کمبود‌های درمانی از مرکز شهر تا روستاها؛ پاشنه آشیل حوزه سلامت خلخال

تامین نیاز‌های درمانی و همچنین رفع چالش‌های حوزه سلامت در یک منطقه تاثیر مستقیم و حیاتی بر ثبات و ماندگاری یک جامعه دارد.

به گزارش راه شلمچه به نقل از خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ، تامین سلامت یک جامعه و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مقبول در هر کجای جهان، به قدری دارای اهمیت است که در طول سال‌های متمادی پژوهش‌های علمی و اجتماعی زیادی در این زمینه صورت گرفته و به ثبت رسیده است.

افزایش تعداد کادر پزشکان یا تخت بیمارستان بر حسب تعداد جمعیت و نیاز مردم در یک منطقه از جمله اصولی است که باید در برخورد با سلامت جامعه به خوبی مدنظر باشد.

شهرستان خلخال با جمعیتی نزدیک به ۸۱ هزار نفر یکی از شهر‌های جنوبی استان اردبیل است که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است. این شهر علی رغم برخورداری از چند مرکز جامع سلامت و تعدادی مراکز درمانی شهری و روستایی، تنها یک بیمارستان ۱۲۹ تختخوابی دارد.

استقلال دانشگاه علوم پزشکی و خدمات جامع درمانی؛ با هدف رفع و رجوع سریع نیاز‌ها و مشکلات درمانی در یک شهر، نیازمند ارزیابی کامل از توانایی منطقه برای اداره امور بهداشتی و درمانی بهتر، بعد از واگذاری این وظیفه سنگین است. در حالی که هم‌اکنون شهرستان خلخال نخستین شهرستان در شمالغرب کشور بوده که با ۸۱ هزار نفر جمعیت دارای دانشگاه علوم پزشکی مستقل از مرکز استان است، که باید در نظر داشت استقلال به تنهایی برای تامین نیاز‌های درمانی بومی منطقه کافی نبوده و در این میان موضوعاتی همچون ارائه خدمات درمانی در سطح مقبول به مردم، ارزش‌آفرینی بیماران و مراجعه‌کنندگان، برخورداری مردم در محروم‌ترین روستا‌های شهر از خدمات سلامت و بسیاری دیگر از موارد، اهمیت زیادی دارد.

کمبود‌های درمانی از مرکز شهر تا روستاها؛ پاشنه آشیل حوزه سلامت خلخال/بیمارستان امام خلخال؛ تنها بیمارستان شهر که 50 سال قدمت دارد

بخش‌های درمانی و کادر پزشکی مناسب جمعیت است

صالحی ریاست بیمارستان خلخال در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: بیمارستان امام (ره) خلخال یک بیمارستان عمومی بوده و دارای بخش‌های مهمی همچون اورژانس، سی. سی. یو، دیالیز، داخلی، جراحی، اتاق عمل، بلوک زایمان، نوزادان، اطفال و زنان و زایمان بوده که در این راستا، در کنار نیاز به برخی تاسیسات نوی پزشکی، کمبودی وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه بیمارستان خلخال از تجهیزات درمانی مناسبی برخوردار است، اضافه کرد: آی. سی. یو، رادیولوژی، آزمایشگاه، ام. آر. آی، سی تی اسکن و سونوگرافی از دیگر بخش‌های این بیمارستان است که آمار مراجعه به هر یک از بخش‌ها در قیاس‌دهی با جمعیت بسیار مناسب و کافی می‌باشد.

رئیس بیمارستان خلخال با اشاره به موجود بودن بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی در تنها بیمارستان خلخال اظهار کرد: در حال‌حاضر کلینیک تخصصی و فوق تخصصی شفا بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت به مجموعه بیمارستان امام (ره) خلخال اضافه گردید، که این مهم بخش اعظمی از نیاز‌های درمانی مردم منطقه را پاسخگوست.

صالحی تصریح کرد: این واحد از بیمارستان خوشبختانه خدمات موردنیاز در بخش‌ها و رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی ارتوپدی، بیهوشی، گوش و حلق و بینی، اطفال، زنان و مامایی، مغز و اعصاب، جراحی عمومی، قلب و عروق، چشم، پوست، اعصاب و روان و بیماری‌های مجاری ادراری را فراهم می‌سازد.

کمبود‌های درمانی از مرکز شهر تا روستاها؛ پاشنه آشیل حوزه سلامت خلخال/بیمارستان امام خلخال؛ تنها بیمارستان شهر که 50 سال قدمت دارد

بیمارستان خلخال سالیانه ۱۰۰ هزار مراجعه کننده دارد

او ضمن یادآوری تعداد پرسنل بیمارستان خلخال گفت: این بیمارستان با بکارگیری پزشکی، پیراپزشکی، و هماهنگی و پشتیبانی بیش از دویست نفر نیروی انسانی اداری، درمانی و خدمات سالانه به بیش از صد هزار مراجعه‌کننده خدمات مطلوب درمانی ارائه می‌دهد.

رئیس بیمارستان خلخال تصریح کرد: هم‌اکنون در بیمارستان امام (ره) خلخال ۱۶۰ نفر پرستار، ۲۰ نفر ماما، ۲۳ نفر پیراپزشک، ۶ پزشک عمومی و ۳۶ پزشک تخصص و فوق تخصص در ارائه خدماتی همچون ویزیت، مشاوره، اعمال مختلف جراحی، خدمات پرستاری، خدمات آزمایشگاهی، تصویربرداری، سونوگرافی، سی تی اسکن، زایمان طبیعی و سزارین و آموزش دانشجویان دانشکده علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال در رشته‌های پرستاری و مامایی و بهداشت، ایفای نقش می‌کنند.

چالش‌های پیش روی چشم‌انداز سلامت و درمان

به عقیده صالحی علاوه بر تجهیز بیمارستان به بخش‌های مختلف درمانی و بهداشتی، باز هم برخی چالش‌ها و مشکلاتی پیش روی چشم‌انداز سلامت منطقه می‌باشد که نیاز به اهتمام مسئولان برای برطرف‌سازی سریع می‌باشد.

او اظهار کرد: علی‌رغم تجهیز بیمارستان در قالب طرح تحول نظام سلامت در سنوات گذشته و تامین نیاز‌های ضروری بیمارستان، به سبب ارائه خدمات نوین درمانی به بیماران و مراجعه‌کنندگان و توسعه بخش‌های موجود درمانی و همچنین ایجاد بخش‌های جدید بیمارستان نیازمند تامین اعتبار هستیم.

رئیس بیمارستان خلخال ادامه داد: تامین اعتبار در بخش‌های محوطه‌سازی، احداث پارکینگ آمبولانس، جایگزینی آمبولانس های فرسوده، توسعه فضای فیزیکی اورژانس، افزایش اتاق‌های عمل، تجهیز و راه‌اندازی بخش ان. آی. سی. یو، احداث سوله دارویی و ایجاد مرکز جامع سلامت بیماران خاص ضرورت دارد.

کمبود‌های درمانی از مرکز شهر تا روستاها؛ پاشنه آشیل حوزه سلامت خلخال/بیمارستان امام خلخال؛ تنها بیمارستان شهر که 50 سال قدمت دارد

بیمارستانی به قدمت ۵۰ سال که در نوع خود نمونه است

ابوالفضل باقری سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال، با اشاره به قدمت تاسیس بیمارستان امام (ره) خلخال به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: بیمارستان امام شهرستان خلخال به عنوان تنها بیمارستان شهرستان دارای قدمتی ۵۰ ساله است که ساختمان فعلی در بنایی بالغ بر ۱۱ هزار مترمربع و در زمین ۴۰ هزار متر مربعی توسط وزارت مسکن و شهرسازی احداث و در سال ۱۳۸۷ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

باقری تصریح کرد: بیمارستان امام (ره) شهرستان خلخال یک مرکز آموزشی و درمانی هم دارد که در حال‌حاضر زیرنظر دانشکده علوم پزشکی شهر فعالیت می‌کند و طبق آخرین مجوز‌های صادره از وزارت بهداشت، درمان و پزشکی دارای ۱۲۹ تخت فعال می‌باشد، که برخی این بیمارستان را ۱۲۰ و برخی ۱۲۵ تخت‎خوابی می‌خوانند.

او امکانات موجود در بیمارستان خلخال را مطلوب دانسته و افزود: خوشبختانه در ارائه خدمات درمانی به مردم منطقه علاوه بر برخی مشکلات خرد و پیش پا افتاده، در سطح جامع مشکل کلانی نداریم که در این راستا بیمارستان خلخال یکی از بیمارستان‌های نمونه استان می‌باشد.

به گفته باقری در حال‌حاضر شهرستان خلخال علاوه بر بیمارستان مستقل، دارای ۳ مرکز جامع سلامت نیز می‌باشد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی خلخال تصریح کرد: در آخرین برنامه اعتباربخشی وزارت بهداشت و درمان بیمارستان‌های سراسر کشور که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، بیمارستان امام (ره) خلخال درجه یک را کسب نموده است، که نسل چهارم اعتباربخشی کل بیمارستان‌ها نیز در بهمن ماه و اسفندماه ۱۳۹۸ در حال اجراست، که امید داریم بیمارستان خلخال در این دوره نیز حائز رتبه باشد.

کمبود‌های درمانی از مرکز شهر تا دورترین روستا‌ها

حلیمه مرتضوی یکی از شهروندان خلخال با بیان اینکه خدمات درمانی ارائه شده در بخش‌های مختلف بیمارستان امام در حد قابل قبول است، گفت: این بیمارستان بخش‌های مختلفی همچون ام. آر. آی یا سایر بخش‌های درمانی مهم را دارد، اما چندسالی است که مردم خلخال درخواست حضور کارشناس ارشد رادیولوژی و ماموگرافی را دارند.

این شهروند با اشاره به اینکه برای هر خانمی غربالگری ماموگرافی از یک سنی به بعد ضرورت داشته و حیاتی است، تصریح کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر مسئولان شهر خلخال نسبت به تامین این بخش مهم در بیمارستان امام اهمیت ورزیده و اقدام کنند.

مهران رهاوند یکی دیگر از مردمان بومی خلخال، در خصوص وضعیت بیمارستان شهر گفت: در یک دید کلی وضعیت خدمات این بیمارستان قابل قبول است، اما با اقرار به پرجمعیت بودن این شهرستان نباید به همین مقدار کم یا مطلوب اکتفا کرد، چرا که یک بیمارستان ۱۲۹ تختخوابی برای یک شهرِ ۸۱ هزار نفریِ گردشگرپذیر اصلا کافی نیست.

کمبود‌های درمانی از مرکز شهر تا روستاها؛ پاشنه آشیل حوزه سلامت خلخال/بیمارستان امام خلخال؛ تنها بیمارستان شهر که 50 سال قدمت دارد

احمد حسینی یکی از اهالی روستا‌های خلخال نیز وضعیت درمانی و بهداشتی روستا‌های خلخال را مناسب ندانسته و اظهار کرد: باتوجه به اینکه بسیاری از روستا‌های شهر ما خانه بهداشت یا درمانگاه محلی دارد، اما یا پزشکان حاضر در این محل‌ها به تعداد کافی نبوده یا لوازم و تجهیزات پزشکی مناسبی، که برای درمان مردم روستا‌ها مناسب باشد، ندارند.

او تصریح کرد: مشکلات درمانی روستا‌های خلخال هرچند هم فوق جدی نباشد، اما گاهی به دلیل عدم پرداخت کارانه پزشکان، برخی از کادر درمانی در خانه بهداشت‌ها حاضر نمی‌شوند، که این خود به تنهایی سلامت مردم روستا‌ها را به خطر می‌اندازد.

حسینی مسافت طولانی برخی روستا‌ها را تا مرکز شهر یادآور شد و افزود: در مواردی که یکی از اهالی بخواهد فارغ شود یا اصلا یک بیمار با وضعیت وخیم نیاز جدی به درمان پیدا کند، پیمودن مسیر روستا تا مرکز شهر می‌تواند مستقیما با جان اهالی بازی کند، که این مهم نیاز جدی به حضور پزشکان در روستا‌ها و لزوم تامین خدمات درمانی مناسب در این مناطق را معلوم می‌سازد.

آماده صدور مجوز راه‌اندازی بیمارستان هستیم

قدرت اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در حال‌حاضر تنها بیمارستان خلخال پاسخگوی نیاز‌های درمانی این منطقه بوده، اما زمانی که طبق نیازسنجی ضرورت احداث بیمارستان دوم در این منطقه باشد، علوم پزشکی استان طبق استاندارد‌ها و ضوابط موجود آماده ارائه مجوز احداث می‌باشد.

او با اشاره به اینکه دانشکده علوم پزشکی خلخال فعالیتی مستقل از مرکز استان دارد، افزود: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی استان نمی‌تواند مستقیما اقدام به این موضوع کند، که در این زمینه نیاز است تا پیشنهاد لازم از سوی مرکز شهرستان داده شود تا اقدامات نیز بعد از مطالعات لازم و نیازسنجی منطقه به مراتب و در چارچوب قوانین انجام گیرد.

کلام آخر؛

اهمیت ارزش آفرینی در برخورد با بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، زمانی معنی می‌یابد که جامعه یک شهر یا منطقه علاوه بر رضایت کامل از خدمات ارائه شده و زیرساخت‌های درمانی محل زندگی خود، از سلامت نسبی نیز برخوردار باشند.

از مقایسه نیاز‌های مردم منطقه با خدمات ارائه شده در تنها بیمارستان شهرستان خلخال و همچنین وضعیت خدمات درمانی در روستا‌های این شهرستان، چنین استنباط می‌شود که کمبود خدمات سلامت هرچند هم در این مناطق جدی نباشد، اما نیاز به یک بازنگری گسترده دارد، به طوری که در کنار رضایت کامل مردم شهر از وضعیت درمانی و بهداشتی، نباید هیچ یک از اهالی روستایی نیز از خدمات پزشکی حتی در دورترین نقطه محروم بمانند.

گزارش از نوشین سلامت

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار