اوضاع در ستاد اصلاحاتی‌ها بحرانی‌ است

اردوگاه جریان اصلاحات اسیر تندباد بلاتکلیفی، فحّاشی و تسویه حساب‌های سازمانی شده است. تندبادی که برخی معتقدند راه نجات از آن تعطیلی مقطعی اصلاحات است.

به گزارش راه شلمچه، اوضاع در ستاد اصلاحات بحرانی است. رجال این جریان خاص سیاسی 6 سال پس از روی کار آمدن در دولت رئیس‌جمهور روحانی حالا نه گفتمانی برای ارائه دارند و نه دستاوردی. و در واقع چیزی که امروز از گفتمان اصلاحات و جریان چپ در کف جامعه وجود دارد؛ جز یک  «نعش اصلاح‌طلبی» نیست.

 

و البته دیگر کسی هم نمی‌گوید که اینها القائات حریف است!

 

بلکه افکار عمومی از لابه‌لای یک آتش گُر گرفته در اردوگاه چپ، شنوای سخنانی از همین جنس از داخل ستاد اصلاحات و از جانب رجال و معاریف این جریان خاص سیاسی هستند.

 

حرف‌هایی که برخی معتقدند بر خلاف آنچه که در ظاهر امر گفته می‌شود؛ به ایجاد صلاح و اصلاح در اردوگاه چپ نخواهد انجامید و به محتوایی شبیه به یکسره کردن کار! می‌اندیشد...

 

مع‌الوصف رجال جریان خاص طی هفته‌های اخیر در یک صف‌آرایی آشکار، سخنانی را درباره خود و گفتمانشان مطرح کرده‌اند که تا قبل از این کمتر به گوش کسی رسیده بود.

 


 

*تاجیک: باید اصلاحات را تعطیل کرد/ روایت خرازی از بدبختی‌های جبهه اصلاحات

 

سیدمحمدصادق خرازی، دبیر کل حزب ندای ایرانیان به تازگی در اظهاراتی که روزنامه همشهری، ارگان شهرداری تهران آنها را منتشر کرد، دست به خودانتقادی مهمی نسبت به اصلاح‌طلبان زد.

 

خرازی گفته است: ما 3 دسته اصلاح‌طلب داریم؛ یک دسته اصلاح‌طلب داریم که بر این باورند هر چه فکر می‌کنند، درست است و هرچه که می‌اندیشند، درست است و هیچ منزلتی و موقعیتی برای حلقه فکری سیاسی دیگر قائل نیستند. حتی اگر در اردوی اصلاحات کسانی باشند که مثل آنها فکر نکنند، از نظر آنها محکومند و حتی بدترین و ناشایسته‌ترین رفتارها و سخنان را نسبت به همفکران خودشان در اصلاحات به‌کار می‌برند. شاید یکی از بدبختی‌های ما در دوران اصلاحات همین برداشت غیر منصفانه در جبهه اصلاحات بود که از مقاطعی که آقای خاتمی گله و دردی داشتند، از جانب همین افراد وجود داشت.
 او می‌افزاید: جریان دیگری درون اصلاحات به هیچ‌وجه‌ من‌الوجوه این را نمی‌توانند بپذیرند ما کجا بودیم و کجا هستیم. اصلا قائل به این نیستند که اصلاحات خودش نیاز به اصلاح دارد. جریان سیاسی‌ای که برای خودش‌شان اصلاحی قائل نباشد، بحران اصلی دارد. مگر می‌شود گروهی خودش قائل به اصلاح نباشد؟

 

 

خرازی البته خود و حزب متبوعش را متعلق به دسته سومی می‌داند که کسی مثل «بهزاد نبوی» نماد و نمایه آن است! 

 

احمد خرّم، از وزرای دولت اصلاحات نیز چند روز قبل در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه اعتماد، لب به شکایت از برخی اصلاح‌طلبان گشود و گفت: جریان اصلاحات یک ضربه هم از درون خورد. به این معنا که یک عده فرصت‌طلب به جای اینکه برای مردم کار کنند فقط به فکر حفظ قدرت‌ و تکیه زدن بر منصب‌ها بودند برای همین به محض آنکه بر این کرسی‌ها تکیه زدند، یادشان رفت با حمایت جریان اصلاحات روی کار آمده‌اند. 

 

در همین زاویه، محمدرضا تاجیک، تئوریسین عاصی اما همراه اصلاح‌طلبان نیز از بقیه انقلابی‌تر سخن گفته است.

 

او در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان ملی تأکید می‌کند: امروز نعش اصلاح‌طلبی روی دستان ماست. کسانی که این نعش را روی دست ما گذاشته‌اند باید مورد نقد جدی قرار بگیرند. 

 

تاجیک همچنین می‌گوید: امروز که جریان اصلاحات دچار بحران مقبولیت شده این عده ساز جدایی سرداده‌اند. این یک جفا و خیانت تاریخی است که توسط برخی به‌اصطلاح اصلاح‌طلب علیه جریان اصلاحات صورت می‌گیرد. به همین دلیل باید به پشت پرده این فعالیت‌ها نگاه کرد که با چه هدفی چنین رویکردی در دستور کار قرار گرفته است. برخی با این نقد خود پاک‌کنی ساخته‌اند تا زشتی‌ها خود را پاک کنند. امروز این افراد همه لایه‌های جریان اصلاح‌طلبی را زیر سایه پاک‌کن خود قرار داده‌اند و سطربه‌سطر و ورق‌به‌ورق متن اصلاح‌طلبی را پاک می‌کنند.

 

او در صحبت‌های خود به انتقادهای برخی اصلاح‌طلبان از رهبران فتنه 88 بواسطه قفل شدن فعالیت‌های سیاسی این جریان نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:‌ من معتقدم جریان اصلاحات نیاز به یک تعطیلی تاریخی دارد و برای مدتی باید از سرزمین قدرت خارج شود. البته این نظر شخصی من است و نه نظر جریان اصلاحات. 

 

 


 


 

* «انتخابات»، درد توأمان جناح چپ/ درباره فرجام دعوای پفیوزها و احمق‌ها

 

در کشاکش این منولوگ‌های تند و تیز؛ اما چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه سال جاری نیز به دردی توأمان در ستاد اصلاحات بدل شده است.

 

دردی که در یک سوی آن اصلاح‌طلبان تحریمی و خیابانی قرار دارند و در سوی دیگر، دموکرات‌ها و کسانی که معتقد به حضور در انتخابات هستند. 

 

در دو سوی این میدان که البته در هریک، رجال اسم و رسم‌داری نیز حضور دارند؛ تحریمی‌ها جبهه مقابل را «پفیوز» خطاب کرده‌اند [4] و دموکرات‌ها با کنایه «احمق» پاسخ داده‌اند. 

 

جنجالی که اگرچه پایان آن فعلا مشخص نیست اما برخی معتقدند هر یک از این دو قطب، کار خود را در انتخابات خواهد کرد و البته پرچم نیز در دست تحریمی‌ها خواهد بود.

 

تحریمی‌هایی که با تئوری «مشارکت مشروط» از این می‌گویند که اگر حاکمیت، شروط ما را نپذیرفت به معترضان تحریمی خواهیم پیوست و البته کنایه‌هایی را درباره خیابان نیز مطرح می‌کنند! 

 


 

 


 

*نیازمند «بخشش سیاسی از سوی مردم» هستیم/ پذیرش مسئولیت و عذرخواهی هرگز! 

 

زد و خوردهای اشاره شده که هر روز با شدت و حدت بیشتری نیز پیگیری می‌شود؛ البته شاهد برخی مواضع اعتدالی نیز هست.

 

هدایت‌ا... آقایی از کارگزارانی‌های دستگیرشده در فتنه سال 88 چندی قبل در یک یادداشت با اشاره به بیدستاوردی گفتمان اصلاحات برای مردم، تأکید کرد که یکی از لوازم حضور چپ‌ها در انتخابات مجلس «بخشش سیاسی از سوی مردم» است! 

 

محمد سلامتی، دیگر چهره این طیف سیاسی هم در مصاحبه‌ای تأکید کرده است که اصلاح‌طلبان باید از مردم عذرخواهی کنند. 

 

این در حالیست که کارشناسان سیاست در کشورمان تبیین می‌کنند که اصلاح‌طلبان بر اساس ژنتیک سیاسی خود هرگز دست به عذرخواهی نخواهند زد و طرح این مسائل، متأسفانه راه به جایی نخواهد برد و خبری از مسئولیت‌پذیری در قبال وضع موجود کشور نیست که نیست.

 

آنها معتقدند از همین روست که خرد جمعی اصلاح‌طلبان آنها را به جای سمت پذیرش مسئولیت و خود اصلاح‌گری به سمت یکسره کردن کار! رهنمون خواهد شد.

 


منبع؛ مشرق

 


 


 


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار