ترامپ، مضحکه دنیا شده است

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: از همان اول مشخص بود که ترامپ با داشتن چنین شخصیتی در شان و جایگاه جامعه‌ای مثل آمریکا نیست و این خطای سیستم انتخاباتی، افکار عمومی، لابی‌های فاسد و رسانه‌هایشان است که اجازه داده‌اند چنین شخصی به این راحتی بالا بیاید.

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص سخنان توهین‌آمیز دونالد ترامپ در ایالت میلواکی در مورد سردار سلیمانی و اینکه آیا چنین شخصی شایسته پست ریاست جمهوری است؟ اظهار کرد: ترامپ از زمانی که رئیس جمهور آمریکا شده حرکات غیرمتعارف، غیر دیپلماتیک، بی‌ادبانه و ساختار شکنانه از خود نشان داده است و به هم ردیف‌های خودش توهین می‌کرد به طوری که مضحکه دنیا شد.

وی افزود: ترامپ همچنین از بسیاری از کنوانسیون‌های بین‌المللی خارج شد که اعتراض جهانی را در پی داشت. این اعمال نشان می‌دهد که این شخص حداقل استانداردهای اخلاقی و انسانی را ندارد. نکته تأسف‌آور این است که مردم آمریکا چنین شخصی را رئیس جمهور خود کرده‌اند. یک جامعه ۳۰۰ میلیونی که ادعا می‌کند در قله فرهنگ و تمدن است و دنیا باید دنباله‌رو آن باشد، نباید چنین شخصی را نماینده خود کند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: از همان اول مشخص بود که ترامپ با داشتن چنین شخصیتی در شان و جایگاه جامعه‌ای مثل آمریکا نیست و این خطای سیستم انتخاباتی، افکار عمومی، لابی‌های فاسد و رسانه‌هایشان است که اجازه داده‌اند چنین شخصی به این راحتی بالا بیاید.

بصیری با بیان اینکه دنیا چنین رهبری را به خود ندیده است، تصریح کرد: زمانی که با صدام می‌جنگیدیم چه در زمان امام راحل و چه در دوره فعلی هیچ‌گاه رهبران ایران با الفاظ توهین‌آمیز و بی‌ادبی رهبران آمریکا را که جنایت در این مملکت می‌کردند، مورد خطاب قرار ندادند و ما چیزی جز آقای ریگان و آقای کارتر از رهبرانمان نشنیدیم. این تفاوت دو نوع فرهنگ را نشان می‌دهد و انتظاری جز این نباید از ترامپ داشت.

وی ادامه داد: این نوع ادبیات ترامپ سبب می‌شود مخالفان او از این رسوایی‌ها، علیه‌اش استفاده کنند و در نتیجه بسیاری از آرا در آمریکا به ضرر ترامپ خواهد شد.

آمریکا، تروریسم را به تروریست خوب و بد تقسیم می‌کند

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: به هر حال این به هم ریختگی که ترامپ در دنیا به وجود آورده با موازینی که خودشان طرح کرده‌اند مطابقت ندارد. آمریکایی‌ها تعریف درستی از تروریسم ندارند و در دوره ترامپ بیشتر نمایان می‌شود که آنان تروریسم را به تروریست بد و خوب تقسیم می‌کنند. تروریست بد کسی است که منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد مانند سردار سلیمانی و سپاه پاسداران که با داعش در حال جنگ بودند.

بصیری افزود: تروریست خوب را کسی می‌دانند که در راستای منافع آمریکا گام بر می‌دارد و منافع این کشور را تأمین می‌کند. این خوب و بد برای آمریکایی‌ها نسبی است و مرتب جابجا می‌شود. برای مثال زمانی که مجاهدین افغان با ارتش سرخ شوروی می‌جنگیدند، آمریکا آنان را مجاهد می‌نامید، اما زمانی که با آمریکایی‌ها طرف شدند و به آنان گفتند خاک افغانستان را ترک کنید تبدیل به تروریست بد شدند. زمانی که داعش با دولت سوریه در حال جنگ بود مورد حمایت آمریکا بود، اما وقتی منافع آمریکا را تهدید کرد به تروریست بد تبدیل شد.

وی گفت: این شیطنت ماکیاولی در سیاست‌های دولتمردان آمریکا وجود دارد و بر همین اساس می‌خواهند دنیا را اداره کنند گرچه ملت‌های آزاد و استقلال‌طلب چنین موضع‌گیری متغیری را بر نمی‌تابند و همین است که اصطلاح شیطان بزرگ زیبنده آمریکا شده است که زبانش نرم، اما عملکردش مخرب و ویرانگر است. فعلاً هم شیطان بزرگ و اصلی، شخص ترامپ است.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار