌شود که صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) پیشتر هشدار داده بود: شمار کودکان یمنی که به سوء تغذیه مبتلا خواهند شد تا پایان سال جاری به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد.  

عربستان سعودی افزون بر کشتار مردم یمن و کشتن منتقدان خارج نشین خود، به نقض حقوق شهروندان خود در داخل کشور نیز متهم است و شماری از فعالان حقوق بشری و خانواده زندانیان سیاسی عربستانی روز گذشته (جمعه) با به راه انداختن کارزاری خواستار تحریم نشست گروه ۲۰ به میزبانی ریاض شدند.  

در بیانیه‌ای که با عنوان «نشست شرم در ریاض- کارزار تحریم نشست گروه ۲۰» در رابطه با این کارزار منتشر شده، آمده است: این کارزار با هدف پرداختن به موارد نقض شدید حقوق بشر از سوی مقام‌های سعودی در آستانه نشست گروه ۲۰ «G۲۰» که شنبه و یکشنبه برگزار می‌شود، به راه افتاده است.  

امضاکنندگان این بیانیه تأکید کردند که برگزاری این نشست هیچ معنایی ندارد؛ زیرا نظام سعودی به دستگیری اندیشمندان و فعالان مدنی عربستانی ادامه می‌دهد.  

رژیم سعودی اکنون میلیون‌ها دلار برای بهبود چهره خود هزینه کرده است تا بتواند با میزبانی رویدادهای بین المللی، افکار عمومی را نسبت به جنایاتی که در یمن و نقض حقوق بشر در داخل و خارج انجام می‌دهد، منحرف کند اما به اعتقاد ناظران سیاسی و فعالان حقوق بشری تا زمانی که سیاست‌های بین المللی و روحیه استبدادی حاکمان عربستان تغییر نکند، ریاض نمی‌تواند به این هدف دست یابد.  

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار