توجیهات ائتلاف عربی درباره یورش به استان المهره یمن

ائتلاف نظامی سعودی - اماراتی در یمن با اشاره به گروه‌هایی که آن‌ها را "گروه‌های قاچاق و جرایم سازمان یافته" توصیف کرد که "خطری برای امنیت محسوب شده و تلاش‌های دولت مستعفی یمن را در برقراری امنیت و ثبات در استان المهره تضعیف می‌کند"، مدعی شد با تلاش‌ها برای تضعیف امنیت این استان مقابله می‌کند.

به گزارش راه شلمچه به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی ادعا کرد، برخی از شخصیت‌های معروف در المهره و رهبران گروه‌های "جرایم سازمان یافته و قاچاق" به دنبال توقف تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی دولت مستعفی در توقف و شناسایی عملیات قاچاق در این استان هستند.

وی گفت: فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف عربی از تلاش‌های دولت مستعفی برای مقابله با چنین اقدامات غیرقانونی حمایت می‌کند.

المالکی گفت: در جریان عملیات مقابله با این گروه‌ها تعدادی از نیروهای امنیتی زخمی شدند.

از سوی دیگر، عادل الحسنی، از فرماندهان مقاومت جنوب یمن در واکنش به اظهارات مذکور المالکی گفت: سخنان وی درباره وجود گروه‌های قاچاق و جرایم سازمان یافته در المهره مضحک است. کسانی که در این استان حضور دارند ساکنان آن هستند، همان کسانی که با ورود نیروهای سعودی به گذرگاه مرزی شحن در المهره مخالفت می‌کنند. آیا باید از مردم این استان بپرسیم که چرا به استان خود آمده‌اید یا از نیروهای عربستان بپرسیم که چرا وارد سرزمین دیگری شده‌اید.

همچنین علی سالم الحریزی، معاون سابق استاندار المهره و از رهبران شورای ملی نجات جنوب یمن گفت: عربستان عزم خود را برای اشغال همه اراضی و مراکز استان المهره واقع در شرق یمن جزم کرده است.

وی در فیلمی ویدیویی اعلام کرد: از پیام معاون رئیس جمهوری دولت مستعفی که در آن خواستار "نابودی شورشگران" و توانمند کردن عربستان برای ورود به این گذرگاه شده بود، غافلگیر شده است.

همچنین معمر الاریانی، وزیر رسانه یمن اعلام کرد: رئیس جمهوری دولت مستعفی به همه دستگاه‌ها و یگان‌های امنیتی و نظامی در استان المهره دستور داده است برخورد قاطع داشته و همه اقدامات و تدابیر لازم را علیه کسانی که "امنیت و آرامش عمومی این استان را برهم می‌زنند"، اتخاذ کنند.

پیش از این هم منابع داخلی اعلام کردند بیش از ۲۰ خودروی نظامی حامل سربازان سعودی و نیروهای مسلح یمن به گذرگاه مرزی شحن با عمان یورش بردند.

پس از اینکه قبایل از این گذرگاه با میانجی‌گری قبیله‌ای و دستورات ریاستی عقب‌نشینی کردند تا نهادهای امنیتی و نظامی وابسته به دولت مستعفی حفاظت از این گذرگاه شحن را بر عهده بگیرند نیروهای سعودی و هم‌پیمانان آن به این گذرگاه یورش بردند.

کمیته تحصن صلح‌آمیز مخالف با حضور عربستان در المهره نیز در بیانیه‌ای این یورش را محکوم و اعلام کرد، اشغالگران سعودی و شبه‌نظامیان آن به شهروندان و مردم قبایل ناحیه شحن حمله کردند.

این کمیته در این بیانیه‌ اعلام کرد، حضور نیروهای اشغالگر سعودی و شبه‌نظامیان آن در المهره مغایر با قوانین بین‌المللی است و از قبایل این استان خواست برای ممانعت از تخلیه نهادهای دولت مستعفی از وظایف خود متحد شوند.

انتهای پیام  

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار