نجات اقتصاد با حذف ارز حماقتی ۴۲۰۰ تومانی

رئیس کل اسبق بانک مرکزی می‌گوید یکی از آثار این حماقت(ارز 4200تومانی): آرد با ارز ترجیحی کیسه‌ای ۳۸هزار تومان به نانوا فروخته شده و او آن را کیسه‌ای ۸۰۰هزار تومان به کشور‌های همسایه قاچاق می‌کند.

به گزارش راه شلمچه، در روز‌های گذشته مسئله حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و تبعات آن به موضوع اول شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. کاربران از صحیح یا خطا بودن این تصمیم نوشتند. گروهی آن را به استناد تجربه اختصاص این ارز در سال‌های گذشته و رانت‌ها و فساد‌های شکل گرفته، کاری صحیح و مصلح نظام اقتصادی می‌دانند، گروهی دیگر هر چند با اصل حذف ارز ترجیحی موافقند، اما آن را بدون دیدن پیوست‌های دقیق اجرایی موجب فشار به طبقات محروم قلمداد می‌کنند و برخی نیز از اساس مخالف آن هستند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران در این خصوص مرور شده است.

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران:
قانون مجلس حذف ارز ترجیحی را فقط در صورت ارائه کالابرگ الکترونیک با قیمت شهریور ۱۴۰۰ اجازه داده است. پرداخت نقدی به جای کالابرگ با گذشت زمان قدرت خرید مردم را کاهش خواهد داد. مجلس بر اجرای قانون برای آرامش معیشتی مردم اصرار دارد.

رضا هداوند:
ولی‌الله سیف رئیس اسبق بانک مرکزی: «ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ مبنای محاسباتی نداشت و آقای روحانی همینجوری آن را تعیین کردند.» یکی از آثار این حماقت: آرد با ارز ترجیحی کیسه‌ای ۳۸هزار تومان به نانوا فروخته شده و او آن را کیسه‌ای ۸۰۰هزار تومان به کشور‌های همسایه قاچاق می‌کند.

سید مصطفی موسوی‌نژاد:
یکی از مواردی که در مورد حذف ارز۴۲۰۰ گفته میشه اینه که تورم ایجاد میکنه و به مردم فشار میاره! اما هیچ وقت اینو نمیگن که وجود خود این ارز ترجیحی باعث چاپ پول و در نتیجه تورم میشه. در سال‌های گذشته چیزی حدود۱۰، ۱۵درصد تورم فقط ناشی از تداوم این ارز بوده. برای حل معضل تورم این جراحی لازم است.

مصطفی سیستانی:
به نظر میاد بالاخره حذف ارز ترجیحی داره اتفاق میفته. امیدوارم با اقناع مردم و اجرای درست بالاخره دست رانتخوار‌ها کوتاه و به پنج دهک پایین کمک خوبی بشه.

رویا رحیمی:
اینکه دولت حسن روحانی با اعوان و انصارش یه جهنمی برای مردم ساخت بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اگه ارز ۴۲۰۰ تومنی رو به تدریج در سال‌های قبل حذف میکردند الان این شوک قیمتی به بازار وارد نمیشد.

حمزه غالبی:
ارز ۴۲۰۰ تومنی فقط رانت به وارداتچی و قاتل ظرفیت تولید کشوره که به قاچاق کالا هم دامن میزنه. برای همین در میان مدت باعث کمیابی و در نتیجه افزایش قیمت حتی بیش از نرخ متوسط تورم کشور میشه.

یکتا بارانی:
حذف و انتقال ارز ۴۲۰۰ تومنی و آوردن سود حاصل از این کار به سفره مردم توسط دولت فعلی، مثل یک جراحی عمیق و پیچیده است که عوارضی مثل گرانی آرد در آن اجتناب ناپذیره، اما در نهایت این درد و خونریزی جراحی، به نفع مردم و بهبود حال اقتصاد کشوره.

رضا فیضی:
به گفته اقتصاددانان طی چهار سال قبل از حدود ۷۵میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰تومانی، بین ۳۰تا ۵۰ میلیارد دلار به جیب رانتخواران رفته! یعنی رانت و فسادی معادل دو برابر بودجه عمرانی چهارسال گذشته کل کشور! چرا دولت فکر می‌کند حذف این همه رانت، غوغا و هیاهو ایجاد نمی‌کند و چاره‌ای برای آن ندارد؟!


محمد سیاح:
حذف ارز ترجیحی کار خوبیه ولی وقتی دولت توان مدیریت تورم حاصل از حذف، گرونی و شوک اقتصادی رو نداره و مردم توان تأمین معیشت رو ندارن قطعاً وضعیت بدتری در انتظارمون خواهد بود! طرح‌های حمایت یارانه‌ای دولت هم بی‌نتیجه و بی‌سرانجام مونده و به‌نظر مردم باز هم باید هزینه بدهند.


حسین درودیان:
در موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی کاملاً پیداست که ایده واحد، راهبر مشخص و برنامه معینی وجود ندارد. هر جایی از دولت سوی خودش با یک ایده مجزا، بی‌صاحب و بلاتکلیف.


رضا امیدوار تجریشی:
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیمی درست بود البته الان نه، باید برجام منعقد می‌شد، منابع آزاد می‌شد و سرمایه‌گذار وارد می‌شد. والسلام

         


                                


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار