آیت‌الله رئیسی در دانشگاه تهران:

یادداشتی به رئیس‌جمهور دادم که اجرای بدون مقدمه افزایش نرخ بنزین عواقبی دارد

رئیس قوه قضاییه گفت: جابه جایی‌های ما در دستگاه قضایی پایان نپذیرفته است و همچنان برای اجرای تحول جابه جایی خواهیم داشت تا تحول رخ دهد.

 به گزارش راه شلمچه،  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته با حضور در آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران اظهار داشت: ۱۶ آذر نماد ضد استبدادی و ضد استعماری دانشگاه و دانشجو است. این نماد نقش دانشجو و دانشگاه را از جامعه نشان می‌دهد چراکه آن روز احساس خطر دانشگاه نسبت به خطر نفوذ بیگانگان بود.
رئیسی با‌اشاره به نقش دانشجویان در شکل‌گیری و ثبات انقلاب اسلامی گفت: دانشجویان دنبال قدرت نیستند بلکه به دنبال تحقق آرمان‌های بلند هستند و جریان دانشجویی کشور باید آگاه، با بصیرت، دغدغه‌مند نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بماند و نقش شما دانشجویان بسیار تعیین‌کننده است.
وی با بیان اینکه نباید مطالبات دانشجویی به عنوان یک مشکل تلقی شود، افزود: رساندن صدای مردم به همه نشان از حق‌خواهی است. بحث جناح سیاسی خاص نیست، بلکه جریان دانشجویی باید جریان انقلاب و نظام باشد و در برابر هر ایرادی که به کشور تلقی شود مسئولیت داشته باشد.

 بین معترضان و اغتشاشگران فرق می‌گذاریم
رئیس‌دستگاه قضا با بیان اینکه پرونده‌ای را به ما دادند مبنی بر واردات غیرقانونی ۴۴۰ خودرو، بررسی کردیم دیدیم بیش از چهار هزار خودرو بدون دادن مالیات وارد شده، گفت: هیچ پرونده‌ای در قوه قضائیه زیر میز نخواهد رفت، همه پرونده‌ها روی میز است.
رئیسی با بیان اینکه دفاع از آزادی‌های مشروع جزو برنامه‌های اصلی ماست، ادامه داد: بایدکرسی‌های آزاداندیشی تقویت شود و توهین به هیچ کس نشود، اما انتقاد به همه جایز است.
وی با بیان اینکه ما بین اعتراض‌کننده و اغتشاشگر فرق می‌گذاریم، خاطرنشان کرد: بین جرم سیاسی و امنیتی فرق می‌گذاریم. یک استاد، دانشجو و فعال سیاسی قلمی زده و خطایی کرده، این فرق می‌کند با آنکه دنبال اخلال در امنیت و براندازی است.
 

مهم‌ترین هدف دولت اسلامی اجرای عدالت است
رئیس‌قوه قضائیه اظهار داشت: منظور از عدالت در دستگاه قضا عدالت اجرایی است. طبیعتا اولین قدم، قانون عادلانه و مجریان عادل هستند و در این رابطه اقدام به موقع بسیار مهم است. عدالت باید به صورت گفتمان قالب درتمام سطوح نظام باشد و مشخص شود که مهم‌ترین هدف دولت اسلامی اجرای عدالت است.
رئیسی افزود: باید اجرای قانون را همگان محور قرار دهند و همه باید احساس کنند بی‌قانونی ضد ارزش است و لذا اجرای عدالت نکته محوری است و گفتمان قالب در دانشگاه هم باید اجرای عدالت باشد.

بعضی از خصوصی‌سازی‌ها بر فنا دادن اموال مردم و بیت‌المال است
وی با اشاره به موضوع مبارزه با فساد یادآور شد: اینکه همه یکباره در جمهوری اسلامی معصوم شدند درست نیست، زیرا امکان خطا و‌اشتباه در همه وجود دارد، البته فساد و تخلف با یکدیگر متفاوت هستند. فساد یعنی دست زدن به بیت‌المال و حقوق مردم، دزدی، ارتشا، رانت خواری و نمی‌توان از این امور گذشت؛ امروز باید همه دستگاه‌ها دایره مبارزه با فساد داشته باشد.
رئیس‌دستگاه قضا تاکید کرد: وظیفه ما برخورد با مفسد است و هرکجا مفاسدی ببینیم برخورد می‌کنیم، اما ساختار فسادزا هم باید ازبین برود.
رئیسی با بیان اینکه داد مردم در گوشه و کشور خصوصی‌سازی است، گفت: بعضی از خصوصی‌سازی‌ها بر فنا دادن اموال مردم و بیت‌المال است و نمی‌توان آنرا خصوصی‌سازی دانست، آنچه قانون تدوین کرده است با آنچه که انجام شده مغایرت دارد.

 همه موارد خصوصی‌سازی را پیگیری خواهیم کرد
وی ادامه داد: دلیل رفتن من به تبریز و ماشین سازی خصوصی‌سازی‌های آن بود. در مقطعی آقایی به نام «حاج قربان علی» که نه سواد کار ماشین سازی داشت و نه تخصص و اهلیت قانونی با گرفتن۳۰۰ میلیون دلار به عنوان تسهیلات بانکی در بازار آزاد آن را فروخت و این شرکت را به عنوان خصوصی‌سازی خرید. او هیچ آورده‌ای نداشت و تمام آن مال مردم بود و کم کم این نگین درخشان دچار مشکل شد و دستگاه قضا حاج قربان علی را محکوم کرد و ماشین سازی را به فردی متخصص سپرد.
رئیس‌قوه قضائیه گفت: نشست بعدی من با کارکنان اراک بود و مسئولان به من گفتند آنچه کارگران گفتند حرف ما هم هست و نمونه این موارد در تمام استان‌ها وجود دارد و دستگاه قضا پیگیری‌ها را انجام داد و ما نسبت به این‌ها جا نخوردیم و نخواهیم خورد.
رئیسی با بیان اینکه پرونده خصوصی‌سازی در دستور کار است، گفت: اجازه نخواهیم داد یکی از این پرونده‌ها دیگر در کشور انجام شود و ما تمام موارد را پیگیری خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: فرار مالیاتی دیگر نخواهیم داشت. وقتی می‌گویم اصلاح ساختار‌ها آقایی که اخیرا دستگیر شده از افراد شاخص است و سه هزار میلیارد به بانک بدهکار است و مدت‌ها است پول را پرداخت نکرده و هنوز پرونده به دادگاه نرفته دو هزار و500 میلیارد بدهی معوقه را پرداخت کرده است. معوقه بانکی و فرار مالیاتی نباید وجود داشته باشد ما می‌دانیم درآمد هرکسی چقدر است و دیگر زمانی نیست که کسی خبر نداشته باشد.
رئیس‌دستگاه قضا با بیان اینکه چرا باید معوقه بانکی ایجاد شود، گفت: اصلاح ساختار بانکی از آن دسته‌هایی است که باید حتما انجام شود.
رئیسی تصریح کرد: فریاد شما دانشجویان و اقدام ما به عنوان دستگاه قضا کاخ مفسدان را ویران می‌کند و خانه مستضعفان را آباد خواهد کرد.

 بین جرم سیاسی و امنیتی تفاوت قائل هستیم
وی با تاکید بر دفاع از آزادی مشروع افزود: آزادی باید در راستای مبارزه با فساد باشد. در راه آزاد اندیشی باید اصلاح‌گری، انتقاد و سؤال انجام شود و مسئولان در تمام رده‌ها باید آن‌را مغتنم بشمرند و آزادی مشروع باید برای همه به رسمیت شناخته شود.
رئیس‌دستگاه قضا اظهار داشت: ما بین اعتراض‌کننده و اغتشاشگر، بین جرم سیاسی و امنیتی فرق می‌گذاریم. یک فعال مدنی و استاد سختی گفته و خطایی کرده، او با فردی که به دنبال براندازی است فرق دارد.
رئیسی تاکید کرد: حتما جرم سیاسی غیر از جرم امنیتی است و من از ابتدایی که آمدم این موضوع را اعلام کردم و نسبت به جریان کارگری و دانشجویی فرق می‌گذاریم.

به رئیس‌جمهور گفتم اجرای بدون مقدمه افزایش نرخ بنزین عواقبی دارد
وی با‌اشاره به شورای هماهنگی اقتصادی گفت: سال ۹۶ و در زمان مشکلات ارز زمزمه‌های متعددی مطرح شد و مقام معظم رهبری فرمودند دولت باید بماند و اگر جایی مشکلی وجود داشت شورای هماهنگی به دولت کمک کند و این شورا اتمام حجتی است به تمام دولتمردان تا مسئولی نتواند بگوید اختیار نداشتم.
رئیس‌دستگاه قضا افزود: برخی از مصوبات این شورا اعلام شده و برخی هم خیر؛ این شورا جای مجلس و شورای نگهبان را نمی‌گیرد.
رئیسی با‌اشاره به موضوع افزایش نرخ بنزین اظهار داشت: دولت چند سال این کار را نکرد و دلایلی برای خودشان دارد، به نظر ما اگر در این پنج سال با شیب ملایم قیمت سوخت تغییر می‌کرد این مشکلات ایجاد نمی‌شد. پیشنهاد دولت این بود که درآمد حاصل به مردم داده شود که این موضوع در شورای هماهنگی مصوب و به رهبری تقدیم شد.
وی با بیان اینکه این موضوع بدون اقناع همگانی و زیرساخت‌های لازم مانند کارت سوخت انجام شد، گفت: من به صورت غیر رسمی از اجرا مطلع شدم. چند روز قبل از اجرا یادداشتی رسمی به رئیس‌جمهور دادم که این طرح عواقبی دارد چرا که اقدامات مقدماتی انجام نشده و اقناع مردمی صورت نگرفته است.

دشمنان بر موج اعتراضات به حق مردم سوار شدند
رئیس‌قوه قضائیه گفت: این قضیه اجرا شد، اعتراضات مردم برانگیخته شد، چون افزایش قیمت تبیین نشده بود. دشمنان هم بر موج اعتراضات به حق مردم سوار شدند و اغتشاشگران صدمات و خساراتی به بار آوردند.
رئیسی با‌اشاره به آزادی دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر افزود: در اصفهان هم گفتم رفراندوم پیشکش، مردم را در جریان اجرای طرح‌ها بگذارید.

پیگیر پرونده ۱۸ میلیارد دلاری_ هستیم
وی ادامه داد: در مبارزه با فساد درون قوه قضائیه دیدید که ادعا نکردیم و انجام دادیم. در مبارزه با فساد در میان برخی قضات به محض اینکه گزارشی در مورد زیر سؤال رفتن قاضی به ما برسد، اولین اقدام عزل قاضی است. بعد هم که مسئله کیفری می‌شود و به جرم او مانند مردم عادی رسیدگی می‌شود.
رئیس‌دستگاه قضا با بیان اینکه گاهی یک مسئول ترک فعلش خسارت سنگینی دارد، بنای ما رسیدگی به این موارد است، گفت: در مورد پرونده‌های خاص، مخصوصا پرونده ۱۸ میلیارد دلاری در حال رسیدگی و تحقیقات هستیم.

حواشی جلسه
گفتنی است، پیش از سخنان رئیس‌قوه قضائیه، مجری مراسم در ابتدا از آزادی آخرین دانشجوی بازداشت شده در حوادث اخیر خبر داد و گفت: براساس خبر خوشی که به ما دادند، آخرین دانشجوی بازداشتی در حوادث اخیر آزاد شده است.
در ادامه رئیس‌دانشگاه تهران و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و جنبش عدالتخواه دانشجویی آرمان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.


منبع؛ باشگاه خبرنگاران
همچنین به دعوت دانشجویان، یکی از کارگران شرکت هپکو در این مراسم به بیان مسائل و مشکلات پیرامون این شرکت پرداخت.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار