جعفری؛

اگر بایدن آمد ...

راه شلمچه- راه شلمچه؛ در فیلم نبرد واترلو اگر درست به یادم باشد فرمانده فرانسوی دستور حمله در شب یا صبح زود را صادر می کند و امید پیروزی می دهد و نیروی تحت امرش ضمن احترام نظامی می گوید ؛ " به امید خدا " ، فرمانده با تمام غرور می گوید ؛ خدا در این امر هیچ دخالتی ندارد ! به نظرم کل مشکل تمدن غرب از همین مبدأ سرچشمه می گیرد ؛ آن ها کاری با خدا ندارند .
امروز شرایط مستکبران و فرعونیان حاکم بر ایالات متحده بسیار بغرنج تر از نادیده گرفتن خدا از جانب آن فرمانده فرانسوی است . اینان نه تنها حسابشان را از خدا جدا کرده اند که خویش را خدای عالم می دانند .  وقتی طرف مقابل ما با خدا کاری ندارد دیگر چه فرقی می کند اسمش ترامپ باشد یا بایدن ؛ حزبش جمهوری خواه باشد یا دمکرات ؟ . وقتی هدف نابودی ارزش های حاکم بر سرزمین ماست چه فرق می کند که مهاجم متجاوز با اخم و غضب بر ما بتازد و یا تیر نیرنگ را با لبخند روانه قلب مان  کند ؟ . دستان کثیفی که مامور خفه کردن هستند باید قطع کرد ؛ چه فرقی می کند که ظاهر آهنی داشته باشد و یا لایه ای مخملی بر جنس چُدنش کشیده باشند ؟
برای برخی کشور ها از جمله حکام زبون عرب  این ماجرا فرقی ندارد آن ها وظیفه خود را در  خدمت و سواری دادن به اربابان به خوبی می دانند و با نادیده گرفتن تمام مصالح امت اسلامی خیلی سریع با خواسته ها و امیال ساکنان جدید کاخ سفید به سبک ماهرانه ای همراهیِ همدلانه خواهند داشت . اما در خصوص نحوه تعامل ملت سربلند و متمدن ایران اسلامی با حاکمان احتمالی جدید ، به هر حال در صورت پیروزی بایدن حتما تنور بازگشت به مذاکره و برجام و امثال آن داغ خواهد شد و ناقوس بازگشت به تعامل با دنیا ! از جانب کسانی که خود را دلسوز مردم معرفی می کنند نواخته می شود . اما چند احتمال ؛
۱-  گروهی می گویند مذاکره با امریکا هرگز !
۲ - گروهی از جمله فکر فعلی حاکم بر پاستور در عمل معتقدند مذاکره بدون پیش شرط باید انجام شود گر چه ممکن است به ظاهر عباراتی چند پهلو به کار گیرند .
۳-  شاید حرف دل مردم این باشد ما باید بدون چشم امید بستن به تحولات خارج مرزهایمان  برای پیشبرد و اصلاح امور کشور آنچه در توان داریم انجام دهیم ؛ اما مذاکره با طرح خواسته های به حق و  منطقی ملت ایران را هم با حفظ عزت حکمت و مصلحت نفی نباید کرد . من این گزینه سوم را می پسندم ؛ از جمله خواسته های اولیه ؛
• طرف امریکایی نقض عهد کرده است پس باید بی هیچ پیش شرطی به برجام برگردد با همه ایراداتی که بر آن وارد می دانیم و مطمئنیم بر سر مذاکره کنندگان ایرانی ولو ناخواسته کلاه رفته است  .
• خسارات مادی و معنوی که بویژه در مدت زمان  نقض برجام به ملت ایران وارد کرده اند جبران کنند .
• عذرخواهی رسمی و عملی بابت ترور سردار دل های ملت ایران و همه مقاومان و صاحبان وجدان و آزادی خواهان عالم .
• تسلیم عوامل ترور ناجوانمردانه سردار دل ها ( اعم از مباشران و آمران ) به دست عدالت .
• لغو بی قید و شرط تحریم های جنایت کارانه علیه ملت ایران در همه زمینه ها و التزام عملی به عدم دخالت در امور داخلی ایران  .
• امید است دولت مردان محترم کنونی و متولیان دستگاه دیپلماسی ما در دولت دوباره به طبیعت ساده انگارانه و خوش باورانه خود باز نگردند و از هول حلیم طعمه دیگ نشوند . عبارتی که امروز رییس محترم جمهور به کار برد نشان از آن دارد که گویی پیش از موعد قند در  دل مبارکشان آب شده است  .ایشان اظهار کرده اند ؛ می توانیم دشمنان را وادار کنیم باز بیایند و پیمان را اجرا کنند . از منظر دیپلماتیک مفهوم این سخن  در شرایطی که هنوز نتیجه انتخابات آن ها رسما دچار کشمکش است  غیر از منطوق حاصله از ظاهر کلمات است . جناب روحانی ! لطفا این بار برابر نقشه راه ترسیم شده  از سوی رهبری نظام حرکت کنید  .

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار