نامه سرگشاده ریس حوزه علمیه فقیه عالیقدر حضرت آیت الله صالحی به مدیر حوزه های علمیه کشور

حوزه های علمیه در طول تاریخ، مهد پرورش عالمان، فرهیختگان و نخبگان دینی بوده، به طوری که از دل این مهم ترین و اثر گذارترین مرکز نشر معارف دین، شخصیت های بزرگی همچون امام عظیم الشأن، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ رشد و نمو یافته اند.

به گزارش راه شلمچه، حجت الاسلام سید جلال صالحی با صدور نامه ای سرگشاده به حضرت آیت الله اعرافی مدیر حوزه علمیه کشور مباحث تأمل برانگیز را به رشته تحریر درآورد که این رسانه به رسم امانتداری، واکاوی موضوع از سوی مسئولان ذیربط و شفاف سازی آنرا منتشر کرده است.


در متن نامه ارسالی آمده است:


بسمه تعالی
سرور ارجمند حضرت آیت الله اعرافی دامت برکاته
مدیر محترم حوزه های علمیه کشور
سلام علیکم
همان طور که مستحضرید؛ اهمیت حوزه های علمیه بر کسی پوشیده نیست، مجموعه ای با برکت، که از ده ها هزار نخبه تشکیل شده و معتقدم اداره کردن چنین مجموعه عظیمی، اگر از اداره کردن یک کشور، سنگین تر و سخت تر نباشد، آسان تر، نخواهد بود، به طوری که همیشه دست اندرکارانی که در صدد انتخاب مسئولین مختلف در حوزه هستند، تمام توان خود را به کار می بندند و از تمام پتانسیل موجود، استفاده می کنند تا بهترین گزینه را برای تصدی چنین مسئولیت خطیری برگزینند.

حوزه های علمیه در طول تاریخ، مهد پرورش عالمان، فرهیختگان و نخبگان دینی بوده، به طوری که از دل این مهم ترین و اثر گذارترین مرکز نشر معارف دین، شخصیت های بزرگی همچون امام عظیم الشأن، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ رشد و نمو یافته اند.


حضرت آیت الله اعرافی
مسؤولیت، در حوزه بسیار ارزشمند، و حساس است، پذیرفتن چنین مسؤولیتی خواب راحت را از شخص می گیرد و قطعاً نیازمند صرف همه توان و گذشتن از آرامش است، اگر به دنبال تحول، تغییر و پیشرفت هستیم و بخواهیم افق پیش رو را روشن تر ببینیم، باید از افکار و اندیشه های نابی که در حوزه وجود دارد و تا کنون به صحنه عمل وارد نشده، به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.


لذا روحانیت باید ضمن حفظ وحدت در جامعه، مدافع حقوق مردم بوده و مطالبات آنان را از مسئولین پیگیری نماید اما باید مراقب باشد تا در زمین دشمن بازی نکند و برای این که روحانیت وظیفه خود را در دفاع از حقوق مردم به درستی انجام دهد و در دام دشمنان گرفتار نشود، باید به منویات و توصیه های مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر و علمای گرانقدر حوزه عمل نماید. البته با بودجه های بسیار اندک حوزه علمیه اجرای چنین طرح هایی دشوار است، اما معتقدیم صاحب حوزه علمیه حضرت حجت {عج} است و او هیچوقت حوزه و سربازانش را به حال خود رها نمی کند و چنانچه همه ارکان حوزه خالصانه و مجاهدانه قدم بردارند قطعاً مورد لطف و عنایت حضرت واقع خواهیم شد.



 حضرت آیت الله اعرافی
حوزه علمیه مازندران، در طول تاریخ شخصیت های بزرگی را در خود پرورش داده که امروز برخی از آنها همچون خورشیدی تابان بر این کشور می تابند. همه این پیشرفت ها مرهون تلاش های خالصانه آحاد علما و تک تک بزرگان حوزه مازندران است.


از این رو و از باب دلسوزی و تعلق خاطری که به حوزه دارم بدون تعارف آنچه را که برای اعتلای حوزه مفید و لازم است  بیان می کنیم.

مدیر محترم حوزه های علمیه کشور
مدیر، باید برخاسته از متن مجموعه باشد و اگر کسی از خارج بر چنین مجموعه ای تحمیل شود، هر چند از توانمندی هایی نیز برخوردار باشد، نمی تواند با عناصر مختلف مجموعه هماهنگ شود و ظهور کمترین نا هماهنگی در مجموعه مدیریتی، لطمات جبران ناپذیری به مجموعه مدیریتی وارد می کند و قوت و ضعف مدیر در توانمندی او در ایجاد ارتباط با طلاب، اساتید و نخبگان حوزوی است.


متأسفانه مدیریت حوزه با قدمت مازندران مدتی است به فردی واگذاره شده که تنها به مشورت با دوستان خاص خود اکتفا می کند و از ظرفیت بالای بزرگان حوزه استان غافل است و تنها معاونین مبتدی خود را مشیر و مشار خود در امور می داند.


ضعف و نقصان در مدارس علمیه استان، به دلیل ضعف اصلی در مدیریت مرکز  مدیریت حوزه های مازندران و معاونین آن است.  


آیا مدیریت حوزه علمیه مازندران در طی این چند سال توانسته جلسه ای با مسئولین مدارس علمیه مازندران، روحانیت و علمای بزرگوار برگزار کند؟


تعداد ورودی های حوزه علمیه مازندران در سال ۹۸_۹۹ چه تعداد بوده است؟ 

 
مدیریت حوزه علمیه مازندران چقدر به فکر معیشت طلاب و روحانیون هست؟


مدیریت حوزه علمیه مازندران چقدر توانسته با طلاب، روحانیت و مسئولین حوزه های علمیه ارتباط برقرار کند؟


آیا مرکز مدیریت مازندران توانسته  حقوق ماهیانه اساتید را پرداخت کند؟  


اگر تا همین چند سال پیش جوانان برای ورود به حوزه های از هم سبقت می گرفتند دلیلش نفس بزرگان حوزه مازندران امثال فقیه سترک حضرت آیت الله العظمی ایازی و فقیه فرزانه حضرت آیت الله صالحی بوده است.


این بزرگان هیچ گاه به دنبال هوا و هوس ریاست نبودند و خدا را در نظر می  گرفتند. اما در مقابل عملکرد ضعیف برخی ها در جایگاه مدیریت استانی موجب شده جوانان و نوجوانان رقبتی برای تحصیل در حوزه نداشته باشند.


حضرت آیت الله اعرافی
چرا در یک استان باید دو مدیریت حوزه وجود داشته باشد؟ آیا این چیزی جز سوء مدیریت در استان نیست؟


متأسفانه عملکرد مرکز مدیریت حوزه علمیه مازندران در دوره اخیر چیزی جز تبعیض، اختلاف و فاصله گرفتن از علما نبوده و اکثر مسؤولان مدارس علمیه استان نیز در این مساله، اتفاق نظر دارند.


با کمال تأسف باید عرض کنم متأسفانه مدیریت حوزه علمیه مازندان در موضوع رتبه بندی و ارزیابی، مدارس مستقل را ضعیف و مدارسی که از دوستان آقایان بودند را خوب معرفی کردند.


مدیر محترم حوزه های علمیه  
بنده در نامه ای خطاب به جناب آقای ابوترابی آمادگی مدرسه علمیه فقیه عالیقدر حضرت آیت الله صالحی {رحمه الله علیه} ساری را برای راه اندازی سطوح دو و سه حوزه و همچنین رشته تخصصی روانشناسی و درس خارج با تقبل همه هزینه ها و اساتید اعلام کردم که متأسفانه با پیشنهاد اینجانب مخالفت شد.


حضرت آیت الله اعرافی
مدرسه علمیه آیت الله صالحی {ره} که زمانی مهد پرورش عالمان و بزرگان دینی در استان بوده، به دلیل فرسودگی و  قدمت بالا، تخریب و روند احداث بنای جدیدی به سرعت آغاز شد. در طول این مدت مدیریت حوزه علمیه مازندران جناب آقای ابوترابی حتی برای یک بار هم، از روند احداث این مدرسه علمیه بازدید به عمل نیاوردند و این حوزه علمیه تاکنون بدون هیچ وابستگی به نهاد خاصی چندین میلیارد برای احداث بنای جدید مدرسه علمیه هزینه کرده و از هیچ کسی نیز، توقع مالی نداشته و ندارم و معتقدم که حوزه های علمیه صاحب دارند و آن هم حضرت ولیعصر {عج} هست.


در پایان لازم می دانم از زحمات و حمایت های بی دریغ حضرت آیت الله لائینی، نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان، در طول این مدت نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشم و تأکید کنم زمانی حوزه علمیه موفق خواهد شد که رابطه مرکز مدیریت در استان ها با علما و مسؤولان مدارس علمیه حسنه باشد و به نظر بنده فردی که در جایگاه مدیر حوزه علمیه استان قرار می گیرد باید با بهره گیری از توانایی های علمی و اجتماعی خود در رفع مشکلات به وجود آمده گام بردارد و مدیریت استان با استخاره هیچ وقت جوابگو نخواهد بود.

اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
مازندران_ساری
سید جلال صالحی
۹۹/۴/۳1

اگر خوشت اومد لایک کن
13
آخرین اخبار