استعفای مقام ارشد بازرسی کل پنتاگون

یک مقام پنتاگون به سی‌ان‌ان اعلام کرد، یک مقام ارشد بازرسی کل وزارت دفاع آمریکا در فاصله بیش از یک ماه بعد از آنکه دونالد ترامپ او را از سمت ریاست کمیته مسئولیت پذیری در پاسخ به کروناویروس کنار گذاشت، از سمت خود در این وزارتخانه استعفا کرده است.

به گزارش راه شلمچه به نقل از ایسنا، کمیته مسئولیت پذیری در پاسخ به کروناویروس گروهی متشکل از ناظرانی مستقل با وظیفه نظارت بر بودجه دو تریلیون دلاری در نظر گرفته شده برای وضعیت اضطراری مربوط به شیوع کرونا است.

مقام پنتاگون به سی‌ان‌ان گفت، گلن فاین، معاون انضباطی بازرس کل وزارت دفاع آمریکا خودش از سمتش استعفا کرده و فشاری بر او به منظور استعفا از سمتش در کار نبوده است.

ماه گذشته میلادی دونالد ترامپ فاین را از سمت بازرس کل موقت پنتاگون کنار گذاشت و اجازه نداد که او تا زمان تایید نامزد تصدی دائم این بازرسی کل، در سمتش باقی بماند. این اقدام ترامپ به عنوان مخالفت با رهبری او در نظارت بر مسئولیت پذیری در قبال کروناویروس تلقی شد.

گلن فاین در بیانیه‌ای نوشت: برای من این یک افتخار بوده که در جامعه بازرس‌های کل آمریکا و در سمت‌هایم شامل بازرس کل وزارت دادگستری، بازرس کل موقت وزارت دفاع و معاون انضباطی بازرس کل پنتاگون خدمت کرده‌ام و به وظایف بازرس کل وزارت دفاع عمل کرده‌ام.

او خاطرنشان کرد: بازرسهای کامل مایه قوت سیستم دولت ما هستند. آنها کسانی هستند که با نظارتهای مستقل‌شان به بهود عملیاتهای دولت در مسیری شفاف کمک می‌کنند.

وی افزود: آنها یک مولفه اساسی در سیستم مهار و متوازن سازی قوا به حساب می‌آیند و من قدر اینکه بخشی از این سیستم بوده‌ام را می‌دانم. من معقتدم بعد از سالیان زیاد خدمتم در بازرسی کل‌های وزارت دفاع و وزارت دادگستری آمریکا زمان آن رسیده که من کنار بروم و اجازه دهم دیگران به وظایف این نقش حیاتی عمل کنند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا در اظهاراتی از فاین تحسین کرده و استعفای او را "تاسف برانگیز" خواند.

ماتیس خاطرنشان کرد: مشاهده این که یک چنین مقام دولتی به شدت شایسته، وطن پرست و غیرحزبی سمتش را در دولت ترک کند تاسف برانگیز است.

استعفای گلن فاین کمی بعد از آن مطرح می‌شود که دونالد ترامپ اقدام به اخراج استیو لینیک، بازرس کل وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست مایک پامپئو، وزیر امور خارجه دولتش کرد.

ترامپ تاکنون دست به برکناری یا تحت فشار قرار دادن چندین تن از بازرسهای کل نهادهای آمریکا بعد از تبرئه شدنش در فرآیند استیضاح خود در مجلس سنا در ماه فوریه زده است. او چند روز پیش نیز مایکل اتکینسون، بازرس جامعه اطلاعاتی آمریکا را هم که به کنگره درباره شکایت عامل افشاگر این جامعه از گفتگوی جنجالی سال گذشته ترامپ با رئیس جمهور اوکراین اطلاع داده بود، اخراج کرد.

پیشتر سی ان ان گزارش کرده بود، که رئیس جمهور آمریکا مدتهاست به دنبال خلاصی پیدا کردن از بازرسهایی در دولت که به اوباما وفادار هستند، بوده است.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار