معاون وزیر دفاع آمریکا استعفا کرد

دو منبع آگاه از استعفای جان رود که مخالف توقف ارسال کمک‌های مالی پنتاگون به اوکراین بود و علیه ترامپ شهادت داده بود، خبر دادند.

به گزارش راه شلمچه به نقل از  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، دو منبع آگاه گفتند جان رود، معاون وزیر دفاع آمریکا، که مخالف توقف ارسال کمک مالی پنتاگون به اوکراین بود استعفا داده است.

یکی از این منابع گفت او حمایت مقامات ارشد امنیت ملی را از دست داده و از او خواسته شده  بود تقاضای استعفای خود را تحویل دهد.

رود در تایید این مسئله برای کنگره که اوکراین تلاش دارد جهت کسب صلاحیت دریافت کمک نظامی ۲۵۰ دلاری آمریکا، اصلاحات اساسی انجام دهد، نقشی مهم داشت. با این کار، یکی از توجیه‌هایی که دولت ترامپ مطرح می‌ساخت تا از اقدام خود برای مسدود ساختن کمک‌ها به اوکراین دفاع کند تضعیف شد.

چند ساعت پس از مکالمه تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی او، که به آغاز روند استیضاح ترامپ منجر شد، رود برای مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا که در آن زمان تنها دو روز بود به این سمت گمارده شده بود، ایمیلی ارسال کرد و او را از جلسه معاونان در آینده نزدیک مطلع کرد.

بنا بر آنچه که سی‌ان‌ان به دست آورده است او هدف از برگزاری این جلسه را این گونه توضیح داده بود «جهت بحث درباره نگرانی‌های رئیس‌جمهور از فساد داخلی در اوکراین و دیدگاه او در این زمینه که آمریکا باید کمک‌های امنیتی را متوقف سازد.»

رود در این ایمیل به وزیر دفاع تذکر داده بود که توقف کمک‌های مالی در این زمان روزنه منحصربه فرد فرصت‌ها را به خطر می‌اندازد و اولویت‌های دفاعی آمریکا در قبال شرکای کلیدی در رقابت راهبردی با روسیه را تضعیف می‌کند.

جان رود در مقام معاون سیاسی پنتاگون، به اجرایی شدن راهبرد‌های دفاع ملی دولت ترامپ کمک زیادی کرد، راهبردی که تأکید بالایی بر مقابله با چین و روسیه و همچنین برنامه بررسی وضعیت هسته‌ای به‌منظور ایجاد تغییراتی در زرادخانه هسته‌ای آمریکا دارد.

وی در ژانویه ۲۰۱۸ به دولت ترامپ پیوست که در آن زمان «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت بود. او در دولت‌های گذشته آمریکا مشاغل سیاسی زیادی در پنتاگون داشته و مدتی نیز تحلیلگر سیا بوده است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار