آیا اقتصاد ایران راه خود را از اقتصادِ تحت سلطه غرب جدا کرده است؟

نشریه آمریکایی بلومبرگ با بیان این که تلاش های 6 ساله دولت ایران برای پیوستن به اقتصادِ تحت سلطه غرب ظاهرا به پایان راه خود رسیده است نوشت: تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم های آمریکا تعجب بسیاری را برانگیخته است.
- اخبار اقتصادی -

به گزارش راه شلمچه به نقل از خبرگزاری تسنیم، بلومبرگ طی گزارشی نوشت تلاش های 6 ساله دولت ایران برای پیوستن به اقتصاد جهانی تحت سلطه غرب ظاهرا به پایان راه خود رسیده است.

روز جمعه، آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران گفتند، اروپا در تلاش ها برای «به زانو درآوردن ایران» با آمریکا همدست شده است. این در حالی است که دولت حسن روحانی پیش از این تصور می کرد 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در دور زدن کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ به تهران کمک خواهند کرد.

انتخابات پارلمانی در ایران قرار است روز 21 فوریه برگزار شود و احتمالا موجب شروع چرخه سیاسی جدیدی در سپهر سیاست ایران خواهد شد. همچنین انتظار می رود سال آینده میلادی رئیس جمهوری اصولگرا در ایران به قدرت برسد و بدین ترتیب قوای مقننه و مجریه به طور کامل در اختیار اصولگرایان قرار بگیرد. اصلی ترین چالش اصولگرایان در دوره جدید احیای اقتصاد ایران خواهد بود که به اعتقاد دولت فعلی، تحریم ها و تقابل با آمریکا عامل اصلی تضعیف آن بوده است.

اما سیروس رزاقی، رئیس موسسه مشورتی آرا انترپرایز در تهران در این باره می گوید، برداشت من این است که تحریم ها تنها بخشی از مشکل است. «آنچه ما نیازمندش هستیم اصلاحات ساختاری واقعی گسترده است تا بهره وری در کشور چه با تحریم و چه بدون تحریم افزایش یابد... اگر بخواهیم صادق باشیم، من هیچ دستور کار یا خط مشی واقعی ای برای حل این مسائل مشاهده نمی کنم.»

بانک مرکزی ایران هفته گذشته اعلام کرد، اقداماتی را به اجرا می گذرد تا شرکت های خصوصی راحت تر بتوانند کالاهای خود را صادر کنند. به گفته بانک مرکزی، شرکت های خصوصی بخش عمده ای از 40 میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی ایران و تامین ارز مورد نیاز کشور را بر عهده دارند.

این گزارش افزود: از بسیاری جهات، تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم های آمریکا تعجب بسیاری را برانگیخته است. ریال به دنبال از دست دادن بیش از نیمی از ارزش خود پس از خروج ترامپ از برجام در سال 2018، تثبیت شده است.

به گفته جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاه ویرجینیا تک، آینده اقتصاد ایران در گرو 2 عامل اساسی است. «اینکه آیا تولید کنندگان ایران قادر به ادامه تولید خواهند بود؟ این مسئله نیازمند اصلاحات است. و آیا آنها می توانند بخشی از تولیدات خود را صادر کنند؟ زیرا هر اقتصادی به منابع ارزی نیاز دارد.»

الی گرانمایه، تحلیلگر شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل یکی از دلایل عدم افزایش افسارگسیخته نرخ تورم در ایران همانند نمونه ونزوئلا را عملکرد مثبت ایران در تنوع بخشی به اقتصاد خود در مقایسه با کشورهای عرب منطقه خواند و افزود، تفاوت دیگر ایران با ونزوئلا در این است که ایران از نظر استراتژیک در منطقه ای مهم قرار گرفته است. ایران نه تنها در ساحل خلیج فارس قرار دارد که برای بازارهای انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه در همسایگی عراق، افغانستان و پاکستان واقع شده و اهمیت جغرافیایی زیادی از نظر طرح کمربند و جاده چین داراست.

وی در ادامه افزود، «روسیه و چین انگیزه های ژئوپلتیکی دارند که اطمینان یابند تحریم های آمریکا به طور کامل اقتصاد ایران را فلج نمی کند.»

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار