مهر گزارش می دهد؛

بازتاب مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران در رسانه های جهان

مراسم سوگند هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی با بازتاب گسترده رسانه های بین المللی روبرو شد.

به گزارش راه شلمچه به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم تحلیف هشتمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران عصر امروز با حضور شخصیتهای سیاسی داخلی و ۱۱۵ مقام خارجی و فرستادگان ویژه رؤسای کشورها در مجلس شورای اسلامی ایران برگزار شد. حدود ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی این مراسم را پوشش دادند.

در مراسم تحلیف، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا کرد.

رسانه های مختلف جهان مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران را به صورت گسترده پوشش دادند.

یورونیوز با پوشش لحظه به لحظه مراسم سوگند ریاست جمهوری ایران نوشت: در مراسم تحلیف و ادای سوگند آقای رییسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، مقام های کشوری و لشکری ایران و همچنین نمایندگانی از کشورهای مختلف و سازمان های بین‌المللی حضور داشتند و «انریکه مورا»، معاون سیاسی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این مراسم حضور داشت.

المیادین نیز در صفحه نخست خود به نقل از رئیس جمهور منتخب ایران نوشت: حضور بیگانگان، مشکل اصلی در منطقه است و راهبرد دفاعی ما مبتنی بر سلاح هسته ای نیست.

بنگاه خبرپراکنی انگلیس که به بی بی سی معروف است نیز مراسم سوگند ریاست جمهوری جدید ایران را در صدر اخبار خود قرار داد و گفت: ابراهیم رئیسی بدنبال پیروزی در انتخابات ماه ژوئن، به صورت رسمی در پارلمان ایران سوگند و کار خود را آغاز کرد.

رسانه ها و شبکه های صهیونیستی نیز با تمرکز و توجه زیادی تحولات ایران در جریان شروع به کار رئیس جمهور جدید را دنبال کردند. در همین ارتباط نیز وبگاه جروزالیم پست در گزارش خود درباره شروع به کار دولت هشتم ایران نوشت: بیش از ۷۰ کشور جهان نمایندگان و مقامات بلندپایه خود را به مراسم سوگند ریاست جمهوری اعزام کرده اند و رئیس جمهور جدید در برابر نمایندگان کشورهای مختلف سوگند یاد کرد.

همچنین برای تایمز اسرائیل به عنوان یکی دیگر از رسانه های صهیونیستی، حضور نمایندگان مقاومت فلسطین از جمله نمایندگان حماس و جهاد اسلامی در مراسم سوگند ریاست جمهوری جدید قابل توجه بود و این رسانه اسرئیلی عنوان خود را به «حضور نمایندگان فلسطین» در این مراسم اختصاص داد.

شبکه خبری شینهوا، به عنوان یکی از معروف ترین رسانه های چین از دیگر رسانه های بین المللی بود که مراسم سوگند آیت الله رئیسی را پوشش داد. شینهوا گزارش خود درباره شروع بکار آیت الله رئیسی را با این عنوان منتشر کرد: رئیس جمهور جدید ایران خواستار همکاری منطقه ای برای صلح و ثبات شد. شینهوا همچنین در گزارش خود به دیدارهای آیت الله رئیسی با مقامات و مهمانان بلندپایه خارجی پرداخت و تاکید کرد که رئیس جمهور جدید ایران همکاری های منطقه ای را بسیار مورد توجه قرار می دهد.

پایگاه خبری العهد نیز ضمن پوشش گسترده مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران به نقل از سید ابراهیم رئیسی نوشت: مشکل اصلی منطقه، حضور بیگانگان است. وی همچنین بر ضرورت لغو تحریم های ایران تاکید کرد.

خبرگزاری دویچه وله آلمان نیز در گزارشی از تهران درباره مراسم سوگند ریاست جمهوری، به جمله ای از آیت الله رئیسی استناد کرد که در آن رئیس جمهور جدید اعلام کرد: «من خود را وقف خدمت به مردم، عزت کشور، تبلیغ دین و اخلاق و حمایت از حقیقت و عدالت خواهم کرد.» این خبرگزاری معروف آلمان همچنین در ادامه گزارش خود به برخی چالش های پیش روی رئیس جمهور جدید ایران از جمله در مسئله تحریم ها اشاره کرد که این موضوع در سخنان وی نیز در مراسم سوگند بازتاب داشته و وی خواستار رفع کامل تحریم ها علیه ایران شده بود.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش خود درباره مراسم آغاز به کار ریاست جمهوری جدید در ایران را با توجه به وضعیت رابطه تهران و کشورهای غربی انعکاس داد و مراسم سوگند ریاست جمهوری در ایران را همزمان با برخی فراز و نشیب های اخیر در روابط ایران و کشورهای غربی عنوان کرد.

آسوشیتدپرس نیز درباره مراسم سوگند آیت الله رئیسی مدعی شد که این مراسم همزمان با برخی تحولات منطقه ای صورت گرفته است. این خبرگزاری آمریکایی در گزارش خود تلاش داشت تا وضعیت منطقه را همزمان با مراسم سوگند رئیس جمهور جدید ایران متفاوت از گذشته توصیف کند.

پایگاه خبری النشره نیز بخشهایی از سخنان رئیس جمهور منتخب ایران را منتشر کردد و نوشت: قدرت ایران ضامن ثبات و امنیت در منطقه است.

شبکه تلویزیونی سی ان بی سی آمریکا نیز به مانند دیگر رسانه های آمریکایی ضمن توجه به مراسم سوگند ریاست جمهوری در ایران، اما تلاش داشت تا این مراسم را همزمان با برخی تحولات منطقه ای دنبال کند، هرچند به گفته کارشناس آمریکایی این شبکه، انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران حاوی پیام های مهمی برای کشورهای غربی است.

همین رویکرد تلویزیون سی ان بی سی آمریکا را روزنامه واشنگتن پست نیز دنبال کرده و در عین حال مراسم سوگند آیت الله رئیسی را با توجه به آغاز دوره رئیس جمهور جدید ایران بسیار مهم و تعیین کننده عنوان کرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار