آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی سال ۹۸ تا پایان مردادماه اعلام شد

قزوین - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی سال ۹۸ را تا پایان مردادماه جاری اعلام کرد و گفت: در صورتی که شرایط پذیرش اظهارنامه مالیاتی مودی براساس اطلاعات واقعی ارایه شود بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

سعید حوائج روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، مهلت ارایه اظهارنامه برای عملکرد سال گذشته برای تمامی مودیان اشخاص حقیقی حداکثر تا پایان مردادماه جاری و برای صاحبان املاک و اشخاص حقوقی نیز تا پایان شهریور ماه بوده و دیگر قابل تمدید نخواهند بود.

وی با تشکر از مجمع امور صنفی و مسوولان اتحادیه‌های صنفی و خدماتی استان قزوین، تصریح کرد: امسال نیز همانند سال‌های گذشته، سازمان امور مالیاتی با تمامی اتحادیه‌های مشاغل از طریق خود اظهاری به توافق رسیده و به همین منظور تکریم مودیان، تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، میزان مالیات عملکرد سال ۹۸ برخی از مودیان با شرایطی به صورت مقطوع تعیین می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین یادآور شد: تمامی صاحبان مشاغل گروه‌های دوم و سوم که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال گذشته حداکثر ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال بوده مشمول این دستورالعمل بوده و در صورت تکمیل و ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می‌شوند.

وی درخصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع، اظهار داشت: مالیات صاحبان مشاغل بر مبنای مالیات قطعی سال ۹۷ و بدین شرح است که صاحبان مشاغل به میزان مالیات قطعی تا ۲۵ میلیون ریال بدون افزایش نسبت عملکرد سال ۹۷، صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی بیش از ۲۵ میلیون تا ۵۰ میلیون ریال ۴ درصد افزایش نسبت به مالیات سال ۹۷، صاحبان مشاغل به میزان مالیات قطعی ۵۰ میلیون تا ۱۰۰میلیون ریال ۸ درصد نسبت به سال ۹۷ و صاحبان مشاغل به میزان مالیات بیش از ۱۰۰ میلیون با ۱۲ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ خواهد بود.

حوائج در خصوص افراد خارج از شمول این دستورالعمل، گفت: صاحبان مشاغل گروه نخست، مودیانی که سال ۹۸ نخستین سال فعالیت آنها بوده، مودیانی که دارای تغییر محل فعالیت در سال ۹۸ بوده و همچنین خریداران سکه در سال ۹۸ مشمول استفاده از این دستورالعمل نخواهند بود و مکلف به انجام تکالیف قانونی و ارایه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر هستند. 

به گفته وی، صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع، موضوع این دستورالعمل را به صورت یک‌جا را نداشته باشند، مالیات مقطوع حداکثر تا ۵ ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.

حوائج با اشاره به اینکه امسال نخستین سال اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم است، افزود: براین اساس، برای عملکرد سال ۹۸، اظهارنامه‌هایی که به صورت شفاف و با رعایت مقررات مربوط، تنظیم و در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم شوند و اطلاعات آن نیز با بانک‌های اطلاعاتی سازمان همخوانی داشته باشد، بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار گرفته و برگ قطعی آنها صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین به استناد ماده ۹۷ قانون مذکور، تعدادی از اظهارنامه‌های مالیاتی دریافتی براساس معیار و شاخص‌های تعیین شده و یا به طور نمونه، انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

این مسوول مالیاتی اضافه کرد: در صورتی که اشخاص یاد شده در مهلت قانونی و برابر مقررات از ارایه اظهارنامه مالیاتی خودداری کنند، این سازمان نسبت به تهیه اظهارنامه برآوردی براساس میزان فعالیت و اطلاعات اقتصادی به دست آمده از بانک‌های اطلاعاتی، اقدام خواهد کرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین تاکید کرد : برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی، بسته به ارایه الکترونیکی اظهارنامه در موعد مقرر قانونی است و بنابراین فعالان اقتصادی به منظور بهره‌مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هرگونه تسهیلات دیگر، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر قانونی ارایه کنند.

وی یادآور شد: تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات، ۱۰۰ درصد مکانیزه و الکترونیکی بوده و نیازی به مراجعه حضوری افراد و یا ارایه پرینت اظهارنامه به ادارات امورمالیاتی نیست.

حوائج در خصوص نحوه تسلیم اظهارنامه نیز اظهار داشت: مودیان مالیاتی با مراجعه به پایگاه سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس  tax.gov.ir از طریق رایانه‌های شخصی، کافی نت‌ها و دفاتر پیشخوان دولت می‌توانند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار