ائتلاف چراغ خاموش؛ خاتمی، روحانی و لاریجانی!

انتخابات آینده آبستن ائتلاف‌های تعیین‌کننده خواهد بود.

به گزارش راهشلمچه، اسماعیل گرامی‌مقدم (قائم‌مقام حزب اعتماد ملی) به روزنامه آرمان گفت: در کمیته سیاسی جبهه اصلاحات که بنده نیز عضو آن هستم، مصوب شده که آمار و ارقامی از استان‌های مختلف گرفته شود که از بین کسانی که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند چه میزان اصلاح‌طلب وجود دارد. هدف ما این است به یک جمع‌بندی برسیم. در شرایط کنونی ما اطلاعات دقیقی نداریم و به همین دلیل نمی‌توان به‌صورت قاطع عنوان کرد که رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده چه خواهد بود. سخنگوی جبهه اصلاحات عنوان کرده که این جبهه هیچ توصیه‌ای برای کسانی که قصد ثبت‌نام در انتخابات دارند نکرده است. باید منتظر ماند که از بین 48 هزار نفری که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند به چه میزان اصلاح‌طلب وجود دارد و در نهایت چه تعداد از آنها در صحنه باقی خواهند ماند.


وی افزود: آرایش سیاسی انتخابات مجلس هنوز مشخص نیست که آیا جریان اصلاح‌طلبی با لیست مستقل و با تابلوی اصلاح‌طلبی وارد انتخابات خواهد شد. این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان با راست میانه ائتلاف کنند.نکته دیگر این است که در جریان اصولگرایی آیا اتحادی شکل خواهد گرفت یا خیر.


وی گفت: اگر رویکرد نهادهای نظارتی به شکلی باشد که چهره‌های ملی و متعهد در صحنه حضور داشته باشند این احتمال وجود دارد که جریان‌های سیاسی و به‌خصوص جریان اصلاحات از ظرفیت‌های موجود در فضای انتخابات بهره ببرد و دست به ائتلاف بزند.در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان با اصولگرایان میانه‌رو ائتلاف کنند و در مقابل اصولگرایان قرار بگیرند.


گرامی‌مقدم در پاسخ این سؤال که «در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره نقش‌آفرینی افرادی مانند حسن روحانی و علی لاریجانی افزایش پیدا کرده است. به چه میزان این افراد می‌توانند به محور ائتلاف در انتخابات آینده تبدیل شوند؟، اظهار کرد: همه جریان‌ها و چهره‌های سیاسی می‌توانند در ائتلاف آینده نقش‌آفرینی کنند. افرادی مانند آقای خاتمی، روحانی و لاریجانی نیز از جمله افرادی هستند که می‌توانند در محوریت این ائتلاف قرار بگیرند. با این وجود چون هنوز شرایط انتخابات آینده مشخص نیست نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد.


تجاهل گرامی‌مقدم درباره ثبت‌نام نامزد‌های اصلاح‌طلب، در حالی است که پیش از این برخی اصلاح‌طلبان، جزئیاتی را در این‌باره منتشر کرده‌اند؛ از جمله:
- محمدرضا خباز، (معاونت امور تقنینی در معاونت پارلمانی دولت روحانی): پنج حزب اصلاح‌طلب از جمله اعتماد ملی، کارگزاران سازندگی، حزب اسلامی کار و خانه کارگر و حزب مردم‌سالاری به اعضای خود پیشنهاد دادند در انتخابات نامزد شوند.


- مصطفی کواکبیان اعلام کرد: از اصلاح‌طلب‌های مجلس دهم که آمار گرفتم، حدود ۲۵ نفر ثبت‌‌نام کرده‌اند، یعنی اگر همین افراد تأیید صلاحیت شوند می‌توان یک لیست (در تهران) ارائه کرد.


- مهدی آیتی فعال اصلاح‌طلب: حزب کارگزاران، شعبه‌های استانی‌‌اش را فعال کرده است.


- کمال‌الدین پیرموذن: افراد نزدیک به خاتمی، سیدحسن خمینی و لاریجانی و... پیگیری کرده‌اند تا افرادی برای نامزدی در انتخابات ثبت‌‌نام کنند. برخی افراد پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند اما نمی‌خواهند علنی کنند. در جلساتی که با برخی از این آقایان مثل جهانگیری، مرعشی، باهنر، لاریجانی و... داشتیم، قرار بود برای حضور بیشتر افراد، تلاش‌هایی صورت گیرد و آقای جهانگیری به جد تا حصول نتیجه نهایی پیگیر باشند. پیگیر هستم که بتوانیم ۱۷۰ کاندیدا را مورد حمایت قرار دهیم.
- جلال میرزایی عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس دهم: حسن روحانی یا علی لاریجانی و چهره‌هایی از این دست، سالیان متمادی در مناصب حضور داشته‌اند و برای جوانان و فعالان اصلاح‌طلب و معتدل دیگر حضور این افراد جذابیت چندانی ندارد و از حضور آنها در انتخابات استقبال نمی‌کنند. لاریجانی، جهانگیری، عارف و سایر احزاب به افراد نزدیک خود پیشنهاد کرده‌‌اند که ثبت‌نام کنند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار