ویژه برنامه‌های جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در اصفهان آغاز شد

اصفهان - ایرنا - ویژه برنامه‌های سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور عصر روز شنبه با رونمایی از پوستر این رویداد مذهبی فرهنگی در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

به گزارش راه شلمچه به نقل از ایرنا، روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان روز شنبه اعلام کرد که ویژه برنامه‌های سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در مرحله کشوری و پایانی از جمله داوری آثار و برگزاری مرحله نهایی بخش معارفی (کتبی) با رونمایی از پوستر جشنواره و با حضور آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، آغاز شد.

بر اساس این گزارش، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم با اشاره به جایگاه والای علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه‌بندی‌های ملی، منطقه‌ای و  بین‌المللی، تقویت جایگاه معنوی در سایه قرآن کریم را موجب آرامش بیشتر برای پرداختن به فعالیت های علمی دانست.

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی با اشاره به آثار مثبت برگزاری چنین رویدادهای قرآنی برای دانشجویان و استادان در دانشگاه‌های کشور، افزود: در فعالیت‌های قرآنی پنج موضوع اصلی وجود دارد که شامل خواندن، آوا، دانش ترجمه قرآن، حفظ قرآن و دانستن متون و تفسیر قرآن است.

وی با اشاره به این‌که در همه این زمینه‌ها، فعالیت‌هایی در حال انجام است، تصریح کرد: فهم قرآن مقدمه عمل به آن می‌باشد و انگیزه دین این است که از راه‌های گوناگون از قرآن استفاده و به آن عمل کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اهمیت حفظ قرآن کریم، ادامه داد: یکی از برکات مهم برای حافظان قرآن، استمرار هم‌نشینی با قرآن است و تجربه نشان داده کسانی که حافظ قرآن می‌شوند تا پایان عمر ارتباط خود را با قرآن حفظ می‌کنند.

آیت‌الله مهدوی با بیان این که قرآن به‌عنوان یک قانون اساسی کلی مطرح است و کلیات همیشه می‌توانند مورد سوءاستفاده قرار بگیرند، افزود: از جمله این موارد می‌توان به سوءاستفاده معاویه از قرآن در جنگ صفین اشاره کرد.

وی با تأکید بر این که عترت امری جزئی است که کسی نمی‌تواند از آن سوءاستفاده کند، گفت: به همین دلیل تمسک به قرآن مجید و ائمه معصومین (ع) به‌صورت همزمان لازم است و موجب جلوگیری از گمراهی خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری به تأکید رهبر معظم انقلاب بر فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان با تعهد و تخصص لازم اشاره کرد و افزود: برای تحقق این امر لازم است بخش‌های گوناگون دانشگاه‌ها با یکدیگر همکاری کنند.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در مراسم با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: همکاران ما تلاش کردند تا جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور به نحو شایسته برگزار شود.

سید مهدی ابطحی با بیان این‌که این دوره از جشنواره مجموعه‌ای از مسابقه‌های معناگرا و هنرگرا محسوب می‌شود، افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان از گذشته دارای پایگاه قرآنی خوبی بوده است و امیدواریم به برکت قرآن بتوانیم فضای دانشگاهی را به درستی پیش برده و از این رویداد به درستی بهترین استفاده را ببریم.

همچنین مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان در این دیدار با بیان این که در سه ترم گذشته حدود ۳۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه مشغول حفظ قرآن کریم هستند، گفت: خوشبختانه این دانشجویان تاکنون موفق به حفظ ۲ تا ۵ جزء از قرآن شده اند.

حجت‌الاسلام جعفر عمادی اضافه کرد: حدود ۱۵۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان در سال های گذشته وارد حوزه‌های علمیه شدند که در این زمینه نیز از افراد موفق به‌شمار می‌روند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز اظهار داشت: مرحله دانشگاهی سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در بهمن و اسفند سال گذشته برگزار شد.

سید مهران نحوی افزود: آزمون‌های کتبی و شفاهی برای همه شرکت‌کنندگان به‌صورت مجازی و بیست و پنجم آبان نیز مراسم اختتامیه جشنواره با توجه به شرایط بیماری کرونا به صورت حضوری یا مجازی برگزار می‌شود.

نحوی با بیان این‌که تاکنون در بخش آوایی ۴۰۰ اثر، بخش کتبی ۲۰۰ برگزیده و بخش هنری ۸۰ اثر به جشنواره رسیده است، گفت: در بخش پژوهشی نیز ۴۵ اثر، بخش فناوری ۵۰ اثر و بخش ادبی نیز ۸۰ اثر دریافت شده که در حال داوری هستند و نتایج برخی از آن‌ها نیز مشخص شده است.

وی با اشاره به چالش شیوع بیماری کرونا برای برگزاری این قبیل جشنواره‌ها، افزود: این موضوع فرصتی مناسب برای شرکت تعداد بیشتری از افراد در جشنواره فراهم کرد که از ابعاد مثبت آن محسوب می‌شود.

جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در ۲ بخش دانشگاهی و سراسری برگزار می‌شود و امسال با توجه به محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان میزان بخش سراسری سی و پنجمین دوره این جشنواره، ویژه برنامه‌های اختتامیه این رویداد قرآنی را بصورت مجازی اجرا می‌کند.

بخش‌های رقابتی این جشنواره آوایی، معارفی، ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری است.

دانشگاه صنعتی اصفهان حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی دارد و به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور مطرح است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار