خوش‌یمن، استثنایی یا لاکچری؟! / گفتگو با پسری که متولد ۶۶/۰۶/۰۶ است

در گزارش زیر نگاه متفاوتی داریم به تلاش والدین برای به دنیا آوردن فرزندشان در تاریخ‌های رند به همراه گفتگو با پسری که متولد ۶/۶/۶۶ است.

به گزارش راه شلمچه به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ما امروز نسبت به قدیم‌ها، بهره بیشتری از علم و شناخت داریم. عوامل بیماری‌زا را می‌شناسیم و امراض را به موضوعات خرافی یا دیوان نسبت نمی‌دهیم. از سازوکار رخداد‌های طبیعی باخبریم و به درگاه خورشید دعا نمی‌کنیم که ذوب‌مان نکند؛ از رعدوبرق فرار نمی‌کنیم و برای ستاره‌ها هم قربانی نمی‌دهیم. قعر دریا و اوج آسمان و دل صحرا را جایگاه غول و دیو و جادوگران نمی‌دانیم. جدای از باور‌های دینی امور را یا به تجربه می‌دانیم یا با خواندن و پرسیدن، می‏فهمیم. ابهامات هستی از بین نرفته‌اند، اما همه زندگی ما را هم تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. پس ما از پیشینیان‌مان آگاه‌تریم؟ نه لزوما. امروز یعنی ۹/۹/۹۹ می‌خواهم به جنبه‌ای از تلاش والدین برای به دنیا آوردن فرزندشان در تاریخ‌های رند بپردازم که کمتر به آن توجه شده است. همچنین از یک پسر متولد ۶/۶/۶۶ درباره تاریخ تولدش و تاثیرات آن روی زندگی‌اش چند سوال متفاوت کرده ایم.

من متولد ۹/۹/۹۹ هستم، یعنی متفاوتم!
از شما پرسیدم که آیا ما از پیشینیان‌مان آگاه‌تریم؟ و گفتم نه لزوما. ما امروز به رغم همه امتیازات شناختی که به دست آورده‌ایم، همچنان دست به کار‌هایی می‌زنیم که تنها در چهارچوب افسانه و خرافه قابل توضیح است. یکی از موارد رایج آن همین تلاش اخیر مادران و پدران جوان برای به دنیا آوردن فرزندانشان در تاریخ ۹/۹/۹۹ است. تاریخ تولد رندی که احتمالا مثل شماره تلفن رند قرار است به شنونده معنای خاصی منتقل کند؛ «من آدم متفاوتی هستم». شاید مقایسه تولد یک انسان با خریدن خط تلفن و سیم کارت همراه به مذاق خیلی از این والدینِ هیجان‌زده خوش نیاید، اما در واقع در هر دو مورد، هزینه‌ای پرداخت و «تمایز»‌ی خریداری شده است.

بیشتر بخوانید

عوارض خطرناک و ماندگار دستکاری در تاریخ تولد نوزاد

تاریخ تولد رند به نفع بچه است!
البته نباید همه را به یک چوب راند. در این بین والدینی هم پیدا می‌شوند که به دنیا آوردن فرزندشان در تاریخ رند را به نفع خود او می‌دانند! آن چنان که از گزارش‌های رسانه‌ای پیداست، این موارد را می‌توان دلایل عمده برای این تصمیم دانست؛ «این تاریخ خوش یمنه، شانس میاره»، «یه تاریخ استثناییه که همیشه تو یاد همه می‌مونه»، «لاکچریه و بچه‌ام بعد‌ها احساس خوبی نسبت به تولدش داره». اعتقاد به معنادار بودن روز تولد، باور تازه‌ای نیست. اجداد ما سعد و نحس را در آسمان می‌جستند و سرنوشت را کارِ افلاک می‌دانستند. ستاره شناس‌ها هنگام تولد نوزادان، گردش اختران را رصد می‌کردند و بر اساس آن خوب و بدِ آینده نوزاد را به سمع و نظر والدینش می‌رساندند. این نگاه، بخشی از نظام باور قدیمی‌ها بود که می‌گفت ستاره‌ها به طور مطلق در زندگی ما دخیل اند و نه تنها در تولد که در همه امور روزمره از جمله جنگ و صلح، سفر و شکار، عزل و نصب و پیمان نامه‏ها و عقود، چگونگی گردش آن‌ها منشأ اثر تلقی می‌شد.

آیا ما از پیشینیان‌مان آگاه‌تر هستیم؟
خب تا این‌جا درباره روز تولد، بین عده‌ای از ما و خیلی از قدیمی‌ها یک شباهت وجود دارد؛ باور به معناداری تاریخ و یک تفاوت؛ همان‌طور که گفته شد تاریخ تولد نزد پیشینیان ما جزئی از نظام باورشان بود، اما برای ما چطور؟ آیا تازه پدرومادر‌های تحصیل کرده که شلوغی زایشگاه‌ها و احتمال خطر تولد زودرس فرزندشان را به جان خریده اند، تقدیرگرا هستند؟ در همه امور و تصمیمات، چشم به چرخش ستاره‌ها و تقویم دارند؟ انسانِ پیش از عصر تسلط علم، تکلیفش با این موضوع معلوم بود. یک مبنای فکری داشت که همیشه به آن نگاه می‌کرد و میان آن و آگاهی زمانه‌اش تناقضی وجود نداشت. چیزی که ما امروز آن را «خرافه» می‌نامیم، در زمان او، یقینی بود که دانشمندان و اهل خرد تصدیقش می‌کردند. انسان عصر امروز هم در تصمیم عجیب زایمان در تاریخ رند، همین قدر مطمئن است؟ بین باور او و هشدار‌های پزشکان درباره عوارض زایمان زودرس، هیچ تناقضی وجود ندارد؟ در کدام نظام باور رایج زمانه ما و برمبنای کدام بینش، متولد شدن در روزی خاص، معنایی ویژه دارد؟ با این تفاصیل، درباره موضوع مشخص اهمیت روز تولد، سوال ابتدای متن را دوباره مطرح می‌کنم؛ آیا ما از پیشینیان‌مان آگاه‌تر هستیم؟

گفتگو
مهراد متولد ۶/۶/۶۶ است و دوست ندارد که بیوگرافی‌اش به طور کامل در روزنامه چاپ شود. این اتفاق نشان می‌دهد که به تاریخ تولد خاص و جالبش افتخار نمی‌کند. با این حال، راضی می‌شود به چند سوال ما به صورت کوتاه پاسخ دهد که در ادامه خواهید خواند.

حس خودتان نسبت به تاریخ تولدتان چیست؟
خودم تاریخ تولدم یعنی ۶/۶/۶۶ را دوست دارم. دلیلش هم این است که کمتر فردی به صورت طبیعی، چنین شانسی را دارد که در چنین روزی به دنیا بیاید.

آیا والدین‌تان می‌خواستند که شما دقیقا در این تاریخ به دنیا بیایید یا به صورت اتفاقی در ۶/۶/۶۶ به دنیا آمدید؟
آن زمان والدین من وقت فکر کردن به این مسائل را نداشتند. پدرم از رزمنده‌های جنگ بوده و آن زمان اصلا کسی به فکرشم هم نمی‌رسیده که چنین مسئله‌ای، می‌تواند جذاب باشد.

واکنش دیگران مثل دوستان، آشنایان و ... به تاریخ تولدتان چیست؟ آن را لاکچری می‌دانند؟

این موضوع لاکچری شدن تاریخ تولد از ۸/۸/۸۸ شروع شد و تا قبل از آن، اصلا مورد توجه نبود. با این حال و به طور طبیعی، رند بودن تاریخ تولدم برای اطرافیانم و دیگران، جالب و جذاب است، ولی این‌که واکنش خاصی داشته باشند یا بگویند چیز خاصی است، نه. فقط همه یادشان می‌ماند که تاریخ تولد من دقیقا چه زمانی است و به نظرم لاکچری نیست.

به عنوان سوال آخر، آیا این تاریخ تولد تا حالا برای شما مزیت یا آسیبی هم داشته است؟
این تاریخ تولد رند و به قول امروزی‌ها لاکچری، تا الان هیچ مزیتی برایم نداشته و البته دردسرساز هم نشده است و بیشتر از هر چیزی فقط برای کل‌کل دوستانه خوب است! همین. به نظرم والدین عزیز هم اگر به زور برای به دنیا آمدن فرزندشان در تاریخ رند با به خطر انداختن جان نوزاد برنامه‌ریزی نکنند، قشنگ‌تر است، چون هر چیزی طبیعی‌اش قشنگ است حتی تاریخ تولد.

منبع: خراسان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار