زیست‌شناسان و فارغ‌التحصیلان علوم پایه کشور چه باید کنند؟

دبیر اتحاد زیست‌شناسان ایران گفت: چرا باید دانش آموختگان علوم پایه و زیست‌شناسی پس از پایان فارغ‌التحصیلی خود احساس ندامت کنند.

به گزارش راه شلمچه، بهمن مرادی دبیر اتحاد زیست‌شناسان ایران در گفت‌و‌گو با راه شلمچه گفت: زیست‌شناسی یکی از رشته‌های دانشگاهی علوم پایه کشور است که زیر نظر دو وزارتخانه بهداشت و علوم است.
 وی با انتقاد از سازمان نظام پزشکی گفت: جامعه زیست‌شناسی و علوم پایه کشور اعتقاد دارند مورد بی مهری قرار گرفته‌اند و از طرفی هم سازمان نظام پزشکی که سازمانی خصوصی است در اقدامی غیر قانونی آن‌ها را از کار بالینی منع کرده و به دلیل نبود بودجه، توان فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی نیز برای جامعه زیست شناسی کشور فراهم نشده‌است.

مرادی یکی دیگر از خواسته‌های علوم پایه و زیست‌شناسی را اینگونه بیان کرد: وزارت علوم جایگاه شغلی تعریف شده‌ای برای فارغ التحصیلان این رشته در نظر نگرفته است و به دلیل عدم توجه به نیازهای دانشجویان موجب شده تا فارغ‌التحصیلان این رشته دانشگاهی یا احساس ندامت از انتخاب این رشته را داشته باشند و یا بعضا مهاجرت را چاره‌ای در کار ببینند.

دبیر اتحاد زیست شناسان با تأکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: با عنایت و سفارش‌های مکرر و ویژه مقام معظم رهبری در خصوص توجه خاص به علوم پایه، و همچنین بحران ویروس کرونا، می توانیم بیشتر به اهمیت علوم پایه و زیست شناسی پی ببریم؛ این‌روزها شیوع بیماری ویروس کرونا دنیا را متحیر کرده‌است تیتر خبر رسانه‌ها توجه همگان را به کشورهای متحدی جلب می کند که در این بحران، به جان هم افتاده‌اند و فقط به فکر مردم خویش هستند.

بهمن مرادی ادامه داد: اگر واکسن و دارویی هم ساخته شود بی شک اولویت دولت ها، مردم کشور خودشان است. در این اثنا ما نیاز داریم که نگاهمان به محققین و پژوهشگران داخلی باشد که متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گزاری، این انتظاری بس بیهوده است. عمده مشکل ما دانشجویان علوم پایه، نبود سرمایه و منع از کار بالینی به صورت کاملا خلاف قانونی، توسط سازمان نظام پزشکی است. این سازمان به هیچکس جوابگو نیست و وزارت بهداشت نیز مسئولیت را از خود سلب کرده است.

وی در باره مطالباتی که در پرونده‌ای با 17 هزار امضا به دیوان عدالت اداری ارائه شد تصریح کرد: پس از شش ماه هنوز رسیدگی به آن مشخص نشده‌است. البته دیوان عدالت اداری می‌گوید چون سازمان نظام پزشکی خصوصی است ما نمی‌توانیم پیگیری کنیم در حالی که در اساسنامه دیوان آمده شکایت همه را باید پیگیری کنند.

دبیر اتحاد زیست‌شناسان ایران در خاتمه از مسئولین کشور خواست تا راجع به رشته های علوم پایه و زیست شناسی تغییر نگرش دهند. 


اشاره می‌شود خلاصه‌ای از مطالبات جامعه زیست‌شناسی و علوم پایه کشور به شرح زیر است:

1- رسیدگی و لغو مصوبه ی سازمان نظام پزشکی که ما را با دلایل واهی از کار بالینی منع کرده است

2- توجه ویژه و سرمایه گزاری در علوم پایه.

 3- برگرداندن جایگاه های شغلی زیست شناسان که در گذشته در اختیار داشتند.

4-  تعريف جایگاه های شغلی برای فارغ التحصیلان علوم پایه و اهمیت به آن!

 5- اختصاص بودجه ی مشخص برای علوم پایه جهت فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی

 6- .برنامه ریزی برای آینده رشته های علوم پایه و جلوگیری از بلاتکلیفی بین وزارت علوم و وزارت بهداشت


اگر خوشت اومد لایک کن
46
آخرین اخبار