در ۴۰ روز باقیمانده تا برگزاری انتخابات آمریکا؛

شعله ورتر شدن آتش اعتراض های ضد نژادپرستی در آمریکا

تهران – ایرنا – ساکن کنونی کاخ سفید که در فاصله اندک ۴۰ روزه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با بحران های عدیده بین المللی و داخلی دست به گریبان است، اکنون با اعلام رای نهایی دادگاه کنتاکی درباره قتل یک دختر نوجوان سیاهپوست به دست سه پلیس سفید پوست آمریکایی، وارد بحرانی دیگر شده است .

بحران سوء مدیریت مقابله با ویروس کرونا که شمار جان باختگان آن در آمریکا از ۲۰۰هزار نفر عبور کرد، بحران اعتراض های سراسری در زمینه عدالتخواهی اجتماعی و ضدنژادپرستی، شعله های آتشی است که این روزها سرتاسر ایالات متحده را در بر گرفته و موضوع رای نهایی دادگاه کنتاکی درباره قتل دختر نوجوان سیاهپوست به دست سه پلیس سفید پوست آمریکایی نیز آتش دیگری است که در آمریکا شعله ور شده به طوری که رسانه های آمریکایی نیز از برگزاری اعتراض به رای این دادگاه در چندین شهر آمریکا از جمله پایتخت این کشور خبر می دهند .

دادگاه ایالتی کنتاکی روز گذشته (چهارشنبه) و پس از گذشت یکصدر روز، افسران پلیس قاتل، «برونا تیلور» دختر سیاه پوست ۲۶ ساله  در شهر لوئیزویل را  تبرئه کرد؛ اکنون شبکه خبری سی ان ان از به راه افتادن اعتراض های خیابانی در چندین شهر این کشور خبر داد.

سی ان ان گزارش داد: مقامات ایالت کنتاکی و شهر لوئیزویل از قبل خود را برای واکنش مردمی در پی اعلام این رای آماده کرده بودند و تصاویر ویدیویی که به دست این شبکه خبری رسیده، نشان از فعال شدن  نیروهای گارد ملی و حضور پرشمار نیروهای پلیس در خیابان های این شهر است.

اعلام سه روز حکومت نظامی

این رسانه تصویری آمریکایی درادامه گزارش داد: مقامات شهر لوئیزویل ازجمله «گِرِگ فیشر» (Greg Fischer) و «روبرت شوردر» (Chief Robert Schroeder) شهردار و رئیس پلیس این شهر از اجرای گسترده  حکومت نظامی در این بخش از ایالت کنتاکی به مدت سه روز که از ساعت ۰۹:۰۰ شب تا ۰۶:۳۰ بامداد اعمال می شود، خبر داده اند.

نه عدالت ، نه آرامش

سی ان ان افزود:  معترضان درپی صدور این حکم به خیابان ها آمد و درخیابان ها شعار می دادند؛ «نه عدالت، نه آرامش».

بنابراین گزارش «برونا تیلور» دانشجوی ۲۶ سیاهپوست آمریکایی که دانشجوی پزشکی در دانشگاه کنتاکی بود، در ۱۳ ماه مارس  ۲۰۲۰   (۲۳ اسفند ۱۳۹۸)با یورش نیروهای پلیس  به آپارتمان مسکونی  وی که حکم تفتیش مواد مخدررا داشتند،  درحالی که خود را تسلیم کرده بود ، با شلیک بیش از ۲۰ گلوله که هشت گلوله به وی اثابت کرد، جان باخت، در دادرسی و بررسی های بعدی مشخص شد که بسته مواد مخدری در آپارتمان وی وجود نداشته بود.

«بن کرامپ» (Ben Crump) وکیل خانواده تیلور در واکنش به رای روز گذشته دادگاه کنتاکی، دربیانیه ای آنرا تصمیمی «ظالمانه و توهین آمیز» خواند.

اعتراض در دیگر شهرهای آمریکا

سی ان ان ادامه داد: تا این لحظه در واکنش به رای این دادگاه، معترضان در دیگر شهرهای  آتلانتا، نیویورک ، فالادلفیا و واشنگتن خود را برای برپایی راه پیمایی اعتراض آمیز آماده می کنند.

گلوله خوردن ۲ افسر پلیس در لوئیزویل

این شبکه خبری گزارش داد: در جریان اعتراض های شب گذشته دو افسر پلیس لوئیزویل مورد اصابت گلوله قرار گرفتند، معترضان که پس از شنیدن حکم دادگاه مبنی بر تبرئه شدن سه افسر پلیسی که در به قتل رساندن برونا تیلور متهم شناخته شده بودند، با وجود منع آمد و شد به خیابان ها آمدند.

سندرز: سیستم قضایی آمریکا نژادپرستانه است

برنی سندرز  داوطلب ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات نیز در واکنش به رای دادگاه کنتاکی مبنی بر تبرئه سه پلیس سفید پوست در قتل برونا تیلور در حساب توئیتر خود نوشت: جان برونا اهمیت داشت، این (رای دادگاه) نتیجه نظام مضمحل و افتضاح قضایی است ، دستگاه و نظام قضایی ما (آمریکا) نژادپرستانه است و زمان تغییرات اساسی اکنون است

درحالی آتش خشم و اعتراض های مردمی علیه رفتار خشونت بار توام با نژاد پرستی نیروهای پلیس سفید پوست بر ضد سیاهپوستان با رای روز گذشته دادگاه کنتاکی در آمریکا شعله ور تر می شود که جامعه آمریکا از قتل جرج فلوید شهروند ایالت مینه سوتا به دست پلیس سفید پوست در ۲۵ ماه مه گذشته (پنجم خرداد) که به خاطر تشخیص دادن یک اسکناس ۲۰ دلاری رخ داد، ملتهب بوده و شهر پورتلند همچنان بعنوان کانون این اعتراض نژادپرستی است که پیشتر با تهدید سرکوب از  رئیس جمهوری آمریکا مواجه شد و ترامپ شهردار این شهر را فردی احمق خواند.

ترامپ در ماه شهریور، «تد ویلر» شهردار پورتلند را در توئیتی فردی احمق توصیف کرد که قادر به آرام کردن اوضاع در این شهر پس از ۱۰۰ روز نشده است؛ ویلر نیز درپاسخ به تهدیدهای ترامپ در یک کنفرانس خبری، ترامپ را عامل ناآرامی های آمریکا دانست.

کارشناسان،ناظران و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا، همه گیری ویروس کرونا و ادامه اعتراض های عدالتخواهانه و ضد نژاد پرستی در آمریکا را از بحران های مهم برای دونالد ترامپ درانتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا که تنها ۴۰ روز دیگر تا برگزاری آن زمان باقی مانده است، می دانند، بحران هایی که آن را متوجه سوء مدیریت و عملکرد نادرست ترامپ خوانده اند.

*۱۳۰۲**

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار