نطنز و فردو علیه قطعنامه شورای حکام چه کرد؟

سازمان انرژی اتمی اقدامات صورت گرفته جمهوری اسلامی ایران علیه قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس اتمی در فردو و نطنز را تشریح کرد.

به گزارش راه شلمچه، در پی قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران و در واکنش به این اقدام سیاسی و غیرسازنده، سازمان انرژی اتمی چندین اقدام را در گام نخست در دستورکار قرار داد و روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه اجرای آنها با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌‌سازی نطنز و فردو انجام شد. ازجمله اقدامات انجام‌شده غنی‌‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات غنی‌‌سازی فردو است. گفتنی است این اقدام در حالی است که غنی‌‌سازی ۶۰ درصد در نطنز همچنان ادامه دارد.

در همین خصوص سازمان انرژی اتمی به تشریح اقدامات صورت گرفته در فردو و نطنز پرداخت.


اقدامات صورت گرفته در فردو:
- تولید محصول اورانیوم UF6 با غنای ۶۰ درصد برای نخستین بار در این مجتمع؛ (توضیح اینکه غنی‌‌سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد.)


- آغاز روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته IR-6 در این مجتمع که باعث افزایش چشمگیر ظرفیت تولید می‌شود.


- آغاز روند تجهیز سالن B (واحد یک) با ظرفیت ۸ زنجیره جدید که با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.


اقدامات صورت گرفته در نطنز:
- گازدهی به دو زنجیره جدید از ماشین‌های پیشرفته نوع IR-4 و IR-2m.


- شروع پاسیواسیون دو زنجیره دیگر از همین نوع (IR- 2m و IR-4) که طی روزهای آینده به مرحله گازدهی خواهد رسید.


- آغاز روند راه‌اندازی واحد B1000 با ظرفیت ۸ آبشار جدید؛ (توضیح اینکه تکمیل این اقدام با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت، به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.)


تأیید انجام غنی‌‌سازی ۶۰ درصد در فردو از سوی محمد اسلامی

«محمد اسلامی» رئیس ‌سازمان انرژی اتمی دیروز سه‌شنبه 1 آذرماه در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگاران انجام غنی‌‌سازی ۶۰ درصد در فردو را تأیید کرد و گفت: در روزهای اخیر شاهد صدور قطعنامه علیه ایران بودیم که این کار با عکس‌العمل متقابل ما مواجه شد به‌طوری‌که در روزهای اخیر تولید اورانیوم UF6 با غنای ۶۰ درصد در فردو از سر گرفته شد.


اسلامی اردیبهشت‌ماه سال جاری در نشست تخصصی مبنا با موضوع «تأثیر تدابیر راهبردی رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در پیشرفت فناوری هسته‌ای» از خودکفایی کامل ایران در چرخه سوخت هسته‌ای خبر داده و گفته بود: بعد از خروج ترامپ از معاهده برجام یک‌مرتبه کشور توانست با یک حرکت جهادی ده‌ماهه مسیر ده‌ساله را در ظرفیت غنی‌‌سازی طی کند که این موضوع موجب دستپاچگی 5+1 شد و سبب شد تا آنها مجدداً به مذاکرات برگردند تا ظرفیت هسته‌ای ما را متوقف کنند. 

رئیس ‌سازمان انرژی اتمی گفت: «تلاش دشمنان با انجام خرابکاری‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای، آن را به خط مقدم جبهه تبدیل کرده است و دانشمندان ما با تأکید و انگشت اشاره مقام معظم رهبری که فرمودند خودتان بسازید؛ پای‌کار ایستادند و در موضوع سوخت ۲۰ درصد که نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران بود، اقدام کردند و ما امروز نه‌تنها سوخت ۲۰ درصد بلکه سوخت ۶۰ درصد را در درست تولید داریم.»


فارس در خبری نوشت: با توجه به اینکه این اقدامات سازمان انرژی اتمی در روز یکشنبه با حضور بازرسان آژانس صورت گرفته، معلوم نیست چرا تاکنون برخلاف رویه‌های قبلی هیچ گزارشی از سوی آژانس صادر نشده است.


پاسخ قطعنامه شورای حکام را در نطنز و فردو داده‌ایم
گفتنی است، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ‌شب ۲۹ آبان ماه در تشریح اقدامات ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد: ارائه قطعنامه به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی بود که با اهداف سیاسی و به‌منظور افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در دستورکار آمریکا و سه کشور اروپایی قرار گرفت.


وی افزود: در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستورکار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آنها امروز با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) و دکتر مسعود علی‌محمدی (فردو) انجام شد. شورای حکام آژانس روز پنجشنبه 26 آبان ماه قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی و آمریکا را به تصویب رساند. این قطعنامه با ۲۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب شورای حکام آژانس رسید.


محسن نذیری اصل نماینده ایران در آژانس قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام را مردود خواند و گفت: اهداف سیاسی بانیان این قطعنامه محقق نخواهد شد، اما تصویب آن می‌تواند بر روند همکاری و تعاملات سازنده ایران با آژانس اثرگذار باشد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز شنبه ۲۸ آبان ماه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عمان گفت ایران در عین آنکه به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهد بود، در پاسخ به اقدام غیرسازنده آژانس اقدام متقابل و مؤثر انجام خواهد داد. وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته گذشته اقدام غیرسازنده‌ای را انجام داد. درحالی‌که دو هفته پیش هیئتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران به وین سفر کرده و درباره همکاری نیرومندتر ایران و آژانس توافق کردند و دیدار سازنده‌ای را با آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام دادند، ولی به‌یک‌باره در راستای تأثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست به شدت ریاکارانه این روزهای ایالات‌متحده آمریکا قطعنامه‌ای را علیه ایران بر روی میز گذاشته و بار دیگر از آژانس سوءاستفاده سیاسی کردند.


پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی تهیه‌شده از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام جمعه‌شب 20 آبان ماه در اختیار شورای حکام آژانس قرار گرفت. شامگاه جمعه 20 آبان ماه آمریکا و ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در اختیار ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی قرار دادند. ایران پیش‌ازاین نسبت به صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس هشدار داده بود.


این دومین قطعنامه شورای حکام در سال جاری و سومین قطعنامه ضدایرانی از سال ۲۰۱۲ است. شورای حکام آژانس ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
و ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ نیز اقدام به تصویب قطعنامه ضدایرانی کرده بود.


اشاره دو سال پیش رهبر معظم انقلاب بر امکان غنی‌‌سازی ۶۰ درصدی
رهبر معظم انقلاب اسلامی اسفندماه سال 99 در دیدار رئیس‌و منتخبان ملت در مجلس خبرگان با اشاره به مواضع مستکبرانه و ادبیات طلبکارانه آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد ایران فرمودند: نتیجه این ادبیات جز منفورتر شدن آنها نزد ملت ایران نخواهد بود. ضمن آنکه جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌‌سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت.


رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اما ما برای کسب توانایی‌های هسته‌ای متناسب با نیازهای کشور مصمم هستیم و به همین علت، حد غنی‌‌سازی ایران 20 درصد نخواهد بود و تا هر جا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌‌سازی را به 60 درصد هم برسانیم.


مصوبه مجلس و تمهید قانونی برای غنی‌‌سازی ۶۰ درصد
«قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مصوب 12/9/99 مجلس شورای اسلامی، فرصت غنی‌‌سازی ۶۰ درصد را برای صنعت هسته‌ای کشورمان فراهم آورده است. وفق ماده 1 قانون مزبور «در راستای تأمین شروط نه‌گانه مقام معظم رهبری درخصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد (۲۰%) اقدام و سالانه به میزان حداقل یک‌صد و بیست کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح‌آمیز به اورانیوم با غنای بالای بیست درصد (۲۰٪) را به‌طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.»


در ماده 2 این قانون آمده است:
«در اجرای بند (۳) قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب 1394/7/21 و در جهت تحقق ظرفیت یک‌صدونود هزار سو غنی‌‌سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی‌‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌‌سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح‌آمیز کشور را، به میزان ماهانه حداقل پانصد کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی‌شده در کشور اقدام کند.»


بر اساس مفاد قانون مزبور و همچنین با توجه به اینکه مصارف صلح‌آمیز کشور در زمینه‌های گوناگون پزشکی، صنعتی، تولید سوخت برای تولید برق و... گسترده است، ایران نیازمند به تولید اورانیوم با غنای حدود 5 درصد، 20 درصد و 60 درصد برای مصارف صلح‌آمیز خود است؛ واقعیتی که همواره از سوی غربی‌ها مورد انکار و تحریف قرار گرفته تا آنجا که ایران را همواره متهم به تلاش برای دستیابی برای سلاح هسته‌ای کرده و از آن به‌عنوان یک اهرم فشار در مذاکرات هسته‌ای استفاده کرده‌اند.


اشتباه محاسباتی دشمن و امید واهی به پادوهای داخلی
بدیهی است در شرایطی که آمریکا و اروپا بی‌محابا و آشکارا جمهوری اسلامی ایران را تحت شدیدترین تحریم‌ها و تهدیدها – به‌ویژه در
دو ماه گذشته- قرار داده‌اند، اقدام دولت در عملیاتی کردن قانون مجلس و ارتقای سطح غنی‌‌سازی به 60 درصد یک گام اساسی و انقلابی در برابر زیاده‌خواهی‌های نام سلطه است.


توضیح آنکه، دستگاه فکری غرب درباره حاکمیت و فضای سیاسی اجتماعی ایران دچار اشتباه محاسباتی شده و به پادوهای داخلی خود امیدهای واهی دارد و به‌اشتباه گمان می‌کند که با رویکرد استکباری و طلبکارانه می‌تواند نظام جمهوری اسلامی ایران را به زانو دربیاورد.
متأسفانه مدعیان اصلاحات که همواره ساز انفعال و سازش در برابر غرب را کوک می‌کنند در برهه‌هایی به‌ویژه در دولت یازدهم با مهندسی ترس در افکار عمومی و تحت تأثیر دادن دیپلماسی در نظام جمهوری اسلامی، دولت را از اقدام انقلابی مانند غنی‌‌سازی 60 درصدی بر حذر می‌داشتند و می‌گفتند جنگ می‌شود! و... این در حالی است که اقدامات تهاجمی دشمن و حتی آرایش نظامی آمریکا در دولت ترامپ حاکی از ضعف و استیصال آنها در برابر ایران بود.


دشمنان نظام بارها اعتراف کرده‌اند که فشار حداکثری ترامپ شکست خورده و ایران در برابر تحریم‌ها تاب‌آوری بالایی دارد. ایران امروز در برابر آمریکا و اروپایی که در وضعیت شکننده‌ای قرار دارند، برگ‌های برنده‌ای چون برخورداری از ذخایر هسته‌ای و نفتی و گازی، قدرت بازدارندگی، تجربه ۴۴ ساله ایران در قبال تحریم‌ها و همچنین نقش‌آفرینی در منطقه خاورمیانه و جبهه مقاومت و نیز کشورهای بلوک شرق را در اختیار دارد.


بدون شک غنی‌‌سازی 60 درصدی در فردو آن‌هم همزمان با دور جدید حملات موشکی و پهپادی سپاه به مقرهای تروریست‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی، اقدامات به‌جا و قاطعی در برابر دشمنان این مرز و بوم است و این پیام را به غربی‌ها خواهد داد که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه تسلیم فشار نمی‌شود.


واکنش آمریکا به غنی‌‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری با همتای قطری خود در این کشور در واکنش به اعلام غنی‌‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو به انکار رو آورد و مدعی شد نمی‌تواند گزارش‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کند.


به گزارش شبکه الجزیره، وی همچنین در اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها مدعی شد: تلاش‌های ایران برای گنجاندن پرونده‌های اضافی در چارچوب مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را رد کردیم.


به گزارش کیهان، طبق این گزارش، بلینکن درخصوص ادعاها درباره ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ هم «این گزارش‌ها را نگران‌کننده» خواند.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار