برای انتظار امام زمان(عج) چه باید کرد؟

انتظار کشیدن هم شیرین است و هم تلخ، اما انتظاری که در راه امام باشد تلخی اش هم شیرین است.

به گزارش راه شلمچه، وقتی چشمانمان توان دیدن نداشته باشند یا گوش‌هایمان قادر به شنیدن نباشند، یا بی تفاوت و یا گاهی پیگیر بهتر دیدن و شنیدن می‌شویم و در مسیری قدم می‌گذاریم که خالی از دورویی و حرف‌های ضد و نقیض نیست. انتظار کشیدن هم شیرین است و هم تلخ، اما انتظاری که در راه امام باشد تلخی اش هم شیرین است؛ مثل انتظار حضرت حجت (عج).

در زمانه‌ای که دشمنان اسلام بیش از پیش نگاهشان به تخریب امام و اسلام است، زمینه نه تنها برای ظهور نادیده گرفته می‌شود؛ بلکه دشمن سعی می‌کند با ابزار‌های مختلف ما را از مسیر شیرین انتظار دور نگه دارد، مسیری که زمینه ساز حکومت امام زمان (عج) است.

امام حسن عسکری (ع) در موضوع انتظار فرزند خویش حضرت مهدی (عج) و سفارش به شیعیان می‌فرمایند: فکر و اندیشه، و یا تأمّل و تدبّر آن‏گاه ارزش حقیقى و عینى خویش را نشان مى‏ دهد که منجر به ایمان و عمل و تلاش شود وگرنه تفکرى که به دنبالش ایمان و عمل نباشد، مطلوب و کارساز نیست. به همین جهت آن حضرت تأکید فرمود که شیعیان به دو خصلت توجّه داشته باشند: «خِصلَتانِ لَیس فَوقَهُما شَى‏ءٌ الایمانُ بِاللّه، وَ نَفعُ الاِخوان؛ دو خصلت است که برتر از آن چیزى نیست، ایمان به خداوند و فایده رساندن به برادران (دینى)».

همچنین ایشان با اشاره به یاد خدا و قیامت بودن فرمودند: «اَکثرُوا ذِکرُ اللّه و ذِکرَ المَوتِ وَ تِلاوَةَ القُرآن و الصَّلاةَ عَلى النَّبى...
زیاد به یاد خداو مرگ باشید و همواره قرآن بخوانید و بر پیامبر (ص) درود بفرستید» ‏

انتظار دیگرى که امام حسن (ع) از شیعیان دارد، رسیدگى به اعمال و داشتن محاسبه در هر شبانه روز و پاسخگویى وجدان اخلاقى است. لازم است انسان در ابتداى هر روز نسبت به اعمال نیک و دورى از گناه با خود «مشارطه» و قراردادى داشته باشد؛ در طول روز مواظبت و «مراقبه» و در پایان روز «محاسبه» و حسابرسى و پاسخگویى به وجدان درونى خویش.

ممکن است عده‏ اى زرنگى را در آن بدانند که از حسابرسى و پاسخگویى فرار کنند و به نوعى طفره روند؛ ولى باید بدانند که هرگز چنین رفتارى هوشمندى و زرنگى به حساب نمى‏ آید. در همین زمینه است که حضرت عسکرى (ع) خردمندانه مى‏ فرمایند: «اَکیَسُ الکیِسین مَن حاسب نَفسَه وَ عَمِلَ لما بَعدِ المَوت؛ زیرک ترین زیرکان (و هوشمندترین افراد) کسى است که به حساب نفس خویش پردازد (و پاسخگوى خدا و وجدان خویش باشد) و براى پس از مرگ خویش تلاش نماید.»

از مهم‏ترین و بارزترین ویژگى‏ هاى مورد انتظار براى شیعیان و مؤمنان دو صفت نفسانى تقوا و ورع است که انسان را در مقابل انجام گناه و دورى از محرّمات حفظ و تقویت مى‏ کند. در کنار آن دو، دو صفت والاى امانتدارى و راستگویى است که آنچنان اهمّیت دارد که اساس نظم و انسجام و آرامش هر جامعه‏ اى را مى‏ توان با تقویت و ترویج این اوصاف در میان افراد جامعه پى‏ ریزى و مشکلات را حل و سعادت جوامع را تضمین نمود.

امام حسن عسکرى (ع) با تأکید بر اوصاف فوق و برخى اوصاف دیگر خطاب به شیعیان خود مى‏ فرمایند: «اُوصیکُم بِتَقوىَ اللّهِ وَ الوَرَعِ فى دِینِکم والاِجتهاد لِلّه و صِدقِ الحَدیثِ وَ اَداءِ الاَمانَةِ اِلى مَن اِئتَمَنَکُم مِن بِرِّ اَوفاجِرٍ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسنِ الجَوار فَبِهذا جاءَ مُحَمَّد (ص) صَلّوا فى عَشایِرِهِم وَ اَشهِدُوا جَنائِزَهُم وعُودُوا مرضاهُم، وَ اَدّوا حُقُوقَهُم، فَاِنَّ الرَّجُل مِنکم اِذا وَرِعَ فى دِینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ اَدّى الاَمانَةَ و حَسُنَ خُلقُه مَعَ النّاس قیلَ هذا شیعى فَیسرّنى ذلک؛ شما را سفارش مى‏ کنم به تقواى الهى و ورع در دین خود و کوشش در راه خدا، راستگویى و ردّ امانت به هرکه به شما امانت سپرد، خوب یا بد، و طولانى بودن سجده و خوب همسایه دارى؛ چرا که محمد (ص) براى این‏ ها آمده است. در گروه هاى آن‌ها (مخالفان) نماز بخوانید (یعنى در نماز جماعت شرکت کنید) و در تشییع جنازه آن‌ها حضور داشته باشید و بیمارانشان را عیادت و حقوق آنان را ادا نمایید، زیرا اگر مردى (و فردى) از شما در دین خود ورع داشت و در سخنش راست گفت و امانت را رد کرد و اخلاقش با مردم خوب بود گفته مى‏ شود این شیعه است. پس من از این (گفته) شادمان مى‏ شوم.»

و در جاى دیگر فرمودند: «المُؤمِنُ بَرَکَةٌ عَلى المُؤمِنِ و حُجّةٌ عَلى الکافِر؛ مؤمن (و شیعه) برکتى براى مؤمن و (اتمام) حجّتى براى کافر است.


منبع؛ باشگاه خبرنگاران

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار