گزارش واشنگتن پست درباره اقدام بی‌سابقه توئیتر در خصوص ترامپ

روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی به اقدام اخیر شرکت توئیتر در اضافه کردن برچسبی با عنوان اعتبارسنجی به توئیت‌های گمراه‌کننده رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت.

به گزارش راه شلمچه به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  نشریه واشنگتن‌پست در گزارشی تحت عنوان «توئیتر برای اولین بار برچسبی با عنوان اعتبارسنجی به توئیت‌های ترامپ اضافه کرد» نوشت:  توئیتر در واکنش به انتقادات دیرینه که این شرکت را متهم می‌کردند در نظارت بر نشر اطلاعات نادرست و جعلی از سوی مقامات و رهبران جهان بسیار دست بسته عمل می‌کند، روز سه‌شنبه برای نخستین بار لینکی باعنوان اعتبارسنجی به توئیت‌های ترامپ اضافه کرد.

این اقدام که موجب تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و سیلیکون ولی (مرکز صنعت کامپیوتر آمریکا)، در سال انتخابات خواهد شد، در واکنش به دو توئیت ترامپ در طول بیست و چهار ساعت گذشته صورت گرفته است. در این توئیت‌ها به دروغ ادعا شده است رای‌گیری پستی اساسا کلاهبرداری است. توئیتر نیز در واکنش برچسبی به توییت ترامپ اضافه کرده است که می‌گوید «حقایق مربوط به رای به صورت پستی را دریافت کنید.» این لینک کاربران را به مقالات خبری درباره ادعای تایید نشده ترامپ هدایت می‌کند.

ترامپ در این توئیت نوشت: « ... صندوق‌های پستی سرقت می‌شوند، برگه‌های رای جعل و حتی به طور غیرقانونی چاپ می‌شوند و به طور جعلی امضا می‌شوند. فرماندار کالیفرنیا برگه‌های رای را به میلیون‌ها نفر ارسال می‌کند بدون توجه به اینکه آن‌ها که هستند. این انتخابات تقلبی خواهد بود.»

کیتی روزبورو، سخنگوی توئیتر، در این باره گفت: این توئیت‌ها حاوی اطلاعات بالقوه گمراه‌کننده‌ای درباره فرایند رای‌گیری در آمریکا هستند و بنابراین برچسب‌هایی به آن‌ها اضافه شده است تا اطلاعات اضافی در خصوص رای‌گیری پستی در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

این برچسب‌ها، مخاطبان را به خواندن مقالات شبکه سی‌ان‌ان، واشنگتن پست و هیل و نیز برگزیده‌هایی از مقالات دیگر و صفحه‌ای که خلاصه‌ای از یافته‌های دیگر افراد در راستی‌آزمایی این اظهارات در آن آمده است، هدایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: توییتر پیام ترامپ را گمراه کننده توصیف کرد

این اقدام توئیتر بلافاصله با واکنش منفی ترامپ و طرفدارانش روبرو شد. ترامپ در این‌باره نوشت: «توئیتر اکنون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مداخله کرده است. آن‌ها براساس راستی‌آزمایی رسانه‌های اخبار جعلی یعنی سی‌ان‌ان، و واشنگتن پست که مال آمازون است، می‌گویند که بیانیه من در مورد رای پستی، که به فساد و تقلب گسترده منجر خواهد شد، نادرست است. توئیتر کاملا آزادی بیان را خفه می‌کند و من به عنوان رئیس جمهور اجازه آن را نخواهم داد!... .»

واشنگتن پست در ادامه نوشت: شرکت توئیتر در طول عمر ۱۴ ساله خود، اجازه داده است تا رهبران جهان به جعل اطلاعات بپردازند و هر شهروندی بدون راستی‌آزمایی، اطلاعات خود را منتشر کند. مقامات این شرکت سالهاست که می‌گویند کاربران در بستری مناسب در این شبکه به بحث و تبادل نظر می‌پردازند و اطلاعات غلط یکدیگر را تصحیح می‌کنند.

ولی ترامپ در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در رسانه محبوب خود توئیتر، ادعا‌های دروغین زیادی مطرح ساخته و افراد زیادی را به گونه‌ای هدف حملات لفظی خود قرار داده که منتقدان می‌گویند وی با این شیوه سیاست‌های شرکت توئیتر را در خصوص آزار و اذیت و ارعاب زیر پا گذارده است.

فیس‌بوک نیز برای تحقیق درباره محتوا، ارتشی متشکل از گروه‌های ثالث را برای اعتبار سنجی محتوا‌های انتشار یافته در این شبکه به خدمت گرفته است، که در صورت مشاهده تخلف، با الحاق برچسب در سایت، سطح دسترسی به آن محتوا را کاهش می‌دهند. با این همه ترامپ محتوای مشابهی را در خصوص رای‌گیری پستی در فیس‌بوک نیز منتشر کرده است. در هر حال فیس‌بوک اعلام کرد تصمیمی برای حذف این محتوا یا الحاق برچسب به آن ندارد.

اندی استون، سخنگوی فیس‌بوک، اعلام کرد: ما بر این باوریم مردم باید بتوانند درباره فرایند انتخابات مباحثات فراگیر و قوی داشته باشند و به همین دلیل سیاست‌های ما بر مقابله با بازنمایی اطلاعاتی متمرکز است که به مثابه دخالت در انتخابات قلمداد می‌شود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، توئیتر که در مقایسه با ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون کاربر فیس‌بوک، تنها حدود ۳۳۰ میلیون کاربر دارد، از منابع یا اراده نهادینه مشابه فیس بوک برای به خدمت گرفتن لشکر راستی‌آزمایان شخص ثالث برخوردار نیست. با این همه توئیتر در طول همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در جهان این رویکرد خود را تغییر داده است.

این شرکت در ماه مارس اعلام کرد پست‌های انتشار یافته از سوی هر کس حتی رهبران جهانی را در صورتی که محتوای آن با دستورالعمل‌های منابع معتبر مسئول اطلاع رسانی در خصوص مسائل بهداشت جهانی و بهداشت عمومی مغایرت داشته باشد، حذف خواهد کرد. این پست‌ها به عنوان مثال شامل اظهار نظرات در خصوص بی فایده بودن فاصله‌گذاری اجتماعی یا استفاده از برخی روغن‌ها برای معالجه بیماری می‌شود.

در هر حال توئیت‌های روز سه‌شنبه درمورد انتخابات، نشان دهنده گسترش دامنه جعل اطلاعات مربوط به رای‌گیری انتخابات به حوزه‌ها و مناطق جدید است.

توئیتر و سایر شرکت‌های فناوری در قالب یک سیاست کلی، رفتار متمایزی با رهبران جهان در مقایسه با کاربران عادی دارند. محتوای انتشار یافته از سوی رهبران جهان در فیس بوک، توئیتر و یوتیوب حتی با وجود نقض سیاست‌های شرکت حفظ می‌شود. این سیاست مدت هاست که مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا اظهارنظر‌های رهبران جهان می‌تواند تأثیرات بزرگی بر رفتار افراد و ایجاد صدمات احتمالی داشته باشد. به عنوان مثال، اقدام اخیر ترامپ در تبلیغ داروی هیدروکسی کلروکین به عنوان یک درمان تجربی برای ویروس کرونا، باعث افزایش تجویز و فروش این دارو شد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار