مجلس انقلابی وارد عمل شد

آقای ظریف! چگونه است که شما زمانی که با گروه ۱+۵ مذاکره می‌کنید، با لبخند هستید اما هرگاه به مجلس می‌آیید، توپ و تَشَر می‌زنید. ما خودی هستیم یا خودی نیستیم؟

به گزارش راه شلمچه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز یکشنبه (15 تیر99) به منظور ارائه گزارش به نمایندگان خانه ملت، در صحن علنی پارلمان حضور یافت.

  

پس از سخنان ظریف در بخش اول، تعدادی از نمایندگان در جریان ارائه گزارش وی به ایراد سخن پرداختند و سپس ظریف در بخش دوم سخنان خود پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد.

  

زمانی که وزیر امور خارجه شروع به صحبت درباره سؤالاتی درباره مذاکره مجدد با غرب و ارسال پیام ذلت به غرب پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی کرد، جمعی از نمایندگان نسبت به عملکرد و سخنان ظریف واکنش نشان داده و اعتراض کردند.

  

در این بین جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد، در اثنای سخنان وزیر امور خارجه با بیان کلماتی همچون «دروغگو؛ این حرف‌ها دروغ است» نسبت به سخنان وزیر امور خارجه اعتراض کرد.

  

در این بین همچنین نمایندگانی از جمله صباغیان، ‌نیک‌بین، سلیمی و تعدادی دیگر از وکلای ملت نسبت به رویکرد منفعلانه وزارت امور خارجه در جریان ترور سپهبد قاسم سلیمانی و همچنین اشتباه استراتژیک کشور در روند برجام اعتراض کردند.

  

در همین راستا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس خطاب به نمایندگان از نمایندگان معترض خواست تا مباحث خود را در قالب اخطار مطرح کنند.

  

در همین حال ظریف شروع به صحبت درباره دیپلماسی ایران در مقابله با غرب کرد که در همین حال برخی نمایندگان مجدد نسبت به این رویکرد اعتراض کردند.

  

در همین حال برخی نمایندگان نسبت به این سخنان ظریف اعتراض کرده و عنوان کردند که ظریف به شعور ما توهین کرده و ما را نفهم خطاب می‌کند.

  

ظریف در ادامه پاسخ داد: بنده به شما نمی‌گویم نفهم هستید بلکه می‌گویم در جریان موضوع نیستید. 

  

وی افزود: از مهمان نوازی شما سپاسگذارم. شما نماینده ملت هستید و در مقابل شما در کمال خضوع می‌ایستم.

  

وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: ‌برای آمریکا اصلاح طلب، اصولگرا، انقلابی و غیرانقلابی فرقی نمی‌کند و در حقیقت همه ما مدنظر آنها هستیم ؛ در واقع همه در یک کشتی قرار داریم.

  

ظریف همچنین یادآور شد: رژیم صهیونیستی از اساس با تمامیت ارضی کل ایران مخالف است و نسبت به جغرافیای ایران مشکل دارد بنابراین همه ما در یک کشتی نشستیم.


آقای ظریف! چرا به نمایندگان توپ و تشر می‌زنید؟

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز مجلس و پس از اظهارات محمدجواد ظریف طی اخطار قانون اساسی گفت: آقای ظریف! چگونه است که شما زمانی که با گروه ۱+۵ مذاکره می‌کنید، با لبخند هستید اما هرگاه به مجلس می‌آیید، توپ و تَشَر می‌زنید. ما خودی هستیم یا خودی نیستیم؟ این چه لحنی است که خطاب به نمایندگان به کار می‌برید؟ شما باید تمرین کنید تا حرف نمایندگان را با گوشِ جان بپذیرید.

 

وی ادامه داد: آقای ظریف! شما گفتید که ما مذاکره کردیم تا فشار معیشتی به مردم وارد نشود اما امروز دلار ۲۱ هزار تومان شده و قیمت مسکن سر به فلک می‌زند که همه این اتفاقات نتیجه مذاکره شماست.

 

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما می‌گوئید که سرِ اوباما کلاه گذاشتید، اگر این چنین است پس چرا جرأت نکردید پس از خروج آمریکا از برجام، از آنان شکایت کنید؟ آیا ترسیدید که آمریکا از مکانیسم ماشه استفاده کند؟

 

سلیمی افزود: درباره دیپلمات‌های زندانی چه کردید؟ برخی از این افراد بیش از یک سال و نیم است که در زندان هستند.

 

وی گفت: شما می‌گوئید که ما اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسیم اما در برخی از میتینگ‌های حزبی خود سخنرانی‌های غرایی می‌کنید و حتی به آمریکایی‌ ها گفتید که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، رقیبان شما روی کار می‌آیند.

 

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: آقای ظریف! چرا در دانشگاه تهران، ملت و دانشجویان را از بمب آمریکایی ترساندید؟ تاریخ درباره برجام قضاوت خواهد کرد اما نه آن‌گونه که شما گفتید.


 آمریکا ابرقدرت نیست 

مالک شریعتی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی، اظهارداشت: از وزیر امور خارجه درخواست می کنم که به حاشیه نرود و به اصل موضوع توجه کند.

 

وی با اشاره به تأثیر قیمت دلار بر معیشت مردم گفت: مسئول مستقیم دلار ۲۰ هزار تومانی وزارت امور خارجه است و میزان تسلط بر معیشت و اقتصاد کشور از هفت سال پیش بدتر شده و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار ضعیف عمل کرده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر آمریکا اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد، پس چرا شما در آمریکا گفتید اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، رقیب ما در ایران حاکم می شود. و آیا این التماس رأی به آمریکایی ها نبود؟

 

شریعتی تصریح کرد: شما در زمینه دیپلماسی اقتصادی در منطقه چه کار کرده اید؟ تقریبا در همه قراردادهای انرژی در منطقه از جمله در کرسنت امارات، ترکیه و ترکمنستان ما سرافکنده شدیم و همچنین قرارداد گازی ما با پاکستان و هند به کجا رسید؟

 

وی تأکید کرد: چرا که همه ظرفیت های کشور را به آمریکا پیوند زدید و از منطقه غافل شدید.

 

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: آمریکا ابرقدرت نیست اما شما آمریکا را به طمع انداختید که زانوی خود را بر گلوی اقتصاد ایران بگذارد.


آقای ظریف! بعد از فتح الفتوح شهید سلیمانی چه کردید؟ 

محمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) پارلمان در جریان ارائه گزارش وزیر امور خارجه به مجلس اظهار داشت: سردار حاج قاسم سلیمانی  دلها را فتح کرد، بعد از این فتح‌الفتوح چه کردید؟

  

وی افزود: مگر نه اینکه مدعی هستید تسهیل‌گر امور اقتصادی هستید، اصلا در وزارت امور خارجه کارشناس اقتصادی دارید، اگر کارشناسان این وزارتخانه را به عنوان اقتصادی معرفی می‌کنید اما آنها دارای مدارک تحصیلی مرتبط با امور فرهنگی و سیاسی هستند.

  

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای ظریف! گویا در دستگاه دیپلماسی شما، دیپلماسی را برای دیپلماسی انتخاب کرده‌اید و این در حالی است که نظریه‌پردازی‌هایتان باید برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران به اعداد و ارقامی تبدیل شود که امیدواری ایجاد کند اما در شرایط کنونی معکوس این حالت است.

  

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظارمان این است در وزارت امور خارجه که به این نام نامگذاری شده حواستان باشد قرار نیست فقط پیگیر امور خارجی‌ها باشید بلکه باید دیپلماسی خود را به دیپلماسی عمل تبدیل کنید که مبادا در تسهیل‌گری شما دلار را با حجم بالا ببینیم که کمر اقتصاد مملکت را شکسته است.

  

وی یادآور شد: عدد و ارقام بیانگر این است که حجم مبادلات اقتصادی ایران با کل دنیا 98 درصد است ولی با اروپا 2 درصد است، از سوی دیگر اکثر پست‌هایی که شما در اروپا دارید تکمیل شده و همچنان بر سر آنها دعوا وجود دارد، چرا با کشورهایی همچون چین، هند و عراق که حجم مبادلات ایران است بعضا در حد سفیر و کنسولگری با مشکل مواجه هستید.

  

مولوی ادامه داد: اصول77، 78 و 125 قانون اساسی بر تأمین مصالح کشور تأکید دارد، الان مدعی بودید بیشترین سفر و مراودات را با عراق دارید، آخرین سفر رئیس جمهور که به این کشور داشت و قرار بود کمیسیونی برای لایروبی اروند و مراودات مرزی تشکیل شود چه نتیجه ای داد جز اینکه نتیجه این است که الان مرز شلمچه تعطیل شده است و محور بزرگ اروندرود که زمانی محل تجارت، گردشگری و صیادی بود بی‌فایده مانده است بنابراین اگر این سیاست خارجی‌تان است باید در آن تجدیدنظر کنید چرا که آنچه می‌بینیم نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.


آقای ظریف! مسیر سیاست خارجی شما از ابتدا غلط بود 

 آقای ظریف! ریل گذاری و هدف گذاری در خصوص سیاست خارجی ما در دوران شما از ابتدا غلط بود. شما مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کج ریل‌گذاری کردید. اهداف ملت در مسیری که شما تعیین کردید محقق نشد.

  

نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند سیاست‌های بالادستی و سیاست اصلی نظام تکیه بر توانمندی‌های داخلی است. حل مشکلات از طریق داخل و تکیه بر منطقه است. اصل بر بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب است، اما آقای ظریف شما وارونه عمل کردید. داخل و منطقه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کردید.

  

وی ادامه داد: آقای ظریف! به کسی که نباید اعتماد می‌شد تمام اعتماد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنجا متمرکز کردید که البته خروجی این کار چیزی جز این که هست نمی‌تواند باشد.

  

ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما مخالف دیپلماسی و دیپلماسی فعال نیستیم. ما مخالف رابطه با دنیا نیستیم. ما نمی‌گوییم مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید در عرصه بین المللی رها و ترک کنیم. مسأله اینجاست که مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نباید عوضی رفت. شما مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ابتدا کج رفتید. تضمین نگرفتید.

  

نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر می‌دانستید چرا خلافش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عمل کردید و اگر نمی‌دانستید در طول مذاکرات مقام معظم رهبری کراراً تذکر دادند، چرا توجه نکردید؟

  

وی افزود: مقام معظم رهبری شروط یازده گانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در باره مذاکرات تعیین کردند، چرا به این شروط عمل نشد؟ چرا قدرت و ابزار چانه زنی‌تان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست دادید که امروز شما به دنبال آنها بدوید؟

  

ذوالنوری خاطرنشان کرد: آقای ظریف! در ابتدای مذاکراتی که شما با آقای کری داشتید، آقای کری گفت ما اجازه نمی‌دهیم بیش از 2 هزار کیلوگرم شما اورانیوم غنی‌شده داشته باشید. ولی شما بعد از آن مذاکرات طولانی این مقدار اورانیوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 300 کیلو رساندید. در این مذاکرات چه کردید.

  

نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای ظریف! شما بالای 10 تن اورانیوم غنی‌سازی شده کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با اورانیوم خام مبادله کردید یا کیک زردی که باید چرخه غنی سازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کند و ابزار چانه‌زنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست ملت خارج کردید.

  

وی افزود: آقای ظریف! شما به عنوان بازطراحی و بهینه سازی رآکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آن وضعیت درآوردید که دشمن از شما دیگر خیالش راحت بود، چرا باید حرف شما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گوش کند؟ شما 19 هزار سانتریفیوژ کشور، منصوبینش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 5 هزار و 100 عدد رساندید و در ابتدای مذاکرات آمریکایی‌ها در مورد 20 درصد غنی‌سازی با ما حرف می‌زدند و نطنز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از چرخه مذاکرات خارج کرده بودند و روی فوردو چانه زنی می‌کردند اما شما نطنز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم نابود کردید.

  

ذوالنوری خاطرنشان کرد: وقتی مقام معظم رهبری بر حرکت متناظر و گام به گام تأکید کردند، شما یکجا همه چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در طبق اخلاص گذاشتید و تحویل دادید بدون آنکه تضمینی بگیرید. می‌دانستید طبیعت آمریکا و غرب این است یا نمی‌دانستید؟ اگر می‌دانستید چرا این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت نکردید و اگر نمی‌دانستید چرا به تذکرات مقام معظم رهبری گوش ندادید.

  

نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند همه این مذاکرات باید نتیجه‌اش رفع کل تحریم‌ها باشد و الا خسارت بخس است. چرا ملت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به این خسارت محض رساندید؟

  

وی افزود: چرا به عنوان مذاکره سه سال منطقه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کردید؟ وقتی شما می‌دانستید وضعیت این چنین است، چرا پیمان‌های دو جانبه مالی و پولی با کشورهای همسایه برقرار نکردید؟ چرا با کشورهایی مثل چین که ما باید مهم‌ترین ارتباط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با آنها داشته باشیم،‌ علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری بی‌مهری کردید و ما مدت‌های طولانی در این کشورها سفیر نداشتیم و دیپلماسی اقتصادی ما تعطیل بود.

  

ذوالنوری خاطرنشان کرد: امروز با چین قرارداد می‌بندید، چرا آن روزی که در موضع قدرت بودید چنین کارهایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها و تعطیل کردید؟ در مورد فشاری که امروز به مردم می‌آید، آقای ظریف! دولت و شخص جنابعالی باید پاسخگو باشید و در پیشگاه خدای متعال استغفار کنید.

ژست موفقیت نگیرید 

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی  در جریان ارائه گزارش ظریف وزیر امور خارجه اظهار داشت: به عنوان فرزند گلستان باید بگویم که 5 ماه است که مرز ایران و ترکمنستان تعطیل است و علیرغم پیگیری‌ها و با وجود اینکه حدود 35 درصد مردم گلستان سنی و ترکمن هستند نمی‌توانند ارتباط اقتصادی و تجاری خوبی با ترکمن‌ها برقرار کنند با این وجود اقدامی از سوی وزارتخانه امور خارجه در راستای برقراری روابط دیپلماسی انجام نشده است، آنگاه شما از صادرات می‌گویید این صادرات کجاست.

  

وی با بیان اینکه استان گلستان کشاورز‌خیز و دومین استان کشور در پرورش مرغ است، افزود: استان گلستان به ترکمنستان صادرات مرغ ندارد این در حالی است که باید پرسید چرا مشکل گازی ایران و ترکمنستان تاکنون حل نشده است در حالی که یکی از مشکلات ما در رابطه با ترکمنستان بحث گازی است.

  

سنگدوینی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: شما به تسهیل‌گری شرایط اشاره کردید اما این تسهیل‌گری کجاست، اگر تسهیل‌گر بودید مردم استان گلستان در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند، همچنین در کریدور شمال – جنوب استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی هیچ صادرات و وارداتی با کشورهای اوراسیا صورت نمی‌پذیرد لذا خواهش می‌کنم ژست موفقیت نگیرید.

  

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ببینید سردار سلیمانی چه کرد و مانند سردار سلیمانی‌ها باشید که این مملکت را با همه مشکلات از دست داعش ملعون نجات دادند، گفت: به عنوان فرزند کشاورز از شما خواهش می‌کنم بحث اوراسیا و مسیر ترکمنستان و کریدور شمال به جنوب را باز کنید چرا که ما مرز هوایی، زمینی و ریلی داریم، هزینه راننده‌ها در ترکمنستان دو برابر شده است لذا خواهش می‌کنم به فکر مردم باشید و این مسیر را باز کنید.

  

وی تصریح کرد: آقای ظریف اعلام کرد که سیاست‌هایشان همیشه موفقیت آمیز است و دائما ژست موفقیت را می‌گیرند اما در مسیری که طی کردند منفعلانه بودند چرا که ارتباط تجاری و اقتصادی در صادرات کشور به ویژه استان گلستان تعطیل شده است؟


صحبت از مذاکره مجدد با آمریکا ناشی از نبود درک سیاسی است 

 ابوالفضل عمویی در جریان گزارش وزیر امور خارجه به نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 15 تیر 99) گفت: سیاست خارجی هر کشوری در مسیر پیگیری اهدافش تا حدود زیادی تابعی از شرایط بین‌المللی و داخلی کشورش است.

  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز به نظر می‌رسد با تشدید اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ما به یک توازن بخشی جدید در اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیاز داریم و نمی‌توانیم با ادامه روند سابق انتظار کسب منافع ملی را داشته باشیم.

  

وی افزود: با روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا و بدعهدی‌اش در خروج از برجام و همچنین ناکامی و بدقولی کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات‌شان در قبال ایران برای همگان روشن شده است که انتظار رفع مشکلات اقتصادی مردم ما و رفع تحریم‌ها از طریق تعامل با غرب انتظار بیهوده‌ای است.

  

عمویی خاطرنشان کرد: بدتر آنکه اروپایی‌ها هر بار با صبر و نرمش ما مواجه می‌شوند زیاده‌خواه‌تر شده و افزون طلبی می‌کنند. بانی شدن قطعنامه شورای حکام نمونه آخر این افزون طلبی‌هاست. در مقابل هر گاه اقتدار و ایستادگی ملت ما را دیدند وادار به عقب نشینی شدند.

  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جناب آقای ظریف آمریکا در سال‌های اخیر در مسیر دشمنی با ملت ما بی‌محابا حرکت کرده و نه فقط از تعهداتش در برجام خارج شده که به گفته خودشان سنگین‌ترین نظام تحریمی ممکن راعلیه یک کشور در مورد ملت ما به عنوان یک حرکت تروریستی اقتصادی رقم زده‌اند و فراتر از آن با دستور دولت ترامپ به ترور سردار رشید حاج قاسم سلیمانی کسی که به روایت دانشگاه آمریکایی مریلند محبوب‌ترین شخصیت ایرانی بوده دست زده و از خطوط قرمز ملت ایران عبور کردند.

  

وی ادامه داد: اما متاسفانه هنوز هم هستند کسانی که در داخل فکر می‌کنند باب گفتگو با آمریکا باز است. اینکه مسئولی بگوید اگر آمریکا تحریم‌ها را بازگرداند آماده مذاکره مجدد با ایالات متحده هستیم عدم درک واقعیت‌های سیاسی است. گویی در فرودگاه بغداد اتفاقی نیفتاده، گویی آن تشییع جنازه میلیونی را به فراموشی سپردند.

  

عمویی خاطرنشان کرد: انتظار ما از وزارت امور خارجه این است که موضوع ترور حاج قاسم را به عنوان یک واقعیت تعیین کننده در تعیین سیاست‌ها در نظر بگیرد. آقای ظریف انتظار داریم حضرت عالی همانطور که نقض تعهدات آمریکا واروپا را محور تلاش‌های خود قرار می‌دهید پیگیر راهبرد اخراج آمریکا از منطقه به عنوان پاسخی به شهادت حاج قاسم هم در گفت‌وگوهای دیپلماتیک خود باشید.

  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:تصویر دستان خون آلود حاج قاسم تصویری نیست که به این زودی‌ها از اذهان ما پاک شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار