برهه حساس دیپلماتیک بولسونارو در نشست بریکس

رئیس جمهوری برزیل روز چهارشنبه میزبان همتای چینی خود خواهد بود و با توجه به تمایلش برای تقویت روابط با پکن و جلوگیری از برانگیختن نارضایتی دونالد ترامپ، برهه دیپلماتیک حساسی را در پیش خواهد داشت.

به گزارش راه شلمچه به نقل از ایسنا، ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل تنها چند هفته پس از دیدار رسمی‌اش از چین، در شب برگزاری نشست بریکس که رهبران کشورهایی از جمله روسیه، هند و کره جنوبی در آن حضور خواهند داشت، میزبان مذاکراتی با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در پایتخت برزیل خواهد بود.

به گزارش راه شلمچه به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیدار دوجانبه بولسونارو با شی که یکی از چندین دیدار دوجانبه‌ای است که قرار است در حاشیه نشست سالانه بریکس برگزار شوند، در حالی صورت خواهد گرفت که آمریکا و چین در نزاعی تجاری قرار دارند که اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

بولسونارو که از تحسین‌کنندگان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است و در زمینه مخالفات با چندجانبه‌گرایی و عقاید چپگرا با او همسو است، از سوی برخی بخش‌های تولیدی برزیل مانند بخش کشاورزی و معدن تحت فشار است تا روابط خوب خود را با چین حفظ کند. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری برزیل است.

بولسونارو در کمپین انتخاباتی سال گذشته‌اش چین را به "خرید برزیل" متهم و تهدید کرد که روابط با این کشور را قطع خواهد کرد. دولت حامی تجارت او اما از آن زمان در تلاش است تا آسیب ایجاد شده در اثر اظهارات او را ترمیم کند.

از زمان آغاز ریاست جمهوری‌ بولسونارو در ماه ژانویه او میزبان نشست بریکس به عنوان نخستین نشست بین‌المللی است.

به گفته برخی کارشناسان، آینده برزیل بیش از آنکه به آمریکا وابسته باشد، به چین وابسته خواهد بود و چینی‌ها نیز می‌دانند که دست‌کم تا ۵۰ سال آینده به برزیل وابسته خواهند بود زیرا نمی‌توانند غذای مورد نیاز خود را تامین کنند و این یک رابطه استراتژیک طولانی است.

برزیل بزرگ‌ترین منبع واردات سویای چین است.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار