سانسور سفر رئیسی به خوزستان از سوی مدعیان اصلاحات

روزنامه‌های زنجیره‌ای روز گذشته سفر رئیس‌جمهور به خوزستان را سانسور کردند با آنکه سفر صبح جمعه آیت‌الله رئیسی به استان محروم خوزستان بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت اما دیروز شنبه روزنامه‌های شرق، اعتماد، آرمان ملی، سازندگی، همشهری، دنیای اقتصاد و هفت صبح و کار و کارگر که این روزها از ضرورت همکاری و همدلی با دولت سخن می‌گویند، هیچ کدام در صفحه اول و یا تیترهای اصلی خود، خبر، تصویر و یا گزارشی در این خصوص منتشر نکردند.

به گزارش راه شلمچه، حتی روزنامه جمهوری اسلامی در ادبیاتی تند که حاکی از عمق عصبانیت بازندگان سیاسی است در سرمقاله‌اش حضور رئیس‌جمهور در غسالخانه بهشت زهرا (که نشان دهنده توجه رئیس‌جمهور به اقشار زحمتکش و کمتر دیده شده بود) را به باد انتقاد گرفت و آن را «تشریفاتی و نمایشی» خواند.

لازم به یادآوری است که رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه در اولین روز تشکیل دولت سیزدهم به بهشت‌زهرا رفت و با کارکنان زحمتکش آنجا دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی در دومین روز تشکیل دولت - آن هم در صبح جمعه و به صورت سرزده- به استان محروم خوزستان سفر کرد و در دیدار بی‌واسطه با مردم پای درد دل اقشار مختلف عشایر و روستائیان نشست.


بدون تردید مدعیان اصلاحات از سفر رئیس‌جمهور به خوزستان که از عزم راسخ و منش جهادی رئیس‌دولت برای رفع نابسامانی‌های مدیریتی و حل مشکلات پیش روی کشور خبر می‌دهد، عصبانی‌اند و چاره‌ای جز سانسور واقعیات ندارند!

شیطنت مدعیان اصلاحات و بازندگان انتخابات؛ آبروی دولت و حاکمیت در هم گره خورده است!
روزنامه ابتکار در مطلبی به قلم محمدعلی وکیلی (نماینده فراکسیون امید مجلس دهم) نوشت: مهم‌ترین فرصت جناب رئیسی، فعالیت در بستر اعتماد نظام است. پس از مرحوم‌هاشمی، هیچ رئیس‌جمهوری مانند رئیسی مورد اعتماد نظام قرار نگرفته است. تمام نهادهای حاکمیتی به او اعتماد صد درصد دارند و حتی بیشتر از اعتماد، آبروی آنها در هم گره خورده است؛ یعنی درصورت عدم توفیق این دولت، به یک معنا اعتبار کارآمدی کلیت حاکمیت زیر سؤال می‌رود.


در ادامه مطلب آمده است: خیلی قبل از انتخابات نوشتم تمام تخم مرغ‌های حاکمیت جهت ادعای کارآمدی در سبد رئیسی گذاشته شده است... دومین فرصت او، ادراک عمومی مثبت مردم است... سومین فرصت او نیز یکدست شدن حاکمیت است. حاکمیت یکپارچه، دیگر دچار تزاحم راهبردی نمی‌شود و همه ارکان، علی‌الاصول نباید دچار نزاع‌های فرسایشی و پرهزینه راهبردها شوند.


روزنامه شرق هم در مطلبی به قلم عباس عبدی نوشت: رأی اعتماد (مجلس به دولت رئیسی) به معناي هماهنگي كامل مجلس و دولت است. ساير نهادهاي حكومتي از جمله رياست دستگاه قضايي نيز از اين اتفاق استقبال كرده‌اند. نهادهاي نظامي و رسانه‌هاي رسمي و نهادهاي اقتصادي عمومي بزرگ مثل ستاد اجرايي فرمان امام، آستان قدس و كميته امداد، حتي شهرداري‌ها نيز در هماهنگي كامل و بدون چون و چرا با يكديگر و دولت هستند... وضع اين دولت از حيث حمايت نهادهاي قدرت و عدم مخالفت منتقدان حتي از دولت اول احمدي‌نژاد نيز خيلي بهتر است.... با اين ملاحظات آيا همه‌ چيز براي تحقق وعده‌ها آماده است؟! به عبارت ديگر آيا مقتضي موجود و مانع مفقود است؟


روزنامه آرمان ملی هم در یادداشتی به قلم زیدآبادی (فعال سیاسی اصلاح‌طلب) نوشت: اینک دولتی بر سر کار آمده است که برآیند مجموعۀ قوای حاکم و مورد تأیید و حمایت آنهاست. دولتی که شعار «ما می‌توانیم» را سرلوحه برنامه خود قرار‌داده و متعهد به رفع معضلات اجتماعی و ایجاد رونق اقتصادی و حفظ محیط زیست و مبارزه با رانت و فساد و دفاع از حقوق عمومی به‌خصوص صیانت از آزادی‌های مشروع شهروندان شده است. اکنون جامعه در انتظار تحقق این وعده‌هاست و هیچ عذری هم بخصوص از نوع کارشکنی رقیبان، قابل پذیرش نیست.


مدعیان اصلاحات که در انتخابات مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری شکست سهمگینی را متحمل شده‌اند برای توجیه شکست سعی می‌کنند دولت رئیسی را دولت حاکمیت القا و عنوان کنند که مسئولیت تمامی اقدامات رئیس‌جمهور و وزرا بر عهده رهبری است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا دولت‌های قبلی مورد حمایت حاکمیت نبوده‌اند؟


دولت‌های روحانی و شورای شهر پنجم ناکارآمد بودند
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت: دولت‌های «یازدهم و دوازدهم»- در مجموع- دوران خود را با ناکامی و ناکارآمدی به اتمام رسانید و اما شورای پنجمِ تهران به گونه‌ای عمل کرد که بسیاری بر این عقیده بوده و شاید همچنان نیز هستند که بخشی از ناکامی دولت‌های اول و دومِ حسن روحانی، نتیجه‌ انبوهی از بی‌تدبیری‌های شورای شهر تهران بود آن هم شورایی که خیلی بیشتر از دولت، رنگ و بوی اصلاح‌طلبی داشت.
در ادامه مطلب آمده است: از میانِ تمامی ناکارآمدی‌های شورای پنجمِ تهران بزرگ، شورایی که منتقدانش به آن شورای «نامگذاری» می‌گفتند (!) آنچه بیشتر به چشم می‌آید؛ ناتوانی در انتخاب شهردار در تراز پایتخت جمهوری اسلامی ایران بود تا جایی که نیمی و شاید بیشتر از نیمی از عمرِ چهارساله‌ شورای شهر تهران به چالش‌های انتخاب شهردار گذشت.


کاربران شبکه‌های اجتماعی از صبح جمعه رئیسی استقبال کردند
روزنامه آفتاب یزد در گزارش خبری مربوط به سفر سرزده رئیس‌جمهور به خوزستان، واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را منتشر کرد و نوشت: «حالا سفر یک روزه ابراهیم رئیسی به خوزستان مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را در پی داشته است.


یکی از کاربران در این باره نوشته است: «بعضیا جمعه تازه بیدار می‌شدند می‌فهمیدن بنزین گرون شده و مشکلی به مردم اضافه شده یه کسی هم هست جمعه بیداره و دنبال باز کردن گره دردمندی است.»
دیگری نوشت: «خداروشکر از دورانی که رئیس‌جمهورمون صبح جمعه خبردار می‌شد گذشتیم.»
کاربران دیگر نوشته‌اند: «رئیسی سرزده اومده اهواز! خداروشکر دیگه برخی مسئولین برای بنر خیرمقدم و از این دست پاچه‌خواری‌ها از بیت‌المال حروم نمی‌کنند»، «‎شهروند ایرانی با خیال راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای اعتراض خود را علیه مدیریت بیمارستان بیان می‌کند. رئیس‌جمهور در روز تعطیل برای تسریع در خدمت به مردم عازم خوزستان شده است»، «۲سال رئیس‌جمهور این مملکت از دفترش خارج نشد تا کرونا نگیرد. فراموش کرده بودیم که رئیس‌جمهور بدون تشریفات می‌تواند به استانی سفر نماید».

گلایه روزنامه اصلاح‌طلب از ستاد تنظیم بازار و قرارگاه مرغ و هویچ
روزنامه اینترنتی همدلی در مطلبی به موضوع گرانی‌ها پرداخت و نوشت: «ما این‌جا ستاد تنظیم قیمت بازار داریم. اصلاً فلسفه وجود چنین ستادی این است که بازار تنظیم نباشد تا وجود آنها توجیه پیدا کند؛ بازاری که تنظیم شده ستاد نمی‌خواهد، تعارض منافعِ وجود چنین ستادی با تنظیم بازار اجازه نمی‌دهد بازار کار خودش را انجام دهد.... ما اینجا کمیته رسیدگی به قیمت مرغ داریم، احتمالاً نمونه آن برای هویج (!) هم در آینده درست ‌شود، افرادی هم برای عضویت در این کمیته‌ها و ستادها یا حق عضویت می‌گیرند یا اضافه کار، یعنی برای همان کاری‌که انجام ندادند دوباره دستمزد می‌گیرند که این‌بار انجام دهند، اما آیا با اقدامات آنها قیمت مرغ و مشتقات مرغی تغییر کرد؟»

گفتنی است اخیراً، آخرین تورم دولت روحانی اعلام شد و بر اساس آمارهای در دسترس مرکز آمار ایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد، نرخ تورم سالانه کل کشور در ۹ سال گذشته بی‌سابقه بود. همچنین تورم یکساله خانوارهای شهری در مرداد ۱۴۰۰ طی ۱۷ سال گذشته رکورد زد.
بر اساس گزارش اخیر روزنامه دنیای اقتصاد (از روزنامه‌های حامی دولت روحانی)، دولت یازدهم و دوازدهم به ویژه در بازه زمانی ۹۷-۹۲ سیاست‌های اشتباهی را در زمینه اقتصادی در پیش گرفت که نه تنها به نتیجه مطلوب خود نرسید بلکه پیامد‌های زیان‌باری برای نظام بانکی و اقتصاد کشور به‌همراه داشت. رشد نقدینگی فزاینده، تورم بالا، بحران ارزی و تشدید ناترازی سیستم بانکی از آثار اجرای این سیاست‌هاست.

وضعیت بحرانی «فقر مسکن» در استان‌های کشور
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «نقشه استانی فقر مسکن» نوشت: محرومیت براساس ۷ پارامتر شامل «دسترسی به مسکن مقرون به‌صرفه، آب لوله‌کشی، سرانه استاندارد مساحت خانه، سرویس بهداشتی مناسب، مسکن بادوام، امنیت ملکی و فقر شدید» سنجش شده است. استان‌هایی که تعداد پارامترهای زیراستاندارد در آنها زیاد و از میانگین کشوری بدتر است، محروم‌ترین نقاط شناخته شده‌اند. اوضاع مسکن در سیستان و بلوچستان و کرمان در ۶ شاخص، بدترین است و استان‌های سمنان و مرکزی در هیچ شاخصی، از میانگین کشوری بدتر نیستند. تهران، چهاردهمین استان محروم در بازار کشوری مسکن معرفی شده است که در ۲ شاخص، اوضاع بدتر از میانگین کشوری را دارد. «فقر مسکن» براساس نتایج یک مطالعه رسمی بر کیفیت زندگی خانوارها اثر مخرب دارد. هرچقدر فشار هزینه مسکن بالا باشد، تأمین کالری موردنیاز خانوارها و همچنین هزینه‌های بهداشتی و آموزشی کاهش می‌یابد.
در ادامه مطلب آمده است: نتایج یک گزارش رسمی از بررسی وضعیت جمعیت مبتلا به فقر مسکن در کشور نشان می­‌دهد: جمعیت محروم از «مسکن مقرون به صرفه» در ایران 8/ 1 برابر متوسط جهان است. این مطالعات وضعیت بحرانی «فقر مسکن» در استان‌های کشور را نشان می‌دهد.
گفتنی است، دولت روحانی با رها کردن عرصه مسکن به مدت 5 سال به تورم افسارگسیخته مسکن و فشار بر مستأجران دامن زد. آخوندی وزیر مستعفی و بی‌کفایت مسکن در دولت روحانی با تمسخر مسکن مهر و عدم اهتمام به عرصه مسکن، هزاران شغل را از مردم دریغ کرد و موجب نابسامانی این بازار و جولان دلالان و ویژه‌خواران زالوصفت شد.


اگر عملکرد کمیسیون امید معیار سنجش شود!
روزنامه شرق در سرمقاله شماره دیروز خود به ذکر نکات محیرالعقولی پرداخته است. در این نوشتار می‌خوانیم: «کابینه دولت سیزدهم، نه از گردنه صعب‌العبور مجلس بلکه از اتوبان بهارستان به پاستور رفت. در‌این‌میان دور از انتظار نبود که وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش با اینکه تفاوتی جدی [!!] با دیگر وزرا نداشت، در ایستگاه پاستور از قطار کابینه جا بماند. این را هم به حساب بداقبالی حسین باغگلی بگذارید که مجلس برای نمایشِ اقتدار [!!] خویش به او رأی اعتماد نداد.»
نکته‌ای که در این متن بیش از همه جنبه طنز به متن داده آنجاست که نویسنده آورده: «شاید ابراهیم رئیسی باور دارد وزرا زمانی که در موقعیت اجرائی و در مقابل مسائل واقعی کشور قرار بگیرند، ناگزیرند برای برون‌رفت از مسائل و مشکلات چاره‌ای بیندیشند. اگر این باور محقق نشود، با صراحت باید گفت او رئیس‌جمهور تنهایی است در پاستور که باید دیگر حامیانش به یاری‌اش بشتابند...»
به عبارتی نویسنده مدعی شده وزرای پیشنهادی رئیسی هدف و برنامه ندارند و رئیس‌جمهور هم به این موضوع واقف است اما رئیسی تصور می‌کند که این وزرا وقتی در صحنه اجرایی رو در رو با مشکل قرار بگیرند لاجرم توانایی آنها برانگیخته می‌شود. این نگاه سرمقاله‌نویس روزنامه شرق مخاطب را به یاد فیلم‌ها و سریال‌هایی از شرق دور می‌اندازد که استاد پیری در معبد شائولین شاگردانش را در معرض خطر قرار می‌دهد تا ناگهان توانایی‌های آنها شکوفا می‌شود.


در این رابطه باید گفت امروزه جامعه دیگر از اصلاح‌طلبان حتی انتظار شکوفا شدن در لحظات مواجهه با مسائل و مشکلات را ندارند چرا که به تجربه دیده‌ایم این جماعت در چنین مقاطعی با مسائل و مشکلات همراهی می‌کنند مانند خرید میوه برای تنظیم بازار شب عید و اینکه مدیران تدبیر و امید حتی عرضه پخش این میوه‌ها را نداشتند و سرانجام پس از عید خبر فاسدشدن آنها در جامعه پیچید.
در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «اما رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی بیش از کابینه، آزمونی برای مجلس بود. آزمونی که نمایندگان نتوانستند از آن سربلند بیرون بیایند. نمایندگان مجلس به‌ویژه مخالفان وزرای پیشنهادی، درصدد بودند چهره‌ای مستقل از خود نشان دهند؛ اما در نهایت تلاشِ آنان هم باورپذیر نبود.»

این سطرهای اخیر چه می‌گویند؟! یعنی ملاک اصلاح‌طلبان برای مجلس خوب عدد است؟! یعنی اگر مجلس مثلاً به 5 گزینه رأی اعتماد نمی‌داد آن وقت مجلس خوبی بود؟! یعنی اصلاً برای اصلاح‌طلبان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی موضوعیت ندارد؟ بار دیگر ذکر یک نمونه برای بیان شیوه عملکردی اصلاح‌طلبان در دادن رأی اعتماد خالی از لطف نیست. در مجلس دهم و درست زمانی که فنر تورم در رفته بود و هر روز قیمت‌ها بالا می‌رفت و جامعه شدیداً به عملکرد اصلاح‌طلبان در دولت تدبیر و امید و مجلس دهم معترض بود، فراکسیون امید در برنامه‌ای نمایشی تصمیم به استیضاح محمد شریعتمداری گرفت. 

به گزارش کیهان، شریعتمداری از جمله اصلاح‌طلبان است که در دو دوره دولت اصلاحات وزیر بازرگانی بود و در دولت تدبیر و امید ابتدا وزیر صمت. دلیل اینکه می‌گوییم اقدام نمایشی در ادامه روشن می‌شود. شریعتمداری پیش از آنکه مجلس بخواهد کاری کند استعفا داد. یک هفته پس از استعفا از سوی روحانی به عنوان وزیر کار و رفاه اجتماعی معرفی شد. نکته حیرت‌آور اینکه فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس دهم که یک هفته قبل تصمیم به استیضاح شریعتمداری گرفته بود اعلام کرد که با وزیر کار شدن شریعتمداری موافق است و به این صورت به او رأی اعتماد داد.
آری با متر و میزان اصلاح‌طلبان نباید هم عملکرد مجلس یازدهم باب‌پسند آنها باشد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار