اردوغان: به ترامپ می‌گویم در عمل به تعهداتش در قبال سوریه ناکام ماند

رئیس‌جمهور ترکیه پیش از عزیمت به آمریکا گفت به ترامپ خواهد گفت در عمل به تعهداتش درباره خروج شبه‌نظامیان کرد از شمال سوریه موفق نبوده است.

به گزاراردوغان: به ترامپ خواهم گفت در عمل به تعهداتش در قبال سوریه ناکام ماندش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه گفت به دونالد ترامپ، همتای آمریکای خود یادآور خواهد شد که وی در عمل به تعهداتش در قبال سوریه ناکام مانده است.

رئیس جمهور ترکیه پیش از پرواز به آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: به ترامپ خواهم گفت که در اجرای توافق ماه گذشته در خصوص خارج کردن شبه نظامیان کرد شمال سوریه از منطقه مرزی ترکیه ناموفق بوده است. اردوغان گفت غیرممکن است که بگوییم تروریست‌ها از شمال شرقی سوریه خارج شده اند.

در توافقنامه‌ای که توسط مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا و اردوغان امضا شده٬ قلمرویی برای عقب‌نشینی نیرو‌های ی. پ. گ در نظر گرفته شده که کمابیش، شبیه همان طرح پیشنهادی اولیه آمریکا به مقامات آنکاراست و قرار بر این شد که نیرو‌های کرد سوریه از آن منطقه دور شوند و سلاح‌های سنگین خود را بر زمین گذاشته و کلیه تونل‌ها، خندق‌ها و مواضع نظامی آنان نیز نابود شود.

مهم‌ترین نکات این توافقنامه عبارتند از: در نظر گرفتن مهلت ۱۲۰ ساعته برای عقب‌نشینی نیرو‌های ی. پ. گ، گرفتن سلاح‌های سنگین از دست نیرو‌های ی. پ. گ و نابود کردن مواضع و تونل‌ها و سنگر‌های مرزی آنان، حضور ترکیه در منطقه امن و همکاری بین ترکیه و آمریکا برای حفظ امنیت، تداوم مبارزه با داعش و حفظ جان غیرنظامیان.

آمریکا و ترکیه، هر دو در توافقنامه مزبور به حفظ تمامیت ارضی سوریه اشاره کرده‌اند، اما جالب اینجاست که هر دو کشور بدون اجازه و رضایت دولت مرکزی دمشق در سوریه حضور دارند!

رئیس جمهور ترکیه قرار است روز چهارشنبه با ترامپ در کاخ سفید دیدار کند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار