افزایش طول عمر گونه‌ای از کرم‌ها تا ۵ برابر

جمعی از دانشمندان موفق به کشفی بزرگ برای افزایش طول عمر شده اند البته این تحقیقات فعلا در مورد کرم‌ها صدق می‌کند.
افزایش طول عمر گونه‌ای از کرم‌ها تا ۵ برابر

به گزارش راه شلمچه به نقل از خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  با طول عمر متوسط تنها سه تا چهار هفته، احتمال اینکه شیر در یخچال شما بیشتر از کرم سی الگانس عمر کند وجود دارد.

در مطالعه‌ای که در ماه ژوئیه در مجله Cell Reports منتشر شده است، تیمی بین المللی از محققان راهی پیدا کرده اند که طول عمر کرم‌ها را پنج برابر بیش‌تر کنند. این افزایش طول عمر معادل آن است که یک انسان بتواند تولد ۴۰۰ سالگی خود را جشن بگیرد. دانشمندان تصور می‌کنند مطالعه جدید می‌تواند یک گام مهم در مسیر تحقق این هدف باشد.

اگر درباره تاریخچه زیست شناختی این موضوع بگوییم: مولکول‌های موجود در سلول، مسیر‌هایی را برای انجام کارکرد‌های مختلف سلولی تشکیل می‌دهند. یک مولکول می‌تواند یک سیگنال برای انجام کاری دریافت کند (مثلاً سلول را تقسیم کند) و سپس آن سیگنال را به مولکول بعدی در مسیر منتقل می‌کند. آن مولکول نیز این سیگنال را به مولکول بعدی منتقل می‌کند و این چرخه به همین شکل ادامه می‌یابد.

طبق تحقیقاتی که محققان در گذشته انجام داده بودند ارتباطی بین دو مسیر سیگنالینگ در کرم سی الگانس (مسیر سیگنالینگ انسولین و هدف راپامایسین) و پیری پیدا کرده بودند. به طوری که دانشمندان دریافتند تغییر مسیر اول طول عمر یک کرم را تا دو برابر افزایش می‌دهد، در حالی که تغییر مسیر دوم ۳۰ درصد آن را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ساخت لنز هوشمند با قابلیت‌های منحصربه‌فرد

اکنون تغییر هر دو مسیر باید طول عمر کرم‌ها را ۱۳۰ درصد افزایش دهد. اما همانطور که محققان این کرم سی الگانس جدید کشف کردند، در حقیقت طول عمر آن‌ها تا بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

جارود رولینز از آزمایشگاه بیولوژیک MDI در بیانیه مطبوعاتی اخیر خود گفت: گسترش هم افزایی واقعاً مهار نشدنی است. اثر آن به شکل یک به علاوه یک مساوی است با دو نیست، بلکه یک به علاوه یک مساوی است با پنج.

البته این کرم‌ها تفاوت زیادی با انسان دارند. اما آن‌ها ژن‌های زیادی مشابه با انسان‌ها دارند. این یکی از دلایلی است که اهمیت آن‌ها را برای تحقیقات مربوط به سالخوردگی بالا می‌برد. حالا که دانشمندان راهی برای افزایش چشمگیر طول عمر کرم‌ها یافته اند، ممکن است بتوانند این دانش را برای انسان نیز به کار گیرند.

هرمان هالر، رئیس آزمایشگاه زیست شناسی MDI گفته است: با وجود کشف مسیر‌های سلولی حاکم بر پیری در کرم سی الگانس، هنوز مشخص نیست که چگونه این مسیر‌ها با هم تعامل دارند. با توصیف این فعل و انفعالات، دانشمندان ما در حال فراهم کردن راه‌های درمانی مهم برای افزایش طول عمر سالم برای جمعیتی است که به سرعت به سمت پیری می‌رود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار