عراق: قدرت‌گیری مجدد داعش ممکن نیست/به هر حمله‌ای با قدرت پاسخ می‌دهیم

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تأکید کرد که داعش دیگر تهدید نیست و باندهای زیرزمینی‌ این گروه تروریستی تقریبا از بین رفته‌اند.

به گزارش راه شلمچه به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط،  عدم ابراز نگرانی نسبت به خطر بازگشت داعش به این معنا نیست که نیروهای عراقی این تهدید را جدی نمی‌گیرند. این نیروها طی هفته‌های گذشته چندین عملیات را علیه مخفی‌گاه‌های داعش انجام داده‌اند.

یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به الشرق الاوسط گفت:  این عملیات‌ها، عملیات‌هایی پیشدستانه و براساس داده‌های اطلاعاتی بود.

به گفته وی دستگاه‌های عراقی اطلاعات گسترده‌ای درباره باندهای زیرزمینی داعش دارند که در پی تحقیقات گسترده و بازجویی از صدها عضو داعش و فرماندهانشان که طی سال‌های اخیر در عراق و سوریه بازداشت شده‌اند، به دست آمده است.

یحیی رسول درباره عملیات نیروهای عراقی گفت: نیروهای ما بعد از نابودی گروهک‌های داعشی فعالیت اطلاعاتی خود را افزایش داده و عملیات پیشدستانه را آغاز کردند و تعدادی از تروریست‌های داعش و حامیان مالی‌شان را بازداشت کردند. یکی از مهم‌ترین داعشی‌هایی که بازداشت شد مفتی داعش بود که ۱۶ ژانویه بازداشت شد. وی معروف به "شفاء النعمه" و ملقب به "ابوعبد الباری" است و به عنوان "پیشوا و خطیب" داعش در تعدادی از مساجد موصل فعالیت می‌کرد. وی مسئول تحریک علیه نیروهای امنیتی، اعدام علما و روحانیونی است که بیعت با داعش را نپذیرفتند. وی فتوای منفجر کردن مسجد یونس نبی را داده بود.

وی گفت: نیروهای ما عملیات‌های نظامی گسترده‌ای از جمله "اراده پیروزی"، "قهرمانان عراق" و "شیرهای جزیره" را انجام دادند. این عملیات بر تلاش اطلاعاتی و ارزیابی‌های رهبران امنیتی از اوضاع متکی است.

به رغم این عملیات‌ها یحیی رسول گفت: داعش کنترل هیچ منطقه‌ای را در عراق در دست ندارد. داعش هیچ جایی در عراق ندارد. نیروهای ما به صورت مکرر عملیات‌هایی را علیه مخفی‌گاه‌های تروریست‌ها در کوه‌ها و مناطق صحرایی انجام می‌دهند.

یحیی رسول مشخص نکرد تروریست‌های داعش در چه مناطقی هستند اما گزارشات نشان می‌دهد آن‌ها در مخفی‌گاه‌هایی در استان‌های صلاح الدین، کرکوک و مخمور و صحراهای الانبار و نینوا هستند.

داعش اخیرا تلاش می‌کند فعالیت‌های خود را در مناطق شمالی کمربند بغداد ازسربگیرد و بیانیه‌هایی را صادر کرده که نشان دهنده فعالیت قوی اعضایی است که عملیات‌هایی از قبیل ربودن و اعدام انجام داده‌اند.

یحیی رسول گفت: داعش می‌خواهد از طریق انتشار ویدیوهایی که بیشترشان قدیمی هستند از نظر رسانه‌ای خود را برجسته کند اما در مقابل نیروهای ما به تلاش‌های اطلاعاتی خود برای از بین بردن بقیه تروریست‌ها ادامه می‌دهند. نیروهای ما با قدرت به هرگونه حمله‌ای پاسخ می‌دهند.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امکان قدرت‌گیری مجدد داعش و تکرار حوادث ۲۰۱۴ در عراق را تکذیب کرد و گفت: باندهای زیرزمینی داعش تقریبا از بین رفته‌اند و دیگر نمی‌توانند مثل قبل فعالیت داشته باشند. آن‌ها دیگر قادر نیستند شهرها و شهروندانمان را تهدید کنند. نیروهای ما نیز به مهارت زیادی در تعامل با هرگونه حادثه‌ای دست یافته‌اند.

وی درباره مشارکت حشد شعبی در جنگ علیه داعش گفت: حشد شعبی بخشی از نهاد نظامی عراق است و با بقیه تشکیلات نظامی و امنیتی در عملیات تعقیب داعش شرکت می‌کند. فرماندهی عملیات مشترک بر تمام نیروهای امنیتی چه حشد شعبی و چه دیگر گروه‌ها نظارت دارد.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار