گاردین: وارث تاج و تخت سعودی و کوشنر، عربستان را به سوی توافق با اسرائیل سوق می‌دهند

روزنامه گاردین در مقاله‌ای نوشت ولیعهد سعودی و جرد کوشنر در حال سوق دادن عربستان به سوی توافق با رژیم صهیونیستی هستند.
گاردین: وارث تاج و تخت سعودی و کوشنر، عربستان را به سوی توافق با اسرائیل سوق می‌دهند

به گزارش راه شلمچه به نقل از  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری روزنامه گاردین انگلیس امروز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد محمد بن سلمان، ولیعهد و وارث تاج و تخت سعودی و جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حال سوق دادن عربستان به سوی توافقی با رژیم صهیونیستی هستند.

در این گزارش که به قلم «مارتین چولوف» خبرنگار خاورمیانه روزنامه گاردین نوشته شده، آمده است: در حالی که امارات و بحرین خود را برای امضای یک توافق به منظور عادی سازی روابط دیپلماتیک با اسرائیل آماده می‌کردند، عربستان سعودی- که وزنه‌ای سنگین در منطقه محسوب می‌شود- در سکوت آن‌ها را به این کار تشویق می‌کرد.

گاردین: وارث تخت سعودی و کوشنر، عربستان را به سوی توافق با اسرائیل سوق می‌دهند

در ادامه این گزارش آمده است: برای ماه‌ها پیش از آنکه این توافق‌ها در کاخ سفید به امضا برسد، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در حال تنظیم اصولی برای یک توافقی بود که بتواند سیاست منطقه‌ای را در برابر دشمن طولانی مدت این کشور تغییر دهد.

گاردین در ادامه می‌نویسد: در صورتی که هم پیمانان عربستان سعودی به توافقی با اسرائیل دست یابند، این مسأله به عربستان پوششی برای پیروی از این مسأله را می‌دهد و چنین اقدامی سبب ایجاد لرزه‌ای در ژئوپلیتیک منطقه خواهد شد و به سادگی از توافقات اسرائیل با مصر در سال ۱۹۷۸ و اردن در ۱۷ سال پیش، پیشی خواهد گرفت.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: سه منبع نزدیک به دیوان پاشاهی عربستان (به گاردین) اعلام کردند در حالی که دستیابی به یک توافق میان عربستان سعودی و اسرائیل در حال نزدیک‌تر شدن است، بعید به نظر می‌رسد که محمد بن سلمان به ترامپ آنچه که وی بزرگترین دستاورد سیاست خارجی اش به حساب می‌آورد (یعنی توافق عربستان و اسرائیل) را پیش از انتخابات آمریکا بدهد. بجای آن، عربستان تلاش می‌کند تا به نقش خود در تشویق هم پیمانان منطقه‌ای برای عبور از این خط ادامه دهد. سودان و عمان دو نامزد قوی برای امضای یک توافق تا پیش از پایان سال میلادی هستند. اما ریاض و کویت احتمالا منتظر جوایز بزرگتری می‌مانند.

گاردین در ادامه می‌نویسد: هر دو کشور (عربستان و کویت) از سوی پادشاهان طولانی مدتی اداره شده اند که اکنون به دهه هشتم عمر خود رسیده اند و در مریضی به سر می‌برند. هر دو کشور در صلح عربی سرمایه گذاری کرده اند که از سوی سران جوان‌تر منطقه مانند محمد بن سلمان پاره شده اند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اتهام زنی‌های مقامات سعودی علیه کشورمان، ادعا شده است: وارث تاج و تخت سعودی (محمد بن سلمان) از لنز متفاوت تری به منطقه به نسبت گذشتگانش نگاه می‌کند. او توسعه طلبی ایران را به عنوان تهدید بزرگتری برای ثبات به نسبت شکست هفت دهه‌ای تحقق صلح میان اسرائیل و فلسطین می‌بیند. بر اساس اعلام دو منبع آشنا با تفکرات محمد بن سلمان، دیدگاه او بسیار تأثیر پذیرفته از جرد کوشنر، داماد ترامپ است.

گفتنی است چندی پیش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضا کردند و مقامات آمریکایی و صهیونیستی مدعی پیوستن کشور‌های عربی دیگری به صف عادی سازی روابط در آینده نزدیک هستند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار