بهبود بیماران کرونایی با داروی ایرانی

تلاش پژوهشگران کشورمان در مبارزه با کرونا در کنار کادر خدوم بهداشت و درمان در حال به ثمر نشستن است. رونمایی از داروی ایرانی جدید درمان کرونا یکی از این دستاوردهای مهم است.

به گزارش راه شلمچه، نشست تخصصی به‌منظور بررسی نقش داروی رسیژن (داروی ام‌اس) در کاهش مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری با حضور علی اکبر ولایتی رئیس‌بیمارستان مسیح دانشوری، زالی رئیس‌ستاد مقابله با کرونای استان تهران و جمعی از پزشکان و متخصصان این مرکز برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر ولایتی گفت: تلاش‌های فراوانی برای دستیابی به درمان مناسب و داروی تأثیرگذار شکل‌گرفته و در بیمارستان مسیح دانشوری با همت متخصصان و پزشکان، گام‌های ارزشمندی در حوزه پژوهشی شکل‌گرفته که امیدواریم هر چه زودتر نتایج مثبت آنان در اختیار قرار گیرد و امروز هم قرار است دارویی را برای مقابله با کرونا رونمایی کنیم که می‌تواند نقش مهمی در ‌کاهش مرگ‌ومیر بیماران داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری، وی افزود: یکی از داروهای مورد استفاده، رسیژن است که در درمان بیماران کرونایی اثرگذاری فراوانی داشته و می‌توانیم با استفاده از این دارو تا حدودی با بیماری مقابله کنیم که با کسب مجوز از وزارت بهداشت و رعایت قوانین مربوطه از آن استفاده ‌شده و تا حدود پنج برابر نسبت به قبل بهبودی داشته‌ایم هرچند که باید مطالعات در سطح وسیع‌تری توسعه یابد که با هماهنگی وزارت بهداشت طراحی و اجرا خواهد شد.

توضیحات«زالی» درباره تاثیر داروی رسیژن
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران نیز درباره ساز و کار داروی «رسیژن» و بررسی نقش آن در کاهش مرگ و میر مبتلایان به کرونا توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علیرضا زالی در نشست تخصصی بررسی نقش داروی رسیژن (اینترفرون بتا- یک آ، داروی بیماری ام‌اس) در کاهش مرگ ‌و میر بیماران مبتلا به کرونا، با‌اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در مرکز مسیح دانشوری، گفت: لازم می‌دانم تا به‌ طور خاص از مدیریت و تلاش‌های مجدانه رئیس‌مرکز و همچنین تمامی کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا ایستادگی کرده‌اند و اتفاقات بسیار مهم و مناسبی را در این بیمارستان رقم‌ زده‌اند، تشکر کنم.
زالی ادامه داد: هدف این بود که در کنار خدمت رسانی به بیماران کرونایی، موضوع پژوهش در این زمینه نیز مورد غفلت واقع نشود. استفاده خردمندانه و دقیق از داروها، تجویزهای درست، پژوهش‌های انجام‌ شده، به ‌کارگیری همه امکانات و ظرفیت‌ها برای مقابله همه‌جانبه با بیماری و ارائه خدمات به بیماران در این مرکز قابل‌ تقدیر است.
رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تاکنون تلاش وافر بشری برای رسیدن به نسخه موثر درمانی در حال گسترش است، افزود: این نشست نیز حاکی از همین تلاش جهانی است. البته بحث درمان دارویی تنها بخش اندکی از راهبرد درمانی بیماران را تشکیل می‌دهد و داشتن یک نگاه جامع و مراقبت‌های مستمر مبتنی بر ممارست‌های دانشی و حرفه‌ای نقش مهمی دارد.
زالی توضیحاتی درخصوص ساز و کار داروی رسیژن ارائه داد و گفت: اینترفرون‌ها پروتئین‌هایی هستند که درون بدن ما تولید می‌شوند و در مقابله با ویروس‌ها نقش بسیار پررنگی دارند. این ماده در درون بدن انسان به لطف الهی ودیعه گذاشته شده است. پژوهشگران در این مرکز همین منابع درون‌زای اینترفرون را مورد استفاده قرار دادند و نوع بتا – آ یک را به کار گرفتند.
وی اظهارداشت: ایران سومین کشور در جهان است که تکنیک ساخت این دارو را در اختیار دارد؛ چراکه این دارو نوترکیب است و فرآیند ساخت پیچیده‌ای دارد.

«رسیژن» مرگ‌ومیر بیماران کرونا را به یک پنجم کاهش داد
مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز نتایج دو مطالعه بالینی داروی «اینترفرون بتا-آ۱» روی بیماران مبتلا به کووید-19 را تشریح کرد.
دکتر پیام طبرسی در گفت‌وگو با خبرنگار فانا توضیح داد: امروز در بیمارستان مسیح دانشوری نتایج دو مطالعه بالینی مربوط به داروی«اینترفرون بتا-آ۱» روی بیماران مبتلا به کووید-19 اعلام شد. براساس نتایج مطالعه اول، داروی Interferon beta- a1 به همراه داروی Kaletra برای 20 بیمار مبتلا به کووید-19 استفاده شد که همه بیماران درمان شدند. وایرولوژیک ریسپانس در این بیماران خوب و کوتاه‌تر از زمان عادی بود و عوارض خاصی از دارو نیز دیده نشد. نتایج این مطالعه در مجله ایمونو فارماکوتراپی چاپ شده است.
طبرسی افزود: مطالعه بالینی دوم نیز به صورت کیس کنترل انجام شد. 152 بیمار مبتلا به کووید-19 دو داروی
Interferon beta- a1 ساخت داخل (با برند رسیژن) و Kaletra را با هم دریافت کردند و 304 بیمار هم در گروه کنترل بودند که فقط داروی Kaletra را دریافت کردند. نتایج این مطالعه به این صورت بود که بیمارانی که داروی
Interferon beta- a1 را دریافت کردند، با وجود شدت بیماری، میزان نیاز آنها به بستری در ICU کاهش یافت و میزان مرگ‌ومیر آنها هم به یک پنجم کاهش یافت یعنی در واقع بیمارانی که این دارو را دریافت نکردند، نرخ مرگ ‌و میر در آنها پنج برابر بیمارانی بود که این دارو را دریافت کردند. نتایج این مطالعه در مرحله داوری بوده و قرار است به زودی چاپ شود.
وی ادامه داد: به صورت همزمان سازمان جهانی بهداشت نیز در تعدادی از کشورهای جهان از جمله ایران در حال مطالعه داروی Interferon beta- a1 روی بیماران مبتلا به کووید-19 است که بیمارستان مسیح دانشوری نیز در این مطالعه حضور دارد و پیش‌بینی می‌شود نتایج آن تا یک ماه دیگر منتشر شود.
مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: البته میزان دوزی که ما در مطالعه خودمان برای بیماران استفاده کردیم با میزان دوزی که سازمان جهانی بهداشت در مطالعه جهانی استفاده می‌کند، متفاوت است. ما پنج دوز Interferon beta- a1 دوازده میلیون واحدی یک روز به بیماران دادیم درحالی‌که در مطالعه سازمان جهانی بهداشت سه دوز به بیماران داده می‌شود.
نتایج این پژوهش در مجلات معتبر بین‌المللی نیز به چاپ رسیده است.
تلاش پژوهشگران کشورمان در مبارزه با کرونا در کنار کادر خدوم بهداشت و درمان در حال به ثمر نشستن است. رونمایی از داروی ایرانی جدید درمان کرونا یکی از این دستاوردهای مهم است. دستاوردهای علمی کشورمان و تبدیل به یک تولید‌کننده و حتی صادر‌کننده در حوزه‌هایی همچون تجهیزات پزشکی و مایحتاجی که پیش از شیوع کرونا وارد‌کننده آنها بودیم نشان از تحقق شعار «ما می‌توانیم» توسط متخصصان و فرزندان این کشور است. 


منبع؛ کیهان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار