21 بهمن 1357 چه گذشت؟

تهران صحنه نبردی بی امان است، مقاومت همافران و مردم در مقابل حمله گارد شاهنشاهی تا صبح امروز ۲۱ بهمن ادامه داشته، و امروز این نبرد به اوج خود می‌رسد...
به گزارش راه شلمچه، 21 بهمن 1357، شهر تهران، تبدیل به میدان جنگ شد و کلانتری‌ها و مراکز انتظامی یکی پس از دیگری به کنترل مردم در آمد. افراد نیروی هوائی با کمک مردم مسلح توانستند حلقه محاصره گارد را بشکنند و آن‌ها را عقب برانند.


 ساعت ۱۰ صبح اسلحه‌خانه‌ی نیروی هوایی به همت مردم و کمک همافران فتح می‌شود مردمی که تا امروز با دست خالی جلوی گارد شاهنشاهی ایستاده بودند حالا سلاح به دست می‌گیرند...
مردم دسته دسته به خیابان‌ها آمده اند به یاری آسیب دیدگان می‌شتابند...

شهر تهران، تبدیل به میدان جنگ شده و کلانتری‌ها و مراکز انتظامی یکی پس از دیگری به کنترل مردم در آمده. افراد نیروی هوائی با کمک مردم مسلح توانستند حلقه محاصره گارد را بشکنند و آن‌ها را عقب برانند.

فرمانداری نظامی تهران با دست‌پاچگی طی دو اعلامیه‌ای که بار‌ها از رادیو پخش شد، ساعت حکومت نظامی را ابتدا تا ساعت ۵ صبح و سپس تا ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۲ بهمن افزایش می‌دهد؛ اما انتشار حکم امام درباره‌ی ضرورت ماندن مردم در خیابان‌ها حکومت نظامی را به سخره گرفته و آخرین تلاش‌های رژیم برای متفرق کردن مردم را خنثی می‌کند.
صدای حکم امام: ملت شجاع ایران اینجانب بنا دارم که مسائل کشور بطور مسالمت آمیز حل شود لکن دستگاه ظلم و ستم، چون خود را برحسب قانون محکوم می‌بیند دست به خیانت زده و به مردم شجاع ایران را کشتار نموده است اطلاعیه امروز حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم به هیچ وجه به آن اعتنا نکنند. برادران و خواهرات عزیزم! هراسی به خود راه ندهید که بخواست خداوند تعالی حق پیروز است.


پیام‌های امام امت روحیه مبارزاتی مردم را بالا می‌برد خیابان‌ها شلوغ‌تر از هر زمانی می‌شود جنگ خیابانی در تهران بیشتر اوج می‌گیرد مردم می‌خواهند امروز کار را یکسره کنند.
مردم تانک‌ها و نفربر‌ها را به خیابان‌ها آورده و تهران به سنگر‌هایی علیه رژیم پهلوی تبدیل شده؛ حضور نیرو‌های مردمی در خیابان‌ها مانع تردد قوای گارد شاهنشاهی می‌شود...


بختیار که روی قدرت نظامی برای سرکوب مردم حساب باز کرده بود منتظر رسیدن تیپ زرهی قزوین برای تقویت حکومت نظامی است غافل از اینکه این تیپ زرهی در مسیر با سد مردمی مواجه شده و انتظارش بیهوده است.

درگیری‌های امروز ۱۲۶ شهید و ۶۳۴ زخمی بر جای می‌گذارد...

جمعی از نیرو‌های مسلح استعفا می‌دهند و امام خمینی با تایید کار آن‌ها می‌نویسند: قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است و کسانی که قسم خورده اند باید بر خلاف آن عمل کنند.

شامگاه ۲۱ بهمن ۵۷ گفته می‌شود اعضای شورای سلطنت از تهران گریخته اند و ارتش بین فرار و مدارا با مردم تصمیم می‌گیرد سلاح‌ها را پایین بیاورد و به مردم بپیوندد...

امشب ساعات سرنوشت سازی در تهران و شهر‌های مختلف ایران است به نظر می‌رسد پایه‌های حکومت شاهنشاهی فرو ریخته، و این تنها صدای انقلاب است که به گوش می‌رسد... این صدای جمهوری اسلامی ایران است...

فردا ۲۲ بهمن است پایان ۳۷ روز نخست وزیری شاپور بختیار و ۳۷ سال پادشاهی محمدرضا پهلوی فردا ۲۲ بهمن پایان حکومت طاغوت و آغاز جمهوری اسلامی ایران است.

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار