اعتراض کریس مورفی به سیاست خارجی فاجعه‌بار ترامپ

کریس مورفی، از سناتورهای دموکرات آمریکایی تاکید کرد: در سومین سالروز تحلیف ترامپ، زمان آن است که به سه سال فاجعه در سیاست خارجی کشورمان نگاهی بیندازیم.

به گزارش راه شلمچه به نقل از ایسنا، سناتور کریس مورفی در سلسله توییت‌هایی نوشت: در سومین سال تحلیف ترامپ، زمان آن است که به سه سال سیاست خارجی فاجعه‌بار بنگریم. تقریبا در هر گوشه از جهان، او ما را منزوی، ضعیف‌تر و ناامن‌تر ساخته است. رئیس‌جمهوری آتی ما یک عالم کار برای اصلاح دارد.

او با اشاره به ایران نوشت: تشدید کورکورانه ترامپ در وهله اول باعث شده ایران مجدداً برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد. دوم اینکه، ایران را در عراق، سوریه و یمن قوی‌تر کرد. سوما، ما را در آستانه جنگ قرار داد. و همه آن هم بابت هیچ چیز. توافق ایران کارآمد بود، اما ترامپ همه آن را از بین برد، فقط به این دلیل که نام اوباما روی آن بود.

سناتور مورفی با اشاره به اوکراین تاکید کرد: طرح رشوه‌خواری نمونه کاملی است از آنچه سیاست خارجی ترامپ را راهنمایی می‌کند؛ منافع خودش. او کسب اطلاعات کثیف علیه یک رقیب در انتخابات ۲۰۲۰ را به محافظت از یک متحد مهم و پیروی از قانون ترجیح داد. با انجام این کار، او امنیت اوکراین را در معرض خطر قرار داد و هدیه دیگری به پوتین داد.

مورفی در توییت دیگری با اشاره به چین نوشت: ترامپ قول داد "سختگیری علیه چین" داشته باشد اما زمانی که شی جینپینگ (رئیس‌جمهوری چین) نسل‌کشی فرهنگی علیه مسلمان اویغور انجام می‌دهد، در غرب اقیانوس آرام قدرت می‌گیرد، سهم ما را در این "جنگ تجاری" می‌خورد، تعرفه‌های گسترده‌ای روی کالاهای آمریکایی اعمال و از ارائه امتیازات واقعی خودداری می‌کند، او هیچ کاری انجام نداد.

این سناتور اهل کنتیکت درباره کره‌شمالی هم گفت: نتیجه نزدیک به سه سال "دیپلماسی" ترامپ چه بوده است؟ هیچ چیز جز مراسم عکس انداختن. کیم آنچه را که می‌خواست به دست آورد؛ به رسمیت شناختن بین‌المللی و عبور آزاد برای ادامه ساختن زرادخانه خود، در حالی که ما اتحاد خود را با کره‌جنوبی و ژاپن تضعیف کردیم.

مورفی درباره عراق هم نوشت: ایالات متحده و شرکای ما داعش را در آستانه شکست در عراق قرار دادند، اما حمله به قاسم سلیمانی همه این‌ها را به خطر انداخت. کارزار ضد داعش در حالت تعلیق است و از نیروهای ما خواسته می‌شود که آنجا را ترک کنند. و اکنون ترامپ با تهدید به وضع تحریم‌هایی علیه عراق، آتش را شعله‌ورتر می‌کند.

این قانونگذار آمریکایی درباره یمن گفت: در دوران ترامپ، ده‌ها هزار یمنی بی‌گناه بی‌دلیل کشته شدند و دولت او به ارسال تسلیحات و بمب به سعودی‌ها ادامه داد. زمانی هم که کنگره قطعنامه‌ای برای پایان مشارکت ما در این کابوس بشردوستانه تصویب کرد، ترامپ آن را از تیغ وتو گذراند.  

به گفته این سناتور منتقد، ترامپ به رژیم صهیونیستی اجازه داد تا گام‌هایی بردارد که عملا تشکیل کشور آتی فلسطین را غیر ممکن ساخت. او همچنین دامادش که هیچ ‌تجربه دیپلماتیکی نداشت، مسوول "مذاکرات" کرد. او گفت: هیچ طرح صلحی وجود ندارد، هیچ وقت هم قرار نیست طرح صلحی وجود داشته باشد.

او درباره سیاست خارجی دونالد ترامپ در قبال سعودی‌ها نوشت: به نوعی، اکنون ما از سعودی‌ها دستور می‌گیریم. پس از آنکه سعودی‌ها یک تبعه آمریکایی را کشتند و تکه تکه کردند، وزیر امور خارجه ما برای انداختن عکس خندان به ریاض رفت. ترامپ نه تنها از ایستادن در کنار آن‌ها ابایی ندارد بلکه به طور جدی جنایات آن‌ها را لاپوشانی می‌کند.

مورفی درباره سیاست‌های واشنگتن در قبال سوریه نوشت: ترامپ در تاریخ ریاست جمهوری کشورمان یکی از شرم‌آورترین اقدامات دوگانه را انجام داد. ما از کردها خواستیم که برای ما با داعش بجنگند، قول دادیم که از آن‌ها محافظت خواهیم کرد و سپس با دعوت از ارتش ترکیه به حضور و نابود کردن آن‌ها، از پشت به آن‌ها خنجر زدیم.

به گفته مورفی، ترامپ وضعیت اسف‌باری را در لیبی به ارث برده است اما به نوعی، او اوضاع را وخیم‌تر کرد. این سناتور گفت: به جای اینکه او روی دیپلماسی کار کند تا طرفین درگیر به پای میز مذاکره بیایند، از ژنرال حفتر حمایت کرد و سال‌ها دیپلماسی آمریکا را وارونه کرد.

این خبر تکمیل می‌شود...

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار