دلالی معاون مدیر کل برای واردات ۱۲۰ خودرو هیوندا

وارد‌کنندگان به مسئولان دفتر معاون مدیر کل رشوه‌های دلاری و ریالی می‌دادند و با وجود ممنوعیت ثبت‌سفارش، کار واردکنندگان خودرو در چشم به هم زدنی انجام می‌شد.

به گزارش راه شلمچه، دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۹۹ متهم پرونده موسوم به ثبت سفارش خودرو، دیروز به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.

تسلط به تمام امور واردات بدون هیچ‌سوادی!
در ابتدای جلسه، قاضی صلواتی ضمن تفهیم اتهام به محمد آذرمهر (متهم ردیف هشتم) وی را برای بیان دفاعیات به جایگاه فراخواند.
آذر مهر در بیان دفاعیات خود گفت: من به عنوان بازرگان و وارد‌کننده خودرو خارجی در این پرونده مطرح بوده‌ام و اتهام انتسابی را که مشارکت در اخلال گسترده در نظام اقتصادی کشور و ۲۷ فقره جعل رایانه‌ای از طریق تغییر یا ایجاد داده‌های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن داده به آن‌ها در جریان ثبت‌سفارش خودرو است، قبول ندارم. وی افزود: در خصوص جعل رایانه‌ای، سواد ندارم و دسترسی به سامانه ثبت‌سفارش خودرو هم نداشتم و بر اساس مجوز قانونی ثبت سفارش را انجام داده‌ام. هیچ تسهیلات دولتی هم برای واردات خودرو نگرفته‌ام. ضمن آنکه تمامی عوارض، مالیات ناظر بر فرایند ثبت سفارشات خودرو را در سامانه پرداخت هم کرده‌ام.
تعجب قاضی از ثبت‌سفارش
آذر مهر در پاسخ به سؤال قاضی صلواتی مبنی بر اینکه بعد از ممنوعیت ثبت سفارشات خودرو، چگونه و چه تعداد ثبت‌سفارش غیر قانونی داشتید، گفت: تمامی ثبت سفارشات من توسط خانم اسداللهی و آقای رشیدزاده (از مسئولان دفتر معاون مدیر کل مقررات سازمان توسعه تجارت) صورت می‌گرفت و بخشی از مجوز‌های ثبت‌سفارش من قبل از ۱۲/۱۰/۹۵ بوده که در بازه زمانی مذکور ثبت‌سفارش و ترخیص نداشته‌ام.
قاضی صلواتی خطاب به آذرمهر گفت: با وجود ممنوعیت ثبت‌سفارش خودرو چگونه ثبت سفارش کردید؟
آذرمهر پاسخ داد: متولی اخذ مجوز و مسئول ثبت‌سفارش خودرو خانم اسد‌اللهی و آقای رشیدزاده برای ثبت‌سفارشات من بوده‌اند، زمانی که آقای فرزاد محمدی (معاون مدیر کل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت) کارت بازرگانی افراد را می‌بست و مانع از ثبت‌سفارش خودرو می‌شد، من با پرداخت ۳۰ میلیون تومان به خانم اسداللهی که کارپرداز و کارمند آقای فرزاد محمدی بود برای ثبت‌سفارشات خودرو اقدام کردم.

واریز پول به حساب پسرخاله
قاضی صلواتی با بیان اینکه متهم آذر مهر صراحت و صداقت در بیان دفاعیات خود ندارد از وی خواست به حاشیه نپردازد و مبالغی را که به افراد داده، به طور دقیق و مشخص بیان کند.
آذرمهر گفت: خانم اسداللهی برای ثبت‌سفارش خودرو از من ۳۰ میلیون تومان وجه نقد گرفته‌است، همچنین آقای رشید‌زاده که برای ثبت‌سفارش خودرو رابط بین کارمند و دلال بوده‌است، به حساب پسر خاله وی، به نام آقای کیوان ۱۹ میلیون تومان واریز وجه داشته‌ام.
قاضی صلواتی از آذرمهر پرسید: مبالغ را به صورت قانونی پرداخت کردید یا رشوه دادید؟
آذرمهر هم پاسخ داد: ندانسته برای ثبت‌سفارش خودرو به خانم اسداللهی و آقای رشید زاده پول داده‌ام.
قاضی صلواتی سپس خطاب به آذرمهر گفت: صراحت و صداقت در پاسخگویی برای دادگاه را ندارید.

ثبت‌سفارشات با تأیید سازمان توسعه و تجارت!
در ادامه جلسه دادگاه، نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه بیان کرد: مبالغ پرداختی از جانب آقای آذر مهر به خانم اسداللهی و آقای رشید زاده غیر‌قانونی و تخلف بوده‌است. متهم مدعی است ثبت‌سفارشات قانونی بوده و ایرادی به آن وارد نیست که این ادعا کاملاً خلاف واقع است و ۱۲۰ دستگاه هیوندای توسان ثبت‌سفارش شده توسط آذر مهر در همین راستا و به صورت غیر‌قانونی بوده‌است.
آذرمهر هم مدعی شد: پس از انسداد کارت بازرگانی‌ام، معادل ۳۷هزار دلار به خانم اسداللهی برای ثبت‌سفارشات غیر‌قانونی پرداخت کرده‌ام. همچنین تمدید ثبت سفارشات خودرو را سازمان توسعه و تجارت تأیید کرده‌بود و آقای فرزاد محمدی (معاون مدیرکل صادرات و واردات) بیش از این مبالغ رشوه گرفته‌اند.
یزدانی‌فر، نماینده دادستان نسبت به ادعای آذرمهر واکنش نشان داد و گفت: بر اساس متوقف شدن فرآیند ثبت‌سفارش خودرو، تمدید ثبت‌سفارشات متهم، مورد تأیید سازمان توسعه و تجارت نبوده و ورود به سامانه ثبت‌سفارش خودرو در بازه زمانی ۱۲/۱۰/۹۵ انجام شده‌است. در واقع سامانه در این‌بازه زمانی طبق قانون بسته و دستکاری در سامانه، غیر‌قانونی و تخلف است.

خودرو در دست اموال تملیکی
در ادامه دادگاه، قاضی صلواتی ضمن تفهیم اتهام به یک وارد‌کننده دیگر به نام محمد‌حسین ممتحن (مدیر عامل شرکت بازرگانی خودرو فریان) وی را برای بیان دفاعیات به جایگاه فراخواند. ممتحن هم به جایگاه آمد و گفت: در فرآیند و روند صدور ثبت‌سفارشات خودرو نقشی نداشته‌ام، ضمن آنکه بابت هر ثبت‌سفارش خودرو مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به خانم اسد‌اللهی پرداخت کرده‌ام.
وی افزود: از ۱۲۰ دستگاه خودرو ثبت‌سفارش شده من، ۷۰ دستگاه توسط سازمان اموال تملیکی توقیف شده و ۵۰ خودرو خارجی دیگر به دست مشتریان رسیده‌است.
ممتحن در ادامه دفاعیات خود مدعی شد: شرکت من (خودرو فریان) در بازه زمانی ۱۰ روزه که عملیات ثبت‌سفارشات خودرو الزاماً باید بسته می‌شد، ثبت‌سفارش نداشته‌است، در ثبت‌سفارشات خودرو نیز هیچ تخلفی انجام نداده‌ام.
در این هنگام قاضی صلواتی ضمن اعلام ختم جلسه دادگاه، ادامه دفاعیات متهم و پاسخ‌های دادستان را به جلسه بعدی موکول کرد.

     

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار