در تیتر امشب مطرح شد؛

راه اندازی سامانه املاک و اسکان تا پایان سال/کشور با سیاه چاله ای از املاک قولنامه ای روبرو شده است

محمود زاده گفت: در صورتی که تمامی دستگاه ها همکاری لازم را انجام دهند سامانه ملی املاک و اسکان تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

راه اندازی سامانه املاک و اسکان تا پایان سال/کشور با سیاه چاله ای از املاک قولنامه ای روبرو شده استبه گزارش راه شلمچه به نقل از  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره آخرین اقدامت وزارت راه وشهرسازی درباره کنترل قیمت مسکن بود . در این برنامه محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه یکی از دلایل ایجاد تلاطم در بازار خرید و فروش مسکن و اجاره بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضاست گفت: با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان می‌توانیم بخشی از مشکلات حوزه مسکن را بر طرف کنیم.

او با اشاره به اینکه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون نیاز واقعی مسکن در کشور وجود دارد تصریح کرد: ۳۰ درصد از این نیاز توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود و در صورتی که این نیاز تامین نشود شاهد بر هم خوردگی اقتصاد در حوزه مسکن خواهیم بود.

این مقام مسئول یادآور شد: براساس آمار نفوس و مسکن که در سال ۹۵ در کشور تهیه شد بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خالی در کشور وجود دارد که با راه اندازی سامانه ملی اسکان و املاک و اجرای سیاست‌های اخذ مالیات از خانه‌های خالی بخشی از نیاز را در کشور تامین می کنیم.

محمود زاده گفت: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی که خالی از سکنه است بیشتر از نیاز ما در طول سال است که امیدواریم با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان در سال ۹۹ بتوانیم تحرکی در بازار مسکن کشور ایجاد کنیم.

معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: وظیفه ساخت واحد‌های مسکونی بر عهده وزارت راه وشهرسازی است. روند تهیه نرم افزار سامانه املاک و اسکان به دستور وزیر راه وشهرسازی سرعت یافته است.

محمود زاده توضیح داد: اطلاعات این برنامه بسیار مهم است و باید تمامی دستگاه‌ها در جمع آوری اطلاعات آن همکاری لازم را داشته باشند به طوری که باید سازمان‌ها از جمله وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد واملاک وزارت صنعت معدن وتجارت در جمع آوری اطلاعات و تکمیل آن تا پایان سال همکاری کنند تا این برنامه به بهره برداری برسد.

او تاکید کرد: هیچ سرمایه گذار و یا سازنده‌ای با اجرایی شدن این سامانه نمی‌تواند واحد خود را خالی نگه دارد چرا که خالی نگه داشتن یک واحد در طول ۷ تا ۸ سال به هیچ عنوان برای آن صرفه اقتصادی نخواهد داشت و این یک برنامه اجرایی شده موفق در کشور‌های خارجی است.

محمود زاده تصریح کرد: سیاست‌های تشویقی یکی دیگر از برنامه‌های است که اجرایی خواهد شد به طوری که مالکانی که بیش از یک سال واحد خود را با نرخ‌های متعارف اجاره دهند مشمول معافیت‌های مالیاتی خواهند شد. و این درصورتی که است سامانه شناسایی خانه‌های خالی اجرایی شود در اجرای آن باید تمامی دستگا‌ها از جمله وزارت نیرو سازمان گاز برق آب مخابرات و شهرداری‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

او تاکید کرد: لایه‌های مختلفی در این سامانه وجود دارد که می‌تواند از طریق شناسایی و اجرایی شدن نرم افزار راستی آزمایی می‌تواند در ایجاد تعادل در عرضه تقاضا کمک کند.

محمود زاده با اشاره به اینکه تکمیل واحد‌های مسکن مهر یکی دیگر از اقدامات میان مدت وزارت راه وشهرسازی برای بهبود بازار مسکن است گفت: طرح اقدام ملی که هم اکنون ثبت نام آن در ۱۳ استان به اتمام رسیده می‌تواند تولید را بازار مسکن را رونق ببخشد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه از سال ۶۶ تا سال ۸۰ هیچ صرفه اقتصادی برای ایجاد چنین سامانه‌های وجود نداشت افزود: امکانات فناوری در آن دوره وجود نداشته، ولی هم اکنون با امکانات موجود ۶۰ تا ۷۰ درصد از واحد‌های خالی در کشور شناسایی شده و شاید این اقدامات در بلند مدت جوابگو نباشد، اما در کوتاه مدت می‌تواند بازار عرضه مسکن را تحریک کند.

او بیان کرد: در ایران چندین برابر استاندارد جهانی واحد خالی وجود دارد در حالی که در کشور‌های خارجی تنها ۳ تا ۴ درصد از واحد‌های مسکونی خالی از سکنه است.

محمود زاده با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی با سیاه چاله‌ای از انبوه زمین و املاک در کشور مواجه شده ایم گفت: بسیاری از این اراضی به صورت مبابعه نامه و یا قولنامه‌ای خرید وفروش می‌شود و تمامی این اقدامات سپرده گذاری‌های مخفی است.

او گفت: این املاک و یا اراضی واحد‌های خالی است که باعث شده سرمایه‌ها و نقدینگی‌های جامعه وارد آن‌ها شود و ما باید تلاش ویژه‌ای کنیم که این بازار را از سفته بازی خارج کنیم.

معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در سه دهه گذشته مطمئن‌ترین سرمایه گذاری و بازاری که دامنه سود داشته  بازار مسکن بوده است افزود: نیاز مسکنی کل کشور یک میلیون  واحد در سال است که ۵۰۰ هزار واحد آن مربوط به استان تهران است.

او تصریح کرد: در صورتی که ساخت وساز و طرح‌های مسکنی در کشور را به درستی اجرا کنیم تابستان سال آینده می‌توانیم بازار مسکن را کنترل کرده و رونق ببخشیم.

محمود زاده تاکید کرد: با اتمام واحد‌های باقی مانده مسکن مهر و اجرایی شدن ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی می‌توانیم بازار را کنترل کنیم البته اخذ مالیات از خانه‌های خالی جزو راهکاری‌ها کوتاه مدت است و ما برای راهکار بلند مدت طرح افزایش تولید مسکن را در دستور کار خود قرار داده ایم.

او یادآور شد: باید تولید مسکن مداوم باشد و تا سال ۱۴۰۵ باید چنین طرح‌های را ادامه دهیم البته ما به عنوان دولت سعی داریم قیمت زمین از مسکن را حذف و یا کم کنیم تا بار مالی متقاضیان از خرید مسکن کاهش یابد.

محمودزاده با اشاره به اینکه ساخت وساز در کشور رونق گرفته است افزود: هم اکنون تولید مسکن در کشور افزایش یافته است و متوسط قیمت مسکن در کشور به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

او توضیح داد: وزارت راه وشهرسازی هیچ منفعتی در اجرای طرح مالیات از خانه‌های خالی ندارد و با اجرای این طرح سعی می‌کند میزان واحد‌های خالی از سکنه را در کشور کاهش دهد.

در حال تکمیل...

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار