سوالات بی‌پرده مردم و پاسخ شفاف حمید رسایی

چهار سال قبل اصولگرایان در حالی وحدت کردند که در هیچ چیز اشتراک نداشتند، از ابوترابی که برجام را می‌پرستید تا نبویان که به درستب با آرپی جی برجام را می‌زد، در یک لیست بودند...

به گزارش راه شلمچه، حجت‌الاسلام حمید رسایی در مسجد حضرت ولی عصر(عج) خیابان ابوذر تهران به پرسش‌های مردم پاسخ دادند که در زیر می‌خوانید:

قضیه نگرانی امام برای جدایی مقام معظم رهبری با هاشمی رفسنجانی چه بود؟

در انتخابات 84 مرحوم هاشمی رفسنجانی کاندیدای ریاست جمهوری بودند و در آخرین برنامه تبلیغاتی خود در تلویزیون  به یک خاطره‌ای اشاره کردند که امام در لحظات آخر عمرشان که در بیمارستان بودند گفتند من هیچ نگرانی برای انقلاب ندارم الا جدایی شما دو نفر. پس از انتخابات سال 88 من در مجلس نطقی داشتم در باره حمله هاشمی رفسنجانی به جامعه مدرسین که به مرجعیت آقای صانعی خدشه‌ای وارد شده بود و قضیه این بوده که جامعه مدرسین صلاحیت مرجعیت آقای صانعی را رد کرده بودند و ایشان یعنی هاشمی گفته بود در تاریخ سابقه نداششته که صلاحیت مرجعی را رد کرده باشند و من یک شب تا صبح بیدار ماندم و تمام سایت آقای هاشمی را نگاه کردم و مواضع آقای هاشمی را آن روزی که جامعه مدرسین صلاحیت مرجعیت سیدکاظم شریعتمداری را عزل کرده بودند را جویا شدم. آقای هاشمی دقیقا آن موقع از جامعه مدرسین حمایت می کند و من در نطقی که در مجلس داشتم با سند اعلام کرده بودم و بعد به آقای هاشمی گفتم یادتان است که در تلویزیون خاطره ای را تعریف کردید الان علی رغم اینکه می‌بینید که دشمن دارد به جامعه مدرسین می‌تازد شما هم دارید علیه جامعه مدرسین عمل می‌کنید و مقام معظم رهبری آغوش باز می کند اما شما دائما دارید خلاف آن عمل می‌کنید. چهار روز بعد در دیداری به اتفاق مردم و مسئولین قم که خدمت حضرت آقا رسیده بودیم و قبل از اینکه آقا به جمع مردم برسند در جمع مسئولین به من فرمودند این خاطره‌ای که تعریف کردید درست نبوده و من عرض کردم این خاطره را از آقای هاشمی نقل کردم و آقا اخم‌هایش را بهم زد و فرمودند خوب بگن ولی درست نیست و بعد از سخنرانی خودم را به آقا رساندم و گفتم اگر درست را بفرمایید من بدون اینکه از شما نقل کنم در مجلس اعلام می کنم اما آقا دستی به صورتم کشید و فرمودند نه دیگه لازم نیست. من آمدم کنار و آیت‌الله مصباح به من گفتند آقا چه گفتند و من هم توضیح دادم که آیت‌الله مصباح گفتند آقا برای من نقل کردند و درستش این بود که حضرت امام به مقام معظم رهبری گفتند که من نگران نیستم الا اختلاف شما دو نفر و آقا در جواب امام گفتند من به شما قول می‌دهم هیچوقت اختلاف از طرف من شروع نشود. و شما بدانید که حضرت آقا چقدر صبوری کردند همه این رفتارهای آقای هاشمی را تحمل می‌کردند و بعد از انتخابات 88 را نباید آقای هاشمی آن رفتارها را می‌داشتند.

نقش رهبری در مشکلات اقتصادی چقدر است؟

بخشی از مشکلات به تحریم‌ها بر می‌گردد و البته درصد کمی است که در گذشته هم آقای لاریجانی و هم آقای روحانی می‌گفتند که سی درصد مشکلات مربوط به تحریم‌هاست و بقیه بی عرضگی احمدی‌نژد است و واقعیت هم همین است که تحریم‌ها دلیل اصلی مشکلات اقتصادی کشور نیست. پاکستان اخیرا موشک بالستیک خود را آزمایش کرد در حالی که موشک بالستیک قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد و پاکستان از 12 کشور دنیاست که بمب اتم دارد و همه دنیا هم می‌دانند و انبار ذراتخانه اتمی دارد و حتی معاهده ان پی تی را هم امضا نکرد. جمهوری اسلامی بمب اتم دارد؟ هیچ کشوری حتمی آمریکا نمی‌گوید بمب اتم دارد. آمریکا می‌گوید ایران می‌تواند به بمب اتم برسد پس باید بیاید تضمین دهد تا بمب اتم نسازد. پاکستانی که بمب اتم دارد آیا تحریمش کردند؟ تهدیدش کردند؟ خیر. چرا؟ چون پاسکتان نظام سلطه را پذیرفته و برند ما نه به نظام کفر است و نباید این را از ما بگیرند و بخشی از تحریم‌ها به خاطر این است. این دولت که به دنبال رابطه با آمریکا است و همه دیدید که هنوز کفن حاج قاسم سلیمانی هنوز خشک نشده ظریف می‌گوید اگر آمریکایی‌ها برگردند مذاکره می‌کنیم. در حالی‌که مقام معظم رهبری ده روز پیش در نمازجمعه گفتند جنتلمن‌های تاریخ مذاکره همان قاتلین قاسم سلیمانی هستند. چکنیم با کسانی مواجهه هستیم که معتاد مذاکره هستیم. بودجه و وزارتخانه‌ها و امکانات دست دولت است و بخشی هم مجلس می‌تواند کار کند و این مجلس هم که همسو با دولت است و اگر دولت کار نکند وظیفه مجلس نظارتی است. رهبری تذکر و هشدار هم می‌دهد و دیگر چه باید کند؟ بیشتر نمی‌تواند ورود کند جون دعوای داخلی و جنگ داخلی پیش می‌آید. همه دیدید رهبری از مذاکره تعریف نمی‌کند اما از تیم مذاکره تشکر می‌کند مثل یک مربی است در وسط زمیدان فریاد نمی‌زند و ایراد نمی‌گیرد اما در رختکن گیر می‌دهد و ایراد می‌گیرد و مثل ما که گزارشگریم باید ایراد بگیریم.
مقام معظم رهبری گفتند مشکلات بر اساس توان داخلی حل می‌شود و همه شما دیدید که رئیس جمهور گفتند من بلد نیستم کشور را بدون رابط با دنیا اداره کنم.
همه دنیا گفتند بشار اسد نباید بماند ولی بشار اسد ماند و به ایران آمد و هیچ مشکلی برای سوریه پیش نیامد و همین آقای ظریف استعفا داد که چنان حاشیه درست کرد تا سفر بشار اسد به ایران اصلا دیده نشود.
ما مدت‌ها در چین سفیر نداشتیم در روسیه هم همینطور مشکل داشتیم و اینها مشکلات کشور است.

علت به حاشیه رفتن امثال شما دلسوز انقلاب هستید چیست و چرا در رأس نیستید؟

نظام ما مردمی است و دولت، مجلس و شورای شهر را مردم انتخاب می‌کنند و حتی در تعیین رهبری هم مردم نقش دارند و این یکی از بزرگترین نعمت‌های جمهوری اسلامی است. روزی نیست که به من پیام ندهند که از من حلالیت به طلبند و می گویند ما به شما بد و بیراه می‌گفتیم و الان پشیمانیم. یک روزی مشهد بودم یک نفری در حرم به من گفت آقا من پول دارم نمی‌دانم کجا هزینه کنم و شما تا حالا هر چه در باره برجام گفته بودید درست در آمده برای همین از شما می‌خواهم به من بگویید کجا سرمایه گذاری کنم تا ضرر نکنم. گفتم که پیشگو نیستم ما بر اساس تجربه گفتیم برجام عاقبتی ندارد.


چرا در مجلس دهم ردصلاحیت شدید و علت اینکه در اصفهان کادیدا شدید چه بود؟

در دوره مجلس دهم ردصلاحیت شدم  که مواردی را دولت در روزهای آخر به‌عنوان تخلف از من شکایت کرد و به‌خاطر زمانی نتوانستم پاسخ دهم و به اضافه اختلافاتی که درون شورای نگهبان بود و رای ما شد شش به شش که باید 7 به 5 می‌شد به هرحال نشد و به جرأت می‌گویم هیچ نماینده و هیچ کاندیدایی در طول تاریخ بعد از انقلاب ردصلاحیت شده باشد و به اندازه من شورای نگهبان را حمایت کرده باشد. آقای هاشمی رفسنجانی وقتی حسن خمینی ردصلاحیت شده بود نه ردصلاحیت بلکه برای انتخابات مجلس خبرگان امتحان نداده بود آقای هاشمی به شورای نگهبان گفت مشروعیت را از کجا گرفتید؟ در حالی که امام خمینی(ره) در باره فقهای شورای نگهبان فرمودند هرکسی تصمیمات اینها را زیر سوال ببرد مفسد فی العرض است. ما نه شیشه شکستیم و نه اعتراضی کردیم و یکسال بعد در انتخابات میان دوره‌ای اصفهان شرکت کردم وقتی دیدم آقای کامران شرکت کرده انصراف دادم تا رقابت بین من و کامران کسی دیگر وارد مجلس نشود و برای همین استعفا دادم. الان هم تاییدصلاحیت شدم.

مجلس آینده را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همه دوره‌های قبل مجلس حدود هفتاد درصد تغییر می‌کند و این دوره که بیشتر باید باشد و این مجلس ضعیف ترین مجلس پس از انقلاب است اگر بخواهیم مجلس را ارزیابی کینم باید ببینیم در بزنگاه‌ها چه کرده‌است. 


آیا شورای ائتلاف با جبهه پایداری به وحدت می‌رسند؟

دو مجموعه مدعی هستند تا برای مجلس لیست دهند که یکی نیروهای ائتلاف اصولگرا که یک مجموعه‌ای از احزاب و گروه‌ها و کسانی که قبلا کاندیدای ریاست جمهوری بودند و نماینده مجلس بودند و خیلی ضابطه‌ای با آنهایی که در این ائتلاف هستند ندارند این مجموعه از 159 نفر به 90 رسیدند و سی نفر را هم قرار است خودشان انتخاب کنند و اگر تا 90 نفر را به صورت مکانیزم انتخاباتی محلات و چهره های شناخته شده از طریق سیستم نرم افزاری انتخاب کردند اما قرار است سی نفر نهایی خودشان انتخاب کنند که اصلا شاخص حاکم نیست و سهیمه حاکم است و نشان می‌دهد بر اساس سفارش و حزب انتخاب می‌شوند. اشکال دوم هم این است که آن هفت هزار نفری که 159 نفر را انتخاب کردند چه کسانی هستند؟ ایراد سوم این است آن 90 نفر را می‌ارید در اتاق بسته خودتان به سی نفر می‌رسانید و این یعنی هیچ شاخصی معلوم نیست.

جبهه پایداری آنها هم می‌گویند ملاک و شاخصی داریم و به شورای ائتلاف می‌گویند هیچ شاخصی ندارید. من نه در ائتلاف تصمیم گیرنده هستم و نه در پایداری‌ها اما پیشنهاد دادم بر اساس چهار شاخص عمل کنید؛ 1- خط قرمز بگیرید، فتنه. پس هرکس در فتنه نقش داشته نباید به مجلس برود. 2- خط قرمز برجام و برجام یک نقطه حیاتی بود تا بفهمیم آدم‌ها چقدر می‌فهمند. 3- خط قرمز انقلاب. اگر در دوره‌ای اتفاق افتاد کار را نباید زمین بگذارند مانند احمدی‌نژاد که در سال‌های آخر رو در روی آقا ایستاد و کار را زمین گذاشت و مشکلات مردم را بیشتر کرد و این هم یک شاخص است. 4- فساد است. اگر کسی پرونده فساد دارد نباید در لیست باشد. یک تعدادی از وزرای دولت‌های نهم و دهم دولت احمدی‌نژاد هستند که می‌گویند ما کاری به حاشیه‌های احمدی نژاد نداریم و در خط رهبری هستیم و ما هم لیستی داریم. تا الان لیستی بیرون نیامده و مطابق عقل و شرع شما وظیفه دارید آدم‌ها را بشناسید تا رأی دهید حالا یا خودتان می‌شناسید و یا این لیست‌ها برای‌تان یقین حاصل می‌شود. اگر واقعا این لیست‌ها برای شما یقین حاصل می‌شود و می‌توانید جواب خدا را بدهید به لین لیست ها رأی بدهید وگرنه باید مشورت بگیرید و با کسانی مشورت بگیرید که دین داشته باشند و هم مطلع باشند.

سرلیست‌ها چه کسانی هستند؟

در لیست ائتلاف نیروهای انقلاب می‌گویند آقای قالیباف و در لیست جبهه پایداری آقا تهرانی هستند.

امکان وحدت این جریان را چقدر می‌دانید و اگر نشود چه تأثیری خواهد داشت؟

اگر وحدت صورت گیرد واقعا چه شود و اگر هم نشود هم طوری دیگر می‌شود و اشتراک دارند اما واقعا نمی‌دانم وحدت شکل می‌گیرد یا خیر. اگر وحدت صورت نگیرد همانند آقا عمل خواهم کرد و آقا هم قبلا فرمودند من همه را که نمی‌شناسم و به لیست نگاه می‌کنم ولی نگاه می‌کنم لیست‌ها را کی داده و این مهم است و آقا می فرمایند کسانی که لیست می‌دهند سهیمه بازی نکنند. 

چرا نظام با نماینده‌های خاطی برخورد نمی‌کند؟ 

خاطی به چه معنی تعریف می‌شود و خطا حد و اندازه دارد بعضی‌ها خطاها جریانی و یا جناحی می‌شناسیم وبعضی از خطاهای اقتصادی است.


چه میزان درآمد کشور صرف کشور می‌شود؟

صد در صد صرف کشور می‌شود اگر هم در جایی یک درصد در جایی کمکی کنیم و عمدتا کمک های ما مالی نیست مثلا ما تولید سلاح داریم و اگر این سلاح‌ها هم تاریخ مصرف دارد و برای همین وقتی تاریخ مصرف آنها در حال پایان است یا باید بریزیم توی دریا یا اینکه در جای دیگری مثل مانورها استفاده کنیم و یا اینکه به کشورهای همسو بدهیم تا بر سر داعش یا اسراییل بریزند. بخشی دیگر از کمک‌های ما مستشاری است. 

چرا دوره قبل در تهران ائتلاف شکست خورد؟

در دوره گذشته من ردصلاحیت شدم ک در آن دوره لیستی درست کردند که بر اساس سهیمه بود و در لیست آقای ابوترابی بود که برجام را می‌لیسید چون خون به دل می می‌کرد و گزارش مجلس در باره برجام را بخوانید آقای ابوترابی بود که کامل برجام را می‌ستود و آقای نبویان بود که با آرپی جی برجام را می‌زد و برجام را داغان می‌کرد ولی تاریخ امروز ثابت کرد نبویان درست می‌گفت. در همان لیست کسانی بودند که دولت را می‌پرستیدند و یعنی نه در سیاست خارجی وحدت داشتند و نه در سیاست داخلی و نه در بزنگاه‌ها وحدت داشتند و فقط این‌ها را با چسب بهم چسباندند.

اگر خوشت اومد لایک کن
9
آخرین اخبار