مقاله چاووش اوغلو در واشنگتن تایمز: نگرانی وزیر امور خارجه ترکیه در مورد تونل کرونا

مولود چاووش اوغلو در مقاله خود در واشنگتن تایمز به این اشاره کرده که هنوز نور پایان تونل کرونا مشخص نیست اما برای دیدن آن باید صبر کنیم.
- اخبار بین الملل -

به گزارش راه شلمچه به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که ویروس کرونا ترکیه را هم در بر گرفته و روز به روز آمار مبتلایان به این ویروس بالاتر می‌رود، وزیر امور خارجه این کشور در مقاله خود در روزنامه واشنگتن تایمز به چالش‌های جدید در سطح جهان در این مورد اشاره و ابراز امیدواری کرده است که در آینده، با تلاش جمعی کشورها، به شکل جدی با بحرانهای مربوط به بهداشت و سلامتی مبارزه شود.

هنوز نور پایان تونل، پیدا نیست
مولود چاووش اوغلو در مقاله خود در واشنگتن تایمز به این اشاره کرده که "هنوز نور پایان تونل کرونا مشخص نیست و برای دیدن آن باید صبر کنیم."
وزیر امور خارجه ترکیه در مورد بحران کرونا گفته است: "حالا در شرایطی قرار گرفتهایم که رقابتهای جهانی کشورها، تنازع و کشمکش سیاسی قدرتها و تنشهای ژئوپولیتیک، معنایی ندارد. حالا زمان آن است که در همه جهان و در کل منطقه خاورمیانه، اختلافات را پشت سر بگذاریم، به تنش و درگیری پایان دهیم و به شکل جدی وارد فضای سازش و گفتوگو شویم."

رابطه اقدامات امروز با شکل گیری آینده
مولود چاووش اوغلو در ادامه مقاله خود، به رابطه اقدامات امروز با شکل گیری تحولات آینده اشاره کرده و نوشته است:" تصمیمات و اقدامات امروز ما، آینده را مشخص میکند. چنین وضعیت دهشتناکی، بسیاری از انسانها را به سوی این اندیشه سوق میدهد که بعد از این، جهان نمیتواند همچون گذشته باشد و باید به روال سابق عمل کرد. این وضعیت و پیامدهای تلخ آن، یک نقطه عطف تاریخی است."

وی همچنین نوشته است:" واقعیت این است که در سالیان اخیر، بارها در مورد احتمال شیوع این نوع بحرانها و بیماریهای اپیدمیک در صحنه جهان، هشدار داده شده بود. بلکه خیلیها تصور میکردند که بدترین شرایط برای جامعه بینالملل، جنگهای وسیع، سقوط دولتها و فقر و گرسنگی است. بسیاری از کشورهای ثروتمند و مرفه، تصور میکردند هیچگاه دچار مشکل جدی نخواهند شد. اما حالا با انتشار ویروس و فراگیر شدن این اپیدمی، همه این واقعیت را دریافتند که هیچ کشوری نباید امیدوار باشد که در خارج از شمول این دایره دهشتناک قرار بگیرد."

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با اشاره به شیوع گسترده کرونا در سطح جهان نوشته است:"کرونا، به استثنای اقیانوسیه، همه قارهها را در بر گرفته است. ما در شرایطی هستیم که یک سوم از کل انسان‌های کره زمین مداوماً به این توصیه می‌شوند که در خانه بمانند و در این شرایط دهشتناک، پیامدهای اقتصادی تلخی در انتظار همه کشورهای جهان است و تاوان سنگینی خواهیم پرداخت. علاوه بر این، تاثیرات پایدار ویروس را برای مدتی مدید نظاره خواهیم کرد. کرونا، لایههای حساس و ضعیف دولتها را نشان داده و بدون شک بر وضعیت حکومت بسیاری از کشورهای جهان تاثیر خواهد گذاشت. ما هنوز نور انتهای تونل را ندیدهایم و باید صبر کنیم. حالا، زمانی برای اندیشیدن و رهبری است."

نیاز نظام بین الملل به اصلاح
وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه مقاله خود در روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز آورده است: "ویروس کرونا، بسیاری چیزها را تغییر داده و شرایط امروز جهان، یک بار دیگر، این واقعیت را به یادمان آورد که نظام بینالملل، به اصلاح نیاز دارد. ترکیه، سالهاست به این موضوع اشاره کرده و بارها به نواقص شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرده و گفتهایم: جهان، بزرگتر از آن است که تمام تصمیمات حساس جهان، در گروی اراده 5 عضو ثابت شورای امنیت باشد. ما به عنوان کشوری که تحت تاثیر مشکلات و تنشهای منطقهای قرار گرفته و بیشترین آوارگان جهان را در مرزهای خود جا دادهایم، به خوبی به این واقفیم که نظام جهانی، دچار مشکل جدی شده و کار نمیکند."

چاووش اوغلو، با اشاره به بحرانهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا نوشته است:"در سال 2008 اقتصاد جهان با مشکلات بزرگی روبرو شد. سیستم جهانی، تا حدودی کارا بود و توانست از بحران بگذرد. در شرایط فعلی هم، باید در عین مبارزه با ویروس، از این مطمئن باشیم که سیستم کار میکند. رهبران جهان، باید مساله سلامت و بهداشت را در اولویت قرار دهند. به ویژه به این موضوع توجه کنند که رفع موانع تجاری بینالمللی، ضرورت دارد و ما در این مسیر، از خواستههای جی 20 حمایت میکنیم که یکی از مهمترین آنها، توجه به ضرورتی به نام گستردهتر کردن توافقات سواپ در اقتصاد جهان است."

کرونا و موضوع آوارگان
وزیر امور خارجه ترکیه در مقاله خود در واشنگتن تایمز به موضوع آوارگان در معادلات جهانی اشاره کرده و نوشته است:"ترکیه و برخی کشورهای دیگر، اقداماتی انجام دادهاند. اما گامهای منفرد و محدود، ناکافی است و باید در سطح جهان و در معادلات روابط بینالملل همکاری و همراهی گسترده صورت بگیرد. سلامت جوامع و اقتصاد کشورها در خطر است و چنین چیزی نیاز به مداخله جدی و مشارکت همگانی دارد. به ویژه در موضوع تامین درمان و تجهیزات طبی و بهداشتی، نیاز به همکاری جهانی وجود دارد و در این میان، موضوع آوارگان و مهاجرین غیرقانونی، اهمیت حیاتی دارد."

وی در پایان نوشته است: آن چه امروز میکاریم، در آینده، همچون واقعیتی زنده در برابر ما قرار خواهد گرفت. دیدیم که شیوع ویروس، فارغ از هر دین و عقیده و ملیت و نژاد خاصی، به همه ضرر میزند. بنابراین باید تدابیر لازم را اتخاذ کنیم و شرایط را به گونهای پیش ببریم که نوع مواجهه با این ویروس، تبدیل به یک میراث شود. در خانه بمانید، سالم بمانید."

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار