خجسته:

مزیت راهبردی جمهوری اسلامی، فعالیت زنان در همه عرصه ها است

استاد دانشگاه صدا وسیما گفت: زنِ فعال در انواع فعالیت های اجتماعی،سیاسی و فرهنگی مزیتِ راهبردی جمهوری اسلامی است

به گزارش خبرنگار پارلمانی راه شلمچه: "حسن خجسته باقر زاده "، استاد دانشگاه صدا و سیما و کاندید  راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم، که در مهمانی (کافه خبر) خبرگزاری خبرآنلاین شرکت کرده بود، در بخشی از گفتگوی خود، به جایگاه زن نزد جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی تاکید کرد: زنِ فعال در انواع فعالیت های اجتماعی، مزیتِ راهبردی جمهوری اسلامی است. توجه به کرامت انسانی و نه رویکرد جنسی به زن آمال هر زنی است که ادعای ما است، اما در همه جوامع رویکرد سنتی- تاریخی و رویکرد مدرن که هرکدام نوعی رویکرد جنسی است، نسبتاً فعال است.


مشروح مصاحبه تفصیلی "حسن خجسته باقر زاده" :


همیشه شهید مطهری می‌گفت:« سه تا تفکر، سنتی- تاریخی، دینی و مدرن درباره زن وجود دارد.» بخشی گرفتار سنتی تاریخی هستیم و بخشی گرفتار مدرنن.

خدا همسر امام را رحمت کند، او می‌گفت:« امام یک بار به من نگفت چه غذایی بپزم. اگر غذایم شور بود او می‌گفت خیلی خوش نمک است.»

آقای بهجت رفته بود نماز و کلیدش را جا گذاشته بود، پشت در خانه خوابیده بود تا همسرش بیدار نشود، که مبادا اذیت شود.

قسم جلاله می‌خورم زن برای جمهوری اسلامی مزیت استراتژیک است. مزیت استراتژیک است، اما بعضی‌ها فکر می‌کنند تهدید است. آن‌ها (غربی‌ها) این را فهمیده‌اند و می‌خواهند این مزیت از جمهوری اسلامی سلب کنند. 

ما غافلیم و شناخت و درک درستی از موضوع نداریم، شما اگر به اینترنت مراجعه و میزان زنان تازه مسلمان اروپا را جست‌وجو کنید، (می‌بینید دربین) تازه مسلمانان اروپا، با این که این همه تبلیغ منفی می‌شود، زنان تازه مسلمان از مردان بیشترند.

وقتی روی موضوع زنان کار می‌کردم، مقاله‌ای دیدم که یک خانم تحصیلکرده انگلیسی آن را نوشته بود. او در این مقاله می گفت:« آزادی داشتم، سیگار می کشیدم، دیسکو می رفتم و ...، اما ذهنم درباره زن دغدغه‌ و نگرانی‌هایی داشت، چون دانشگاهی بود، می نویسد باید راجع به زن در ادیان مطالعه می‌کردم، و وقتی رسیدم به زن و اسلام، نفرت داشتم از آن دین شهوانی، اما مجبور بودم.

وقتی مطالعه کردم دیدم اصلا دنیایش چیز دیگری است و آن اضطراب و نگرانی ذهنیم مرتفع شد.» و این علت مسلمان شدن زنان اروپایی است، چون این‌جا منزلت و حرمت و حریم دارند.

چرازن برای جمهوری اسلامی مزیت راهبردی است؟

علیرغم تبلیغ زیادبر علیه تفکراسلام درباره زن.آنها که از بیرون نگاه می کنندکرامت زن رادر اسلام به خوبی می فهمند.

به قول جان فیسک:غرب، مردسالارترین نظام  اجتماعی است،چون زن ها باید مطابق ایدئولوژی مردان رفتار کنند،تا مورد پسند باشند.

در کوچه‌مان دبستانی است، یک روز مادری را دیدم که کوله پشتی فرزندش در دستش است و دست فرزندش را هم گرفته‌است. اگر دقت کنید تماشا کردن این مادرانی که دست بچه‌ها را می‌گیرند اصلا یک لذتی دارد. به آن مادر گفتم:« خانم یک چیز به بچه‌ات یاد بدهم که برای دنیا و آخرتش باشد.» با تعجب گفت:« بفرما» و اتفاقاً به قول امروزی ها خیلی «های کلاس» بود. همان لحظه که می‌خواستم بگویم یک خانم دیگر هم با بچه‌اش آمدند و گفتم:« بچه‌ها اگر همه دنیا و آخرت را می‌خواهید دست مادرتان را همیشه ببوسید و جلوی بچه‌های دیگر این کار را انجام دهید تا یاد بگیرند.» هر دو با خوشحالی بسیار تشکر کردند. یکی از اهل معنا می‌گفت:« دست مادر دروازه بهشت است، اگر ببوسید دروازه جهنم به رویتان بسته می‌شود.» تا این اندازه در کائنات اثر دارد. چنین تفکری داریم. می‌خواهم بگویم اگر فرهنگ را (فرماندهی بشود) آن وقت ظرفیت‌های عجیبی داریم که می‌توانیم به دنیا عرضه کنیم.

تأمین آزادی و امنیت لازم برای رشد تشکل‌های اجتماعی در زمینه صیانت از زنان، راهکاری است که آنان را برای ورود به فضای مشارکت جویانه همراه با آمادگی برای مسابقه برای کسب جایگاه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی تربیت می‌کند.

در دیدگاه امام خمینی(ره)، زن مکلف به فعالیت هرچه مؤثرتر در جامعه اسلامی است؛ آن حضرت می‌فرماید: اسلام زن را مثل مرد در همه شئون دخالت می‌دهد. زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند و متناسب با چنین رشدی می‌تواند در ساختمان حکومت اسلامی مسئولیت‌هایی به عهده بگیرد. زن با مرد فرقی ندارد. تنها مرزی که آزادی زن در آن متوقف می‌شود، مرز خروج زن از شأن انسانی و قرارگیری او به عنوان بازیچه غرایز دیگران است.

از نظر امام خمینی رحمت‌الله علیه؛ هیچ مانعی برای پیشرفت زنان در جمهوری اسلامی نیست و اگر ما حدودی داریم برای اعتلای انسان است نه محدودیت، به آن مفهوم که مانع باشد و ایشان معتقد بودند زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند. در حقیقت ایشان راه را برای تحقق عدالت در حوزه زنان باز کردند.

اسلام احساس وظیفه، احساس مسئولیت و اهتمام را مخصوص مردان ندانسته چنانکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معتقد است «اینکه می‌فرماید «من اصبح لایهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» مخصوص مردان نیست؛ زنان هم باید به امور مسلمانان و جامعه اسلامی و امور جهان اسلام و همه مسائلی که در دنیا می‌گذرد، احساس مسئولیت کنند و اهتمام نمایند؛ چون وظیفه اسلامی است.»

انتهای پیام//

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار