فارین پالیسی: عراق تکه گمشده سیاست خاورمیانه‌ای آمریکاست

یک نشریه آمریکایی در مطلبی به اهمیت عراق در سیاست خاورمیانه‌ای واشنگتن اشاره کرده است.
- اخبار بین الملل -

به گزارش راه شلمچه به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،‌ فارین پالیسی در گزارشی درباره جایگاه عراق در سیاست خارجی آمریکا نوشت: در هفده سال گذشته بخش زیادی از جایگاه ایالات متحده در جهان متاثر از حضورش در عراق بوده است. در طول این سال‌ها نیروهای آمریکایی به دستور روسای جمهور ایالات متحده همواره در حال ورود و خروج از این کشور بوده‌اند. ایالات متحده می‌تواند با پشتیبانی سیاسی و اقتصادی به شکل گیری تکثر سیاسی و نظام بازار آزاد در عراق کمک کند یعنی همان چیزهایی که در موقعیت جاری، خاورمیانه به سختی به آنها نیازمند است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

آمریکا قرار است تا پایان امسال نیروهایش در عراق را از 5200 به 3000 نفر کاهش دهد. مهم نیست چه کسی پیروز انتخابات می‌شود، به نظر نمی‌رسد که شمار نیروها دوباره افزایش یابند. بنابراین تهدید شکل گیری یک گروه تروریستی بین‌المللی در منطقه بی ثبات خاورمیانه دور از انتظار نخواهد بود.

فارین پالیسی نوشته است: دلایلی برای ادامه حضور واشنگتن در عراق وجود دارد. از زمان شکل گیری یک ائتلاف جهانی برای نابودی رژیم صدام حسین در سال 2003، ایالات متحده همچنان از نفوذی قابل ملاحظه در کشوری برخوردار است که اصلی ترین پایگاه راهبرد آمریکایی در خاورمیانه محسوب می‌شود.

عراق با کشورهای ایران، ترکیه، اردن، کویت، سوریه و عربستان سعودی مرز مشترک دارد. به علاوه، عراق یکی بزرگترین ذخایر هیدروکربوری جهان را در اختیار دارد که جریان آزاد آن برای رشد اقتصاد جهانی در سال های پیش رو ضروری است.

به نوشته فارین پالیسی، بسیاری از عراقی‌ها بر این باورند که ایالات متحده می‌تواند به کمک آنها بیاید تا سال‌ها بی‌ثباتی، درگیری‌های داخلی و فساد را به پایان برسانند. عراق نه تنها به خاطر پتانسیل‌های اقتصادی و راهبردی اش، بلکه به خاطر ایران نیز برای ایالات متحده مهم است. وقتی واشنگتن تحریم‌های ایران را افزایش داد ایران فشارش بر عراق را بیشتر کرد. واشنگتن اگر امیدوار به محدود کردن شبکه شبه نظامیان ایران است باید آنرا از گذر عراق دنبال کند.

این نشریه آمریکایی در پایان مدعی شده است: هم ترامپ و هم بایدن تمایل دارند تا با ایران به توافق برسند. سرشت چنین توافقی بر عراق نیز تاثیر می‌گذارد. بسیاری از عراقی‌ها از اینکه دولت بایدن بدون مهار برنامه‌های ایران و نمایندگان آنها در عراق به توافق هسته‌ای با ایران برگردد، هراس دارند. همچنین آنها می‌ترسند که دولت دوم ترامپ به هر قیمتی دست به توافق با ایران بزند بدون اینکه سرنوشت عراق را در نظر بگیرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار