ترامپ در اندیشه حمله نظامی به ایران!

 مقام‌های وزارت دفاع و امنیت ملی آمریکا در مورد احتمال تصمیم ترامپ به انجام عملیات آشکار یا مخفیانه علیه ایران و سایر نیروهای متخاصم منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

به گزارش راه شلمچه، روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از چهار مقام کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه با مشاوران خود در کاخ سفید در مورد اینکه آیا گزینه‌ای برای اقدام علیه سایت هسته‌ای نطنز ایران طی هفته‌های آینده وجود دارد یا نه، نشستی برگزار کرده است.

 

بنابر این گزارش، نشست روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ با معاون و مشاورانش در کاخ سفید، بعد از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شده است، گزارشی که در آن آژانس از افزایش ذخیره موادهسته‌‌ای ایران خبر داد و اعلام کرد که میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۲ برابر میزان مجاز در توافق هسته‌‌ای رسیده است.

 

در گزارش آژانس همچنین عنوان شد که ایران بخشی از سانتریفیوژهای پیشرفته خود را در این منطقه برخلاف توافق هسته‌ای به تاسیسات زیر زمینی منتقل کرده است.

 

نیویورک‌تایمز نوشت که پس از آنکه دونالد ترامپ در نشست روز پنج‌شنبه از مشاورانش سراغ گرفت که آیا گزینه‌ای برای حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز وجود دارد، مشاوران ترامپ از جمله معاونش مایک پنس، مایک پمپئو وزیر خارجه و کریس میلر سرپرست پنتاگون، به ترامپ هشدار داده‌اند هرگونه حمله به تاسیسات ایران در هفته‌های پایانی دولت او می تواند «به راحتی به یک درگیری بزرگ‌تر» منجر شود.

 

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، هرگونه حمله احتمالی، چه موشکی و چه سایبری، بر سایت نطنز متمرکز خواهد بود، جایی که طبق گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن بیش از ۱۲ برابر میزان مجاز در توافق هسته‌ای اورانیوم غنی‌شده ذخیره شده است.

 

در این گزارش اشاره شده پس از آنکه مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک میلی، رییس ستاد کل ارتش آمریکا در این نشست نسبت به خطرهای احتمالی حمله نظامی به ایران هشدار دادند، مقام‌های حاضر در این نشست در پایان به این عقیده رسیدند که حمله موشکی علیه ایران منتفی خواهد بود.

 

با این حال مقام‌های آگاه به نیویورک‌‌تایمز گفتند که دونالد ترامپ ممکن است همچنان به دنبال راه‌های دیگری برای حمله به دارایی‌ها و متحدان ایران باشد.

 

این گزارش می‌گوید که حمله به ایران اگرچه به مذاق پایگاه اجتماعی دونالد ترامپ خوش نمی‌آید چرا که آنها مخالف درگیر شدن بیشتر آمریکا در جنگ‌های خاورمیانه هستند، اما این اقدام به طور حتم می‌تواند روابط تهران با واشنگتن را خراب‌تر کند به طوری که برای جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، احیای توافق هسته‌ای با ایران سخت‌تر بشود.

نیویورک تایمز تاکید کرد از هفته گذشته که دونالد ترامپ اقدام به برکناری مارک اسپر، وزیر دفاع پیشین و برخی دیگر از معاونان او کرد، مقام‌های وزارت دفاع و امنیت ملی آمریکا در مورد احتمال تصمیم ترامپ به انجام عملیات آشکار یا مخفیانه علیه ایران و سایر نیروهای متخاصم منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

به گزارش جام نیوز،  ترامپ که تنها ۶۵ روز دیگر در کاخ‌سفید حضور خواهد داشت، از زمان شکست در انتخابات (ششم نوامبر) تاکنون چند تغییر عمده در وزارت دفاع انجام داده است از جمله برکناری مارک اسپر، وزیر دفاع و معاونان او.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار