امیدواری روسیه به توافق تهران و آژانس

به عقیده نماینده دائم روسیه در وین، ادامه نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تمامی زیرساختارهای هسته‌ای ایران، به احیای کامل برجام کمک می‌کند.
- اخبار بین الملل -

به گزارش راه شلمچه به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته در نشست شورای حکام این سازمان درباره نتیجه سفر "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اعلام کرد که روسیه امیدوار است، ایران و آژانس برای تأمین نظارت بر تمامی تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به منظور دست یابی به احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) راه‌هایی پیدا کنند.

این دیپلمات روس تأکید کرد: «واقعیت این است که ادامه نظارت ویدئویی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت تأسیسات حساس هسته‌ای ایران از لحاظ تحقق احیای کامل توافقنامه هسته‌ای بسیار با اهمیت است. تا زمانی که مدیرکل امکان از سرگیری ارزیابی داده‌ها در این زمینه را مورد تأیید قرار دهد، شرکت کنندگان در مذاکرات پیرامون برجام در وین روی شرایط مناسب برای ادامه رایزنی‌ها کار خواهند کرد. بدون تردید چنین نتیجه گیری از سوی مدیر کل آژانس باید در خصوص همه تأسیسات هسته‌ای ایران، از جمله مجموعه تولید قطعات سانتریفوژها در شهر کرج، باشد.»

به گفته وی، طرف روسی امیدوار است که مقامات تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند گزینه‌های قابل قبولی برای هر دو طرف پیدا کنند تا امکان ادامه نظارت بر کار این مجموعه، در جهت احیای برجام فراهم شود.

میخائیل اولیانوف همچنین یادآور شد که روسیه نگران مقیاس گسترش برنامه هسته‌ای ایران است که بیش از پیش در حال منحرف شدن از مختصات مورد توافق در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

این دیپلمات روس ادامه داد: «در این رابطه ما خواستار اصلاح سریع وضعیت و بررسی دلایلی هستیم که مقامات تهران را به سمت انحراف از اجرای توافقات هسته‌ای سوق داده است. ضروری است که ریشه‌های این مسئله از بین برود که دقیقاً خروج یکجانبه آمریکا از برجام و گسترش تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی بوده و طرف ایرانی متقاعد شود که از منحرف شدن از مختصات مورد توافق در چارچوب توافقنامه هسته‌ای دست بردارد.»

به عقیده نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، تنها راه حل مشکلات کنونی، ادامه مذاکرات وین برای احیای کامل برجام است و در این خصوص شرکت کنندگان نباید مذاکرات را از "صفحه سفید" آغاز کرده و توافقات حاصل شده قبلی که با زحمت بدست آمده را نادیده بگیرند. وی افزود: «چنین برخوردی اجازه خواهد داد تا نیروی محرکه مذاکرات وین در جهت احیای هر چه سریعتر توافق هسته‌ای، بدون هیچ ضمایم و معافیت‌های اضافی حفظ شده و ادامه یابد.»

گروسی: روابط بین آژانس و ایران دائمی و مستمر استگروسی: مذاکرات برای بررسی مسائل باقی‌مانده پادمانی با ایران بی‌نتیجه مانده است

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار