در چه صورتی ملاقات ترامپ و روحانی انجام می‌شود

ماکرون در اجلاس گروه 7 از تلاشهایش برای عملیاتی شدن دیدار روحانی با ترامپ سخن گفت.

به گزارش راه شلمچه، درحالی که مذاکره میان ایران و آمریکا بشکلی مفصل در ماجرای انعقاد توافق هسته ای صورت پذیرفت و حاصل آن خروج یکجانبه آمریکا از این توافق بین المللی بود بنظر میرسد انتظار دیدار و مذاکره روسای جمهور ایران و آمریکا امری عبث باشد بویژه آنکه طرف آمریکایی مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهد و چنانکه از مواضع سیاسیون کاخ سفید بر می‌آید اصرار آنها بر خلق "توافقاتی جدید" در خصوص مسئله موشکی و اقتدار منطقه ای ایران در سایه مذاکرات جدید است، امری که ایران بکرات وبصراحت بر ممتنع بودن ان تاکید کرده و می‌کند. از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره و تعامل آنگاه محل تامل و عملیاتی شدن قرار خواهد گرفت که منافع ملی کشور را تامین کند.

 در ماجرای وساطت فرانسه فی مابین ایران و آمریکا آنچه روشن است اینکه ماکرون اصرار دارد در سایه این مساله موقعیتی محوری برای خود در اتحادیه اروپا دست وپا کند. و الا نفس ایجاد رابطه میان ایران و آمریکا برای رییس جمهور فرانسه منفعت خاصی ندارد. تغییر رویه ماکرون از پلیس بد به پلیس خوب در تعاملات فی ما بین ایران و غرب طی ماه‌های اخیر موید این مساله است.

 در حالی امروز ماکرون از لزوم نزدیکی ایران و آمریکا سخن گفت که همچنان ایران را مرتبط با سلاح اتمی و همچنین ناامنی در منطقه معرفی می‌کرد و به بیانی تکرار ادعای ترامپ مبنی برحمایت ایران از تروریسم را می‌کرد در چنین فضایی و در شرایطی که هم فرانسه و هم آمریکا به مساله مذاکره با ایران با پیش فرض نگاه میکنند بنظر میرسد تنها شکلی را که می‌توان از مذاکره میان ایران و آمریکا تصور کرد شرایطی است که آمریکا به برجام برگردد و تحریمهای ایران را لغو کند.

 بدیهی است در صورت تحقق چنین مساله ای آنگاه مذاکره با آمریکا در چارچوب توافق هسته ای و البته در دل کمیسیون مشترک برجام قابل بازنگری است.



منبع؛ العالم

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار