خبرنگارانی که با شیطان نیز همکاری می‌کنند+ عکس

«کاملیا انتخابی‌فرد» در سر مقاله‌ای در 20 می 2019 تحت عنوان «به خوانندگان گرامی روزنامه ایندیپندنت فارسی خوش آمد می‌گوییم» از تاسیس این رسانه خبر داد.

به گزارش راه شلمچه، روزنامهٔ اینترنتی ایندیپندنت در ژوئیهٔ ۲۰۱۸ اعلام کرد که به گروه تحقیق و بازاریابی سعودی (SRMG)‌ اجازه داده‌است، نسخه‌های خاورمیانه‌ای این روزنامه را تحت همان عنوان ایندیپندنت به چهار زبان عربی، فارسی، اردو، و ترکی استانبولی از اواخر ۲۰۱۸ منتشر کند. 

در همین راستا نسخهٔ فارسی در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. با شروع به کار بخش فارسی ایندیپندنت، سردبیری این بخش بر عهده، کاملیا انتخابی‌فرد، روزنامه‌نگار ایرانی، نهاده شده است؛ ژورنال ایرانیان کانادا، به بررسی بیشتر وابستگی های این رسانه پرداخته است.

مالک این دو نشریه چاپ شده درانگلستان، «ایندیپندنت» و «ایونینگ استاندارد» فردی روس تباری به نام «اوگنی لبدو» است که ارتباط نزدیکی با عربستان سعودی دارد و عکسی از خود در اینستاگرام در کنار نظامیان عربستان در یمن منتشر کرده است. 

«کریستن برایتون» سردبیر ایندیپندنت نیز برای دیدار با شرکای تجاری به ریاض سفر کرده است.

 

پست اینستاگرامی «اوگنی لبدو»

 

 خرید ۳۰ درصد سهام دو نشریه «ایندیپندنت» و «ایونینگ استاندارد» از طریق دو شرکت ثبت شده در کشور «کیمن‌آیلند» به نام های «اسکالاب» و«اینترنشنال مدیا کمپانی» انجام شده است.

پنجاه درصد سهام هر کدام از این شرکت ها به نام «سلطان محمد ابوالجدایل» و پنجاه درصد باقی مانده به نام شرکت سرمایه گذاری «وندروس» است که تحت کنترل بانک ملی تجاری عربستان‌سعودی می‌باشد.

نکته جالب اینجاست که سرمایه‌گذار و مالک شبکه تلویزیونی «ایران‌اینترنشنال» نیز، که طبق گزراش گاردین و وال استریت ژورنال وابسته به دربار عربستان سعودی است، شرکتی در «کیمن‌آیلند» می باشد.

کشور «کیمن‌آیلند» به دلیل قوانین ویژه‌ای که دارد به عنوان بهشتی برای فرار از مالیات و پولشویی و پنهان کردن اطلاعات و جزییات مربوط به شرکتها معروف است.
 

گروه تحقیق و بازاریابی سعودی (SRMG)‌

بعد از سرمایه گذاری شرکت های وابسته به سعودی در نشریه ایندیپندنت، این نشریه قراردادی با گروه تحقیق و بازاریابی سعودی (SRMG)‌ امضا کرد که طبق این قرارداد امتیاز انحصاری تاسیس چهار وب سایت خبری به زبان های فارسی، عربی، اردو و ترکی تحت عنوان نشریه با سابقه ایندیپندنت به این شرکت سعودی داده شد. کلیه این وب سایت ها تحت نظر گروه تحقیق و بازاریابی سعودی اداره می شوند و مخاطبان کشورهای رقیب عربستان سعودی در خاورمیانه را هدف قرار می دهند.

روزنامهٔ ایندیپندنت در ژوئیهٔ ۲۰۱۸ اعلام کرد که به گروه سعودی پژوهش و بازاریابی اجازه داده‌است.

 

 جلسه هیات مدیره شرکت گروه تحقیق و بازاریابی سعودی - عکس از وب سایت گروه تحقیق و بازاریابی سعودی

 

شرکت SRMG  که مالک روزنامه ها و مجلات متعدد از جمله «شرق الاوسط» و «عرب نیوز» است، ارتباط نزدیکی با « محمد بن سلمان» دارد. لازم به ذکر است که رییس سابق این سازمان، شاهزاده «بدر بن عبدالله بن محمد بن فرحان آل سعود» بود که تابستان امسال به سمت وزارت فرهنگ عربستان‌سعودی رسید.

پس از وی «غسان بن عبدالرحمن الشبل» ریاست این شرکت را برعهده گرفت.

 


«غسان بن عبدالرحمن الشبل» و «بدر بن عبدالله بن محمد بن فرحان آل سعود»

 

 سایت یورونیوز هزمان با تاسیس این رسانه و وابستگی‌اش به سعودی نوشت:" غسان بن عبدالرحمن الشبل، رئیس گروه رسانه‌ای «SRMG» با خاندان سلطنتی عربستان سعودی ارتباط نزدیکی دارد و دارای نشریاتی است که برای دولت سعودی تبلیغ می‌کنند."

 

 


ساختمان این گروه رسانه‌ای در عربستان

 

 

دربار سعودی از SRMG به عنوان ابزاری برای تامین اهداف سیاسی و تبلیغاتی خود استفاده می کند. برای مثال، این شرکت مبلغ ۱۰ میلیون دلار، در قبال همکاری با برنامه مدرنیزه کردن عربستان سعودی، به موسسه تغییر جهانی متعلق به «تونی بلر» نخست وزیر سابق انگلیس، پرداخت کرده است.

 

برخی از اعضای هیات مدیره گروه تحقیق و بازاریابی سعودی

 

همکاری ایرانیان با ایندیپندنت فارسی

طبق قرارداد منعقد شده با نشریه ایندیپندنت، شرکت سعودی SRMG وظیفه تامین نیرو برای وب سایت های فارسی، عربی، اردو و ترکی را به عهده دارد. گاردین به نقل از دو کاندید برای پست نظارت بر وب سایت فارسی ایندیپندنت می‌گوید که ایندیپندنت نتوانسته آنها را مجاب کند که عملکرد هیات تحریریه وبسایت فارسی تحت تاثیر سیاست های عربستان سعودی نخواهد بود. به همین دلیل این دو نفر حاضر به قبول مسئولیت واستخدام در ایندیپندنت فارسی نشدند.

 

سرانجام کاملیا انتخابی فرد، روزنامه‌نگار ایرانی که در «ایران اینترنشنال» نیز فعالیت می‌کرده، از سوی SRMG به سمت سردبیری ایندیپندنت فارسی منصوب شده است. در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۱۹، عکس انتخابی فرد و خبر این انتصاب در صدر اخبار وب‌سایت زسمی SRMG قرار گرفت.

 


معرفی «ایندیپندنت» با مدیریت «کاملیا انتخابی‌فرد» در سایت گروه تحقیق و بازاریابی سعودی

 

 

«کاملیا انتخابی‌فرد»  بارها در شبکه‌های متلعق به سعودی«العربیه» و «الحدث» حضور پیدا کرده است.

 


تصاویر حضور کاملیا انتخابی فرد در شبکه‌های وابسته به عربستان

 

 


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار