ظریف: زمان و مدت مذاکره را تنها منافع ملی تعیین می‌کند

تهران- ایرنا- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی در اینستاگرام با تاکید بر اینکه امروز از مذاکره برای مذاکره، با جدیت امتناع خواهیم کرد، گفت: زمان و مدت مذاکره را تنها منافع ملی و نه فرصت‌های تبلیغاتی و مبارزات انتخاباتی تعیین می کند.

به گزارش راه شلمچه به نقل از پنجشنبه شب ایرنا، وزیر امور خارجه در اینستاگرام تصویری از عبارت حسبنالله و نعم الوکیل را منتشر کرد و نوشت: برای هر خدمتگزاری مأموریتی فراتر از خرسند و خوشحال ساختن ولی نعمتان قابل تصور نیست.

او ادامه داد: من و همکارانم به خوبی می‌دانیم که ایران ما آزرده است؛ می‌دانیم که جنون ترامپ روزهای دشواری را بر معیشت هموطنان تحمیل کرده ولی این دلاوران با آن غرور تاریخی و فرهنگ دیرین، سر فرود نیاوردند و تسلیم زورگویی ایران‌ستیزان نشدند؛ قهرمانانه ایستادند، اما زخم خوردند و نجیبانه درد کشیدند.

ظریف افزود: می‌دانیم که چشم‌اندازهای روشن پس از برجام، مبهم شد و امیدهای برآمده از تدبیر، در تردید فرو رفت. به همین سبب، این روزها انگیزه‌ای فراتر از این نداریم که در پایان مسئولیت و در آستانه‌ی سپردن امانت، دوباره هموطنان را خرسند و خوشحال سازیم؛ همان دعایی که مقام معظم رهبری در نخستین روز از رمضان امسال، به مذاکره‌کنندگان هدیه فرمودند.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: از همان نخستین حضورم در صحن مجلس برای کسب رأی اعتماد، هر سخنرانی‌ام را با زمزمه‌ی این کلمات آسمانی آغاز کرده‌ام که «حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل» و به راستی چه اطمینان‌بخش‌تر از این که در طوفان حوادث، پشتیبان ما تنها قدرقدرت هستی باشد که «الیس الله بکاف عبده».

وی افزود: یادآوری دیروز مقام معظم رهبری به مذاکره‌کنندگان برای باور از اعماق جان به «حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل» یک بار دیگر همچون مقاطع دشوار قبلی، امیدها را زنده کرد و گام‌ها را قوی‌تر.

ظریف گفت: توصیه رهبری به امتناع از «مذاکرات فرساینده» همواره چراغ راه ما بوده است. «مذاکره برای مذاکره» را تجربه‌ای ناموفق می‌دانستیم و تنها برای دستیابی به اهدف ملی مذاکره کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: همانطور که در چهار سال گذشته، مذاکره‌ی منتهی به گرفتن عکس یادگاری را نپذیرفتیم، امروز نیز از مذاکره برای مذاکره، با جدیت امتناع خواهیم کرد.

ظریف ادامه داد: مذاکره در نگاه سیاست خارجی تدبیر و امید، ابزاری قدرتمند و مشروع است برای گره‌گشایی از اکنون و افق‌گشایی برای آینده؛ نه تریبونی برای شعار، نه بلندگویی برای خطابه و نه قابی برای انداختن عکس‌های تکراری.

وی افزود: فروتنانه تقاضا می‌کنم مخالفان دریابند که زمان و مدت مذاکره را تنها منافع ملی تعیین می‌کند و نه فرصت‌های تبلیغاتی و مبارزات انتخاباتی.

او ادامه داد: همگان را به تعمق در فرمایش رهبری دعوت می‌کنم و از مخالفان می‌خواهم که آرزوی فرسایندگی مذاکرات، تعویق گره‌گشایی از تحریم و تأخیر در احیای برجام را کنار بگذارند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: به امید خرسندی و خوشحالی ایرانیان و به امید آینده‌ای نزدیک که معیشت شهروندان از مصائب تحریم رهیده باشد و سلامت عمومی از آفت کرونا؛ رمضان مبارک.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار