پامپئو: ترامپ آماده است در صورت لزوم علیه ترکیه به اقدام نظامی متوسل شود

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد رئیس‌جمهور کشورش آماده است تا در صورت لزوم از نیروی نظامی علیه ترکیه استفاده کند.
- اخبار بین الملل -

به گزارش راه شلمچه به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور آماده است تا در صورت لزوم با استفاده از نیروی نظامی علیه ترکیه وارد عمل شود.

مایک پامپئو که با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) گفتگو می‌کرد، در خصوص احتمال استفاده از زور برای پایان دادن به عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه به‌طور دائمی گفت: «ما صلح را به جنگ ترجیح می‌دهیم. اما در صورتی که اقدام شدید یا اقدام نظامی لازم باشد، باید بدانید که رئیس‌جمهور ترامپ کاملاً برای انجام چنین اقدامی آماده است.»

ارتش ترکیه از بعد از ظهر روز چهارشنبه 9 اکتبر (17 مهر) با اعلام رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور عملیاتی به نام «چشمه صلح» را در مناطق شمال شرقی سوریه برای مقابله با نیروهای کُرد مستقر در این منطقه آغاز کرد.

اما یک هفته بعد هیئت آمریکایی به‌سرپرستی «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور این کشور و مذاکره‌کنندگان ترکیه‌ای که در رأس آنها شخص رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان حضور داشت، برای اجرای یک آتش‌بس موقت بین ارتش ترکیه و گروه‌های مسلح کُرد در شمال شرقی سوریه به توافق رسیدند.

به موجب این توافق مقرر شد که ترکیه به مدت 120 ساعت عملیات نظامی خود در شمال شرقی سوریه را متوقف کند و طی این مدت نیروهای کُرد ضمن عقب‌نشینی از نوار مرزی بین ترکیه و سوریه (به عرض 30 کیلومتر) عقب‌نشینی کنند.

ترکیه قصد دارد با حمایت واشنگتن منطقه حائلی (موسوم به منطقه امن) را به عمق 30 کیلومتر را در خاک سوریه ایجاد کند تا هم ابتکار عمل را در مناطق مرزی خود در دست داشته باشد و هم تعداد زیادی از پناهندگان سوری ساکن ترکیه (که تعدادشان بیش از 3.5 میلیون نفر برآورد می‌شود) را در این منطقه حائل کند.

با توجه به اینکه خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرقی سوریه به فرمان دونالد ترامپ چراغ سبزی برای اقدام نظامی ترکیه علیه کُردهای متحد آمریکا قلمداد شده، محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا به دلیل اتخاذ چنین تصمیمی که اولین پیامد آن حمله نظامی ترکیه به نیروهای متحد آمریکا بوده است، به‌شدت از ترامپ انتقاد کرده‌اند.

دونالد ترامپ امیدوار است که آتش‌بس بین ترکیه و نیروهای کُرد متحد آمریکا در منطقه دائمی شود تا وی در فاصله یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری، از فشار منتقدانی که تصمیم وی برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را برنمی‌تابند، رهایی یابد.

ترامپ: شانس زیادی برای موفقیت آتش‌بس بین ترکیه و کُردها وجود داردترامپ: طبق وعده انتخاباتی خود باید سربازان را به خانه بازگردانمرهبر اکثریت سنا: اقدام ترامپ در خارج کردن نظامیان از سوریه یک اشتباه بزرگ راهبردی استتحلیلگر صهیونیستی: عقب‌نشینی ترامپ از سوریه خیانتی برای کُردها و درسی برای اسرائیل است

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار