امتحان پس‌داده سوئیسی!

 اینکه چرا مسئولان ورزش کشور برای سروسامان دادن به اوضاع یکی از بزرگ‌ترین و پرهوادارترین باشگاه‌های فوتبال ایران باز هم دست به دامان شخصی خارج‌نشین و دوتابعیته شده‌اند اولین علامت سؤالی است که در ذهن ایجاد می‌شود.

به گزارش راه شلمچه، انتخاب علی خطیر به عنوان سرپرست مدیرعاملی استقلال سؤال‌های زیادی را در ذهن ایجاد می‌کند. نگاهی به عملکرد او طی چهار سال گذشته باعث ایجاد این سؤالات می‌شود.

سؤال‌هایی که پاسخ آن‌ها می‌تواند راه نجات استقلال از بحرانی باشد که سال‌هاست گریبانگیر این باشگاه و تیم شده است.

یک دوتابعیتی دیگر
علی خطیر، مدیر سوئیس‌نشینی است که یک‌بار امتحانش را در استقلال پس داده و نمره قبولی هم نگرفته است. اینکه چرا مسئولان ورزش کشور برای سروسامان دادن به اوضاع یکی از بزرگ‌ترین و پرهوادارترین باشگاه‌های فوتبال ایران باز هم دست به دامان شخصی خارج‌نشین و دوتابعیته شده‌اند اولین علامت سؤالی است که در ذهن ایجاد می‌شود. یعنی در کشور قحط‌الرجال مدیریتی است که باید سکان مدیریت استقلال به دست کسی سپرده شود که حتی حاضر نیست خانواده‌اش در ایران زندگی کنند؟


ضمن اینکه کارنامه قبلی سرپرست جدید استقلال هم چنگی به دل نمی‌زند که حداقل مسئولان به‌خاطر عملکردش دوباره متوجه او شده باشند و خطیر را ناجی آبی‌ها بدانند!


بازگشت عامل بدهی بزرگ
مرداد ۹۷ بود که امیرحسین فتحی، مدیرعامل وقت استقلال علی خطیر را به عنوان معاون اجرایی باشگاه جانشین پندار توفیقی کرد. استقلال در آن مقطع هم درست مثل امروز با مشکلات عجیب و غریبی دست به گریبان بود. خطیر بعد از اخراج وینفرد شفر و گادوین منشا، آندرا استراماچونی را به استقلال آورد، اما خودش بلافاصله استعفا داد و رفت، متعاقب آن استراماچونی هم دست آبی‌ها را در پوست گردو گذاشت و رفت تا سنگین‌ترین پرونده بدهی تاریخ باشگاه تشکیل شود. پرونده‌ای که تا قبل از بازگشت دوباره خطیر به استقلال برای آبی‌ها دردسرساز بود. همین‌جا هم یک سؤال مطرح می‌شود و آن اینکه چرا باید مدیریت استقلال به شخصی واگذار شود که یکی از مسببان اصلی بر باد رفتن میلیارد‌ها تومان از بیت‌المال است؟


متخصص در فرار!
خطیر همین کار را در سال ۱۴۰۰ با تراکتور انجام داد. او براساس تصمیم مجمع‌عمومی باشگاه تراکتور به عنوان عضو جدید هیئت مدیره این تیم تبریزی انتخاب شد. او مسئول بستن این تیم برای فصل جدید شد و قربان بردیف را به عنوان سرمربی تیم به ایران آورد، اما بعد از پایان فعالیت تراکتور در نقل و انتقالات تابستانی، تصمیم به جدایی از این باشگاه گرفت و همه از سرنوشت بردیف و تراکتور هم باخبرند. سؤال سوم اینجاست؛ چگونه شخصی که ثبات کاری ندارد و حاضر نیست حتی پای انتخاب‌های خودش هم بایستد می‌تواند استقلال بحران‌زده امروز را مدیریت کند؟


پول، پول و باز هم پول
بدون هیچ تردیدی مشکل امروز آبی‌های پایتخت کمبود پول و تأمین منابع مالی است. گفته می‌شود یکی از دلایلی که نام خطیر به عنوان سرپرست استقلال انتخاب شده توانایی او در تأمین منابع مالی است که البته همین مسئله چهارمین سؤال را مطرح می‌کند که اگر او می‌توانست منابع مالی پیدا و به باشگاه تزریق کند چگونه استقلال با این همه بدهی بجا مانده از دوران مدیریت او دست و پنجه نرم می‌کند؟


علی خطیر با علی سامره، سرپرست جدید تیم استقلال جلسه برگزار کرد، اما همه منتظر برگزاری جلسه او با جواد نکونام هستند، جلسه‌ای که نتیجه آن در آینده پیش‌روی استقلال تأثیر بسزایی خواهد داشت.

در انتظار افشاگری تازه
به هر حال در دور باطل مدیران فوتبال ایران قرعه باز هم به نام علی خطیر افتاده تا از سوئیس بیاید و مدیریت استقلال را قبول کند. اینکه این‌بار خطیر تا کجای کار پای استقلال می‌ایستد را فقط باید منتظر باشیم و ببینیم. اما نکته مهمی که در این میان شاید مغفول مانده، این است که خطیر بعد از جدایی از استقلال طی یک افشاگری در رسانه‌ها فدراسیون فوتبال را متهم به فساد کرد. متعاقب آن کمیته اخلاق وی را به دلیل «نقض مقررات اخلاقی فوتبال» به مدت پنج سال از حضور در مسابقات فوتبال و فوتسال و پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان محکوم کرد. هرچند که این حکم بعد از سه ماه شکسته و خطیر تبرئه شد، اما اوضاع کنونی استقلال و سابقه مشخص علی خطیر در فوتبال ایران ناخودآگاه باعث می‌شود که خیلی زودتر از آنچه تصورش را می‌کنیم منتظر افشاگری‌های دوباره خطیر باشیم. افشاگری‌هایی که رسم فوتبال ایران است و بعد از رفتن‌ها صورت می‌گیرد، اما خطیر این‌بار چه خواهد کرد را منتظر می‌مانیم.

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار