سایت اسپانیایی: واکنش بازار نفت به لغو تحریم‌های ایران غیر منتظره است

مادرید- ایرنا- پایگاه اینترنتی اسپانیایی "اینوستینگ" در مقاله‌ای نوشت‌: بازرگانان باید هوشیار باشند زیرا اگر دولت جو بایدن تحریم‌های نفتی‌ علیه ایران را لغو کند، واکنش بازار می‌تواند غیر منتظره باشد.

این پایگاه اینترنتی پنجشنبه شب ادامه داد: هنگامی که در ماه می ‌(اردیبهشت)  ۲۰۱۸ دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد این کشور از برجام خارج می‌ شود و تحریم های نفتی‌ را مجددا برقرار می‌کند، بازار نفت آماده بود. قیمت نفت در ابتدا پس از انتشار خبر آنچنان افزایش نیافت زیرا این تصمیم قبلا ارزیابی شده بود. با این وجود در ماه‌های بعد، تولید نفت ایران کاهش یافت و صادرات ایران سقوط کرد.

در حالی‌ که کاهش صادرات نفت ایران در اواخر سال ۲۰۱۸ ، بازار را تحت تاثیر قرار داد، قیمت ها در ماه‌های ژوئیه (تیر)، آگوست (مرداد) و سپتامبر (شهریور) افزایش یافتند. در واقع در آن زمان، افزایش قیمت ها موجب شد که ترامپ برای افزایش تولید نفت اوپک را تحت فشار قرار دهد. روسیه و عربستان سعودی در آن تابستان با عرضه نفت بیشتر به بازار به این موضوع پاسخ دادند.

این سایت افزود: هنگامی که بایدن رییس جمهوری آمریکا و ایران مذاکرات را آغاز کنند، روشن است که تحریم های نفتی‌ دوره ترامپ بر روی میز خواهد بود. با این حال مشخص نیست که تحریم ها چگونه و چه زمانی‌ برطرف خواهند شد. پیام های دولت بایدن در این مورد متناقض است. عدم وضوح به این معنی است که بازار نمی‌داند چه انتظاری داشته باشد.

اینوستینگ نوشت: بایدن در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته بود که می‌ خواهد آمریکا و ایران را به برجام برگرداند. از زمان روی کار آمدن وی، دولت بایدن پیشرفت چشمگیری برای رسیدن به این هدف نداشته است.

این پایگاه اطلاع رسانی اضافه کرد: می‌ شود گفت که دولت بایدن تحریم های نفتی‌ دوره ترامپ را ناسازگار با برجام تلقی‌ می‌کند. بر این اساس  به نظر می‌ رسد که ناظران بازار نفت باید حداقل برای این احتمال که دولت بایدن ممکن است به عنوان پیش شرط مذاکرات، برخی‌ یا تمام تحریم های نفتی‌ علیه ایران را لغو کند، آماده باشند.

این سایت نوشت: با نگاهی‌ به صادرات ایران، می‌توان دریافت که ایران تاکنون به تعهدات تولیدی و صادراتی خود عمل کرده است. در ماه ژانویه (دی) ایران ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد که افزایشی‌ ۴۵۰ هزار بشکه ای در روز نسبت به ماه دسامبر (آذر) داشته است.

در ماه فوریه (بهمن)  ایران ۱.۳ میلیون بشکه در روز صادر کرد و در ماه مارس(اسفند)  این رقم به ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسید.

واضح است که ایران منتظر اجازه آمریکا برای افزایش فروش مخفی‌ نفت خود نیست. معنای آن برای بازار این است که در صورت کاهش تحریم ها، اگر ایران بتواند  نفت خود را به طور آشکار بفروشد، بازار با افزایش بسیار بزرگ و ناگهانی عرضه روبه رو نخواهد شد. این بدان معنی‌ است که قیمت نفت نباید بر اساس اخبار کاهش تحریم‌ها، زیاد سقوط کند. از طرف‌ دیگر معامله گران گاهی‌ اوقات بر اساس هیاهو و بدون درک کامل بازار واکنش نشان می‌دهند.

به نوشته این سایت، نکته دیگری وجود دارد که با منطق سنتی مغایرت دارد و در صورت تخفیف تحریم‌ها می‌تواند موجب افزایش قیمت شود. کاهش تحریم ها به این معنی‌ خواهد بود که مشتریان مخفی‌ ایران شاهد افزایش قیمت ها خواهند بود.در حال حاضر ایران نفت را با تخفیف اضافی می‌ فروشد، زیرا این فروش می‌ تواند برای دولت آمریکا تاثیراتی‌ داشته باشد.

در ادامه مطلب آمده است: در صورت کاهش تحریم ها، دلیلی‌ برای ادامه تخفیف توسط ایران وجود ندارد. بنابراین ممکن است کاهش تحریم‌های نفتی‌ علیه ایران به جای کاهش قیمت‌ها، باعث افزایش نرخ فروش نفت شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار