کاهش مخفیانه نظامیان آمریکا در افغانستان

روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد آمریکا به طور تدریجی و مخفیانه در حال کاهش شمار نظامیان خود در افغانستان است.

نیویورک تایمز: کاهش مخفیانه نظامیان آمریکا در افغانستانبه گزارش راه شلمچه به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، آمریکا علیرغم به توافق نرسیدن در مذاکرات با طالبان، به طور تدریجی در حال کاهش تعداد نیرو‌های نظامی خود در افغانستان است. این موضوع همزمان با ابراز تمایل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از جنگ‌های هزینه بر صورت می‌گیرد.

ژنرال آستین میلر، فرمانده ارشد نیرو‌های آمریکایی در افغانستان روز دوشنبه در کنفرانسی خبری تائید کرد شمار نظامیان این کشور به طور تدریجی طی یک سال گذشته تا ۲ هزار نفر کاهش داشته و به ۱۲ هزار نفر رسیده است. برخی مقامات آمریکایی و افغانستانی اعلام کردند تعداد نهایی نیرو‌های نظامی آمریکا در این کشور می‌تواند به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر برسد. این تعداد دقیقا برابر با همانی است که قرار بود در توافق با طالبان از این کشور خارج شوند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود یادآور شد کاهش تدریجی تعداد نیرو‌های نظامی آمریکا در خاک افغانستان بنا به یک دستور رسمی صورت نمی‌گیرد بلکه به صورت تدریجی انجام شده و هیچ نیرویی جایگزین نظامیان خارج شده، نشده است. یک مقام ارشد افغانستان نیز از موافقت دولت کابل با کاهش نظامیان آمریکا خبر داد با این حال از ارائه جزئیات بیشتر درباره نحوه و زمان خروج آن‌ها خودداری کرد.

این گزارش در حالی منتشر شد که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا پس از ماه‌ها مذاکرات داخلی دولت ترامپ در خصوص هدف رئیس جمهور از خروج از آنچه او از آن به عنوان جنگ‌های بی پایان یاد کرد، صورت گرفت. وزیر دفاع آمریکا پیش از سفر به افغانستان یادآور شد که کاهش نیرو‌های نظامی در این کشور به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر بر عملیات ضد تروریستی آن‌ها در افغانستان تاثیری نخواهد داشت.

به نوشته نیویورک تایمز در حالی که نامیدی ترامپ در یک سال گذشته افزایش یافته، دیپلمات‌های آمریکایی تلاش کردند تا کاهش نظامیان خود را به عنوان ابزاری چانه زنی در مذاکرات صلح با طالبان بکار گیرند تا از این طریق امتیازاتی را از این گروه بگیرند. طالبان مدتهاست خواستار خروج کامل آمریکا از خاک افغانستان است.

تصمیم به کاهش تعداد نظامیان آمریکا در افغانستان حاکی از آن است که این ابزار چانه زنی آن‌ها در مذاکرات با طالبان تضعیف شده است.

مارک اسپر و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیروز و امروز راهی افغانستان شدند. سفر مقامات ارشد آمریکایی به افغانستان در حالی انجام می‌شود که به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نظامیان کشورش از سوریه نگرانی‌هایی در مورد میزان تعهد واشنگتن به متحدان خود از جمله دولت افغانستان پدید آمده است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار