ساخت اولین مرکز زنجیره کامل پرورش ماهیان خاویاری مازندران آغاز شد

ساری - ایرنا - ساخت نخستین مرکز دارای زنجیره کامل پرورش ماهیان خاویاری مازندران با استفاده از فناوری‌های نوین امروز چهارشنبه با حضور استاندار مازندران در شهرستان سیمرغ آغاز شد.

به گزارش راه شلمچه به نقل از ایرنا ، در این زنجیره علاوه بر مزرعه پرورش ماهیان خاویاری ، ساخت گلخانه آکوآپونیک ، کارخانه خوراک پلت آبزیان ، کارخانه تولید کود ارگانیک از فضولات ماهی و نیروگاه گازی پیش بینی شده است.

فرماندار سیمرغ در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت که این مرکز با سرمایه بیش از چهار هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی ساخته می شود و حمایت های لازم برای رسیدن پروژه به سرانجام هم از سوی دستگاه های ذیربط صورت خواهد گرفت.

مجتبی حبیب نژاد روشن افزود : مزرعه پرورش ماهیان خاویاری این مرکز با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی ساخته می شود و به به کارگیری ۶۰ نفر نیروی انسانی به صورت مستقیم ظرفیت تولید ۱۰ تن خاویار را در سال دارد.

وی یکی از حلقه های زنجیره این مرکز را گلخانه آکوآپونیک معرفی کرد و گفت که این گلخانه هم با سرمایه گذاری یکهزار و ۱۸۰ میلیارد ریالی ساخته می شود و ظرفیت تولید سالانه آن چهار و ۵۵۰ تن به اشتغال ۴۲ نفر است.

فرماندار سیمرغ گفت : همچنین در زنجیره این مرکز یک کارخانه خوراک پلت آبزیان وجود دارد که ساختش با سرمایه گذاری ۱۸۵ میلیارد ریال شروع شده است. ظرفیت تولید این کارخانه هم ۲۲ هزار تن با اشتغالزایی برای ۳۶ نفر است.

وی کارخانه تولید کود ارگانیک از فضولات ماهی را هم دیگر حلقه های زنجیره مرکز پرورش ماهیان خاوریای سیمرغ معرفی کرد و توضیح داد : ساخت این مرکز هم با سرمایه گذاری ۱۲۵ میلیارد ریال شروع شده است. این مرکز ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن در سال را دارد.

حبیب نژاد گفت : همچنین در زنجیره مرکز ایجاد نیروگاه گازی ۶ مگاواتی سی سی اچ پی (CCHP) با هزینه ۷۶۰ میلیارد ریال پیش بینی و ساختش آغاز شده است و در زمان بهره برداری برای ۱۲ نفر شغل ایجاد می کند.

 سیستم یا نیروگاه سی سی اچ پی CCHP مجموعه ای است که قابلیت تولید همزمان گرمایش، سرمایش و برق را دارد. مهم ترین ویژگی این مجموعه استفاده از انرژی های هدر رفته است.

تحول اساسی در کشاورزی سیمرغ

فرماندار سیمرغ همچنین با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد جمعیت این شهرستان در حوزه کشاورزی فعال هستند ، گفت : طی چند سال اخیر با حمایت های صورت گرفته اقدامات موثری در حوزه کشاورزی شهرستان صورت گرفته که یکی از این اقدامات تجهیز و نوسازی تسطیح اراضی کشاورزی در سطح یکهزار و ۸۰۰ هکتار بوده است.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۹۳ اعتبارات تجهیز و نوسازی لاینینگ، ایستگاه پمپاژ، جاده بین مزارع ۳۴ میلیارد تومان بود ، افزود : از سال ۹۳ تاکنون بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی شهرستان در حوزه زیربنایی هزینه شده است.

حبیب نژاد یکی از دغدغه های استاندار مازندران را کشت مکانیزه اعلام کرد و گفت : از مجموع سه هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی شالیزاری شهرستان خوشبختانه ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار به صورت مکانیزه کشت می شود در حالی که قبل از سال ۹۳ تنها ۱۱۰ هکتار کشت مکانیزه داشتیم.

وی  با بیان اینکه در گذشته وسعت گلخانه در سیمرغ هفت هکتار بود ، افزود : هم اکنون کشت گلخانه ای در این شهرستان به ۵۰ هکتار رسیده است و در کنار آن ۱۰۰ طرح گلخانه ای هم اکنون در دستور کار است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار