خجالت عراقچی از بازگو کردن پیشنهادات آمریکایی‌ها!

 توضیحات مقامات آمریکایی از نشست وین و همچنین صحبت‌های یک منبع آگاه در تیم مذاکراتی نشان می‌دهد پیشنهادات آمریکایی‌ها به دولت روحانی انقدر «بی‌ارزش» است که عباس عراقچی حتی از توضیح دادن دادن آنها خجالت می‌کشد.

به گزارش راه شلمچه، روز گذشته رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون امنیت ملی در جریان محتوای مذاکرات وین قرار دارد ضمن ابراز بی اطلاعی از مباحث مطرح شده در مذاکرات گفت: «پیش از آغاز مذاکرات، آقای ظریف و آقای عراقچی به کمیسیون آمدند و کلیاتی را در این باره مطرح کردند اما این مربوط به دور اول مذاکرات است. ما مطلقاً در جریان جزئیات مباحثی که می‌خواهند داشته باشند نیستیم و آنها قبل از مذاکرات هیچ چیز را با کمیسیون مطرح نکردند و در این زمینه نظری هم از کمیسیون نگرفتند.»

 

این صحبت‌ها نشان می‌دهد قوه مقننه و کمیسیون امنیت ملی نیز مانند مردم از اتفاقاتی که در نشست وین می‌افتد بی خبر هستند.

 

اعضای تیم مذاکره کننده نیز به صحبت‌های کلی و امیدوار کننده بسنده می‌کنند. به عنوان مثال عراقچی مذاکرات را در مسیر درست معرفی کرده و تاکنون از اینکه آمریکایی‎‌ها در این مذاکرات چه پیشنهادهایی را مطرح کرده اند و یا واکنش آنها به پیشنهادات دولت ایران چه بوده چیزی نگفته است.

 

خبرهای منتشر شده از تیم مذاکره کننده بدون هیچ قرائنی با امیدواری فراوان به جامعه تزریق می‌شود. به عنوان نمونه علی اکبر صالحی 14 فروردین ماه ضمن این نکته که به مذاکرات خوشبین است به مردم وعده داده بود: «یک هفته صبر کنید، بحث برجام مشخص می‌شود.» اما تاکنون بیش از دو هفته از این وعده گذشته است و هر روز بر گره کور مذاکرات افزوده شده است.

 

آمریکایی‌ها چه می‌گویند؟

برخلاف وزارت امور خارجه دولت روحانی که با نامحرم دانستن مردم سعی در کتمان واقعیات دارد اما دولتمردان آمریکایی به صراحت نظرات خود را از ابتدای مذاکرات مطرح کرده‌اند. چه جایی که رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران که این روزها در وین مشغول مذاکره است به تندی از پافشاری ایران بر رفع همه تحریم‌ها به صورت یکجا انتقاد کرد و چه روز گذشته که دولت امریکا پیشنهادات خود به ایران را توضیح داد.

 

وزارت امورخارجه آمریکا بعد از دور اول مذاکرات وین گفتگوی تلفنی با تعدادی از خبرنگاران برگزار کرد و توضیحات واضحی از مذاکرات و پیشنهادات خود داد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا تحریم ها را به سه دسته تقسسیم کرده و گفته قسمتی از تحریم‌ها اساسا از نظر هیات حاکمه آمریکا قابل برداشته شدن نیست. این سه دسته عبارت‌اند از: ۱-تحریم های مغایر با برجام ۲-تحریم هایی که در دوره ترامپ وضع شده ۳-تحریم ها با برچسب تروریسم حقوق بشر، موشکی و....

 

این مقام وزارت خارجه صراحتا می گوید امریکا آماده لغو دسته اول تحریم ها است. دسته دوم تحریم ها بسیار حجیم و درهم تنیده است و باید در یک کار پرزحمت و زمان بر بررسی شوند و اگر در آنها مغایر با برجام بود احتمالا تعلیق می شوند و دسته سوم تحریم ها مشروع و قانونی است و امریکا به هیچ وجه انها را لغو نخواهد کرد!

 

این مواضع وزارت امور خارجه آمریکا برخلاف صحبت‌های کلیشه‌ای و کلی عراقچی نشان می‌دهد که پیشرفتی در مذاکرات انجام نشده است. آمریکایی‌ها به هیچ عنوان حاضر نیستند تحریم‌های وضع شده توسط دونالد ترامپ و همچنین تحریم‌هایی که با برچسب‌های جدید و غیرهسته‌ای به ایران تحمیل کرده‌اند تا مانع مراودات ایران شوند را حذف کنند.

 

تایید صحبت‌های یک منبع آگاه در تیم مذاکراتی

پیش از صحبت‌های وزارت خارجه آمریکا و در سکوت خبری تیم مذاکره کننده ایرانی، یک منبع آگاه از «تله تقسیم بندی تحریم‌ها» توسط آمریکا پرده برداشته بود.  این منبع آگاه اعلام کرده بود که آمریکا تحریم‌های دوران ترامپ را به سه بخش «قابل رفع، قابل مذاکره و غیرقابل رفع» تقسیم کرده و این طرح را مبنای توافق جدید خود با ایران می‌داند. وی گفته بود آنچه برای ایران اهمیت دارد بازگشت آمریکا به تعهدات، رفع کامل تحریم‌ها و سپس راستی آزمایی ایران از این اقدامات است تا پس از آن محدودیت‌های برجامی برای کشورمان از سرگرفته شود.

 

رهبرانقلاب: پیشنهادهای آمریکایی‌ها متکبّرانه و تحقیرآمیزاست. حتّی قابل نگاه کردن نیست

25 فروردین ماه نیز رهبرانقلاب پیشنهادات آمریکایی‌ها به تیم مذاکره کننده دولت روحانی را متکبرانه و تحقیرآمیز خوانده بودند که حتی ارزش نگاه کردن ندارد. ایشان در توضیح هدف آمریکایی‌‎ها از طولانی کردن مذاکرات فرمودند: «اینکه آمریکایی‌های دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرفها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، میخواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما میدهند، اقرار میکنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریمها برداشته بشود -چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آنها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد- لذا بایستی آنها کاری را که ما میگوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق میکنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آنها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.»

 

هدف دولت از کش دادن مذاکرات و تزریق دروغین امیدواری از نتیجه دادن نشست وین چیست؟ 

به نظر می‌رسد کار کردن روی پیشنهادات ناچیز و دست چندم توسط تیم عراقچی و کش دادن مذاکرات بیشتر از اینکه با هدف رفع تحریم‌ها باشد به دنبال شرطی کردن جامعه و دوقطبی‌سازی در کشور است. دولتمردان سعی دارند تا برخلاف اظهارات واضح مقامات آمریکایی شرایط را به گونه‌ای ترسیم کنند که گویی اتفاقات امیدوار کننده‌ای افتاده و جوبایدن واقعا «هلی لی من توبه» گفته است. 

 

گروگان‌گیری افکارعمومی با این بازی ناپسندیده و نهایتا مقصرنمایی از منتقدان داخلی به دلیل رفع نشدن تحریم‌ها و به نتیجه نرسیدن مذاکرات آن هم در شرایطی که دشمن با حادثه تروریسیتی در نظنز و اعمال تحریم‌های جدید دشمنی خود را به اوج رسانده، گرچه نمی‌تواند منافع ملی را تحقق بخشد، اما احتمالا برای جناح نزدیک به دولت آورده سیاسی خواهد داشت.

 

منبع؛ رجانیوز

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار